مصاحبه اختصاصی «جام‌جم» با رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری

گفت‌وگوهای دینی، پادزهر معضلات جوامع بشری

وحدت ادیان الهی، یکی از راهکارهای تثبیت صلح و مودت در جهان امروز محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا، تجمیع ظرفیت ادیان گوناگون و هدایت آنها در مسیر صلح و ثبات در منطقه و جهان را یک الزام دانسته و مطابق همین نگاه کلان، از نهادهایی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع تقریب مذاهب در مسیر ایجاد و تثبیت گفت‌وگوهای دینی استفاده کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۵۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

 در همین راستا، اخیرا شاهد سفر هیاتی بلندپایه از کلیسای شرق آشوری به کشور عزیزمان بودیم. در حاشیه این سفر، «جام‌جم» گفت‌وگویی با پاتریارک مار آوا روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری صورت داده است:

به عنوان رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری، نقش وحدت ادیان و فرقه‌های الهی در ایجاد، تثبیت و استمرار توسعه جمعی و صلح فراگیر در جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه عواملی باعث می‌شود این وحدت انسان‌ساز و گسترده، در برخی نقاط دنیا تجلی پیدا نکند؟

ایمان به خداوند متعال و اعتقاد قلبی و عمیق نسبت به الطاف قدسی در زندگی بشری، موضوعی است که زمان‌ها و مکان‌ها و انسان‌های گوناگون را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و پیوند عمیقی میان آنها ایجاد می‌کند. اساسی‌ترین رسالت همه پیامبران الهی، حفظ ایمان مومنان و وادارسازی انسان‌ها به تامل در خویشتن بوده است. امروز و در جهانی که در آن به‌سر می‌بریم، همین ایمان به خداوند است که منجر به رستگاری بشریت در ابعاد گوناگون می‌شود. بر همین اساس، گفت‌وگوهای دینی مسیر ترویج همین ایمان و اعتقاد جمعی و مبنایی برای هم‌افزایی انسان‌ها حول همین مسأله محسوب می‌شود. در عصر اطلاعات و توسعه، نیاز به هم‌افزایی و همکاری ادیان مختلف در راستای تامین رستگاری بشر، یک مسئولیت بزرگ محسوب می‌شود. باید از طریق بسترهای جدیدی که با خلق روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین رخ داده، در همین مسیر الهی استفاده کرد. در مقابل، دشمنان تلاش می‌کنند و خواهند کرد تا به عناوین مختلف، مانع از شکل‌گیری این اتحاد الهی شوند. آنها تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گوناگون، اذهان بشری و باورهای آنها از جمله باور به خداوند و ایمان قلبی آنها را هدف قرار دهند و از همین طریق، نقشه‌های شوم خود را عملیاتی سازند. در چنین شرایطی بیش از پیش نسبت به نقش ترویج دین و ایمان در جوامع امروزی بشر واقف می‌شویم. گفت‌وگوهای دینی، پادزهر معضلات جوامع بشری است.

برخی مدعی هستند که گفت‌وگوهای دینی، باید صرفا میان رهبران دینی صورت گرفته و محدود در جوامع و مکان‌های مذهبی باشد. آیا شما نیز قائل به محدودیت گفت‌و‌گوهای دینی و معطوف ساختن آن به جوامع هدف بسیار خاص هستید؟

خیر. ما از نقش دین برای کل بشریت سخن می‌گوییم. اهمیت و نقش ادیان و رهبران دینی در دوران معاصر به عنوان یکی از نقش‌آفرینان عرصه فرهنگی، اجتماعی و تأثیرگذاری مثبت و سازنده آنان بر تحولات سیاسی اجتماعی، هم‌اکنون برجسته‌تر از گذشته به‌شمار می‌رود. از این رو باید تلاش کنیم در این دوران سخت که هجوم شبهه‌ها، تبلیغات و فضاسازی‌های ایمان‌سوز و منفی که از ناحیه اردوگاه‌های کفر شدت یافته، بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم. نمی‌توان گفت‌و‌گوهای دینی را محدود به رهبران دینی ساخت. دین، موضوع امروز جامعه بشری بوده و ایمان به خداوند را راه نجات از بسیاری از بحران‌های جاری در جهان امروز می‌دانیم. در چنین شرایطی، اساسا نمی‌توان دین و متعلقات آن را محدود به قشری خاص بدانیم. این یکی از نگاه‌هایی است که باید در مقابل ترویج آن ایستاد.

باتوجه به حضور طولانی‌مدت برادران و خواهران آشوری در برخی نقاط ایران، به عنوان رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری، وضعیت آشوریان را در کشور ما چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در اینجا سپاس و تشکر خودم را از اهتمام و تلاش جمهوری اسلامی ایران در توجه به جایگاه اقلیت‌های دینی و خصوصا آشوریان ابراز می‌کنم. آشوریان، طایفه‌ای بزرگ و غنی هستند که پیش از زمان مسیحیت در ایران حضور داشته‌اند؛ از این رو این کشور در میان ما محبوب است.امروز بسیار خرسندیم که به دنبال برگزاری چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری، در ایران حضور پیدا کرده‌ایم و ایمان داریم این گفت‌وگوها می‌تواند منافع بسیاری را برای جهان امروز به دنبال داشته باشد که در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. شاهد آسایش آشوریان برای برگزاری مراسم‌های مذهبی خود در ایران هستیم که برای ما بسیار ارزنده است. جامعه آشوریان ملتی کهن و دیرینه‌سال در میان ملل شرق زمین است که پیوندهای مشترک عمیق و انفکاک‌ناپذیری با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارد. دوران انقلاب اسلامی ایران را شاید بتوان از درخشان‌ترین ادوار تفاهم و همکاری‌های جامعه آشوری به عنوان یکی از جوامع ایرانی با نظام اسلامی دانست. بگذارید تنها از آخرین اتفاق یاد کنیم که چند روز قبل پیکر شهید آشوری جانی بت اوشانا، شهید دوران هشت سال دفاع‌مقدس روی دستان مردم مسلمان و مؤمن تهران به شایستگی تشییع شد. او نماد یک جوان مومن ایرانی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها