نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

افزایش سن بازنشستگی قطعی شد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه افزایش سن بازنشستگی به 35 سال قطعی است، گفت: قرار است درباره اینکه افزایش سن بازنشستگی با چه شیبی اتفاق بیفتد، تصمیم‌گیری شود.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه افزایش سن بازنشستگی به 35 سال قطعی است، گفت: قرار است درباره اینکه افزایش سن بازنشستگی با چه شیبی اتفاق بیفتد، تصمیم‌گیری شود.
کد خبر: ۱۴۰۹۳۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، ولی اسماعیلی درباره افزایش سن بازنشستگی افزود: دولت سال گذشته و امسال در لایحه بودجه ‌افزایش سن بازنشستگی را پیشنهاد داده بود، اما نمایندگان مجلس در‌ کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی  با این مساله مخالفت کردند، چون افرادی که در شرف بازنشستگی قرار داشتند، برای این مهم و زندگی خود برنامه ریزی کرده‌ بودند. ‌

وی ادامه داد: به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه این مساله دیده شد و قرار بر این است که سن بازنشستگی در مدت پنج‌ سال با شیب مناسب افزایش پیدا کند تا ‌افراد در زندگی خود دچار مشکل نشوند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سازوکار افزایش سن بازنشستگی نیز به جام جم آنلاین گفت: سن بازنشستگی  قطعا افزایش پیدا می‌کند و به 35 سال خواهد رسید، اما مهم این است که با شیب مناسبی شاهد افزایش آن باشیم. برای نمونه نظرهای متفاوتی برای افزایش سن بازنشستگی مطرح است و باید تصمیم گرفت که هر سال شش ماه، یک‌سال یا دو سال به سن بازنشستگی اضافه شود؟‌

وی درباره اینکه آیا سن بازنشستگی زنان و مردان متفاوت خواهد بود؟ نیز بیان کرد: سن بازنشستگی برای زنان و مردان‌ متفاوت خواهد بود. اما برای پرداختن به این مساله باید منتظر لایحه دولت بود.

اسماعیلی درباره اینکه آیا ‌ اصناف و کانون‌های بازنشستگی نیز در این تصمیم‌گیری دخیل خواهند بود؟ نیز افزود: تمام سعی ما این است نظر کانون‌های بازنشستگی و اصناف را نیز جویا شویم و با کمک آنها در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره دلیل این رویکرد عنوان کرد: واقعیت این است که صندوق‌ها بازنشستگی نیازمند‌ اصلاح ساختاری و پارامتریک هستند. برای نمونه‌ تامین اجتماعی هر ماه حدود 12 تا 15 هزار میلیارد تومان ‌کسری پرداخت مستمری و حقوق  ‌دارد.  علاوه بر این حدود 94 درصد از ‌مستمری‌های کشوری را نیز دولت پرداخت می‌کند.

به گفته اسماعیلی ‌تمام شرکت‌ها و هولدینگ‌های کشوری فقط 6 درصد از‌ مستمری‌ها را تامین می‌کنند و این شرایط قابل ادامه دادن نیست. به همین دلیل  صندوق‌های بازنشستگی به اصلاح ساختاری و پارامتریک نیاز دارند.

افزایش سن بازنشستگی قطعی شد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره باره اینکه چرا مدیران توانمندتری برای این شرکت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود؟ نیز بیان کرد: بحث توانمند سازی منابع پایدار صندوق‌ها نیز مطرح است و ما به این مساله نیز ورود کرده‌ایم‌. برای این مهم کمیته‌هایی ایجاد شده و کارشناسان در حال بررسی و تحقیق و تفحص از صندوق‌های بازنشستگی هستند، چراکه ‌هدف از تشکیل هلدینگ‌ها تامین حقوق، مزایا و مستمری بازنشستگان بوده است.

وی درباره بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی نیز عنوان کرد:‌ ما همه این مسائل را پیگیری می‌کنیم و لازم به یادآوری است که سال گذشته دولت  90 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرد. علاوه بر این شرایط برای فروش نفت نیز از سوی تامین اجتماعی مهیاست، زیرا این سازمان ظرفیت لازم را برای این مهم دارد و می‌تواند با فروش نفت نیز منابع لازم را تامین کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه شرایط نامناسب صندوق‌های بازنشستگی در مدت حدود 30 ساله گذشته ایجاد شده است، ادامه داد: اگر نتوانیم این مشکلات را مدیریت کنیم باید یک ابرچالش رو به رو خواهیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها