جام جم آنلاین بررسی می‌کند

‌سوالات امتحانات نهایی لو می‌رود؟

معاون پیشین آموزش و پرورش می‌گوید: برای پیشگیری از بروز تخلفات هنگام برگزاری آزمون امتحانات نهایی نیاز است که مسئولان نکاتی مانند قرنطینه طراحان سوال را جدی بگیرند.
معاون پیشین آموزش و پرورش می‌گوید: برای پیشگیری از بروز تخلفات هنگام برگزاری آزمون امتحانات نهایی نیاز است که مسئولان نکاتی مانند قرنطینه طراحان سوال را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، چند روز بیشتر تا برگزاری امتحانات نهایی باقی نیست و آنچه شرایط را برای دانش آموزان و مسئولان برگزاری  این آزمون دشوارتر کرده، این نکته است که امسال امتحانات نهایی از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا نتایج این امتحانات در آزمون کنکور و آینده دانش آموزان بیش از سال‌های پیش تاثیر گذار خواهد بود.

در این بین چند سالی است که برخی دانش آموزان و کارشناسان حوزه آموزش از لو رفتن سوالات پیش از برگزاری آزمون گلایه داشته‌اند، اتفاقی که به نظر می‌رسد عدالت آموزشی را بیش از گذشته زیر سوال برده است.

رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش بتازگی در این باره گفته برای حفظ امنیت سوالات امتحانی‌ از مرحله طراحی‌ تا رسیدن به دست داوطلبان تدابیر مختلفی اندیشیده خواهد شد. ‌

 وی ادامه داد: سوالات پس از باز شدن مخزن و رسیدن به دست دانش آموزان منتشر می‌شود و این روالی بوده که در گذشته نیز وجود داشته است. اما برای از بین بردن هرگونه شائبه‌ای، امسال خودمان پس از باز شدن مخزن، سوالات را منتشر می‌کنیم.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز در این باره گفته افراد امینی ‌ برای طراحی سوالات‌ انتخاب شده‌اند و طراحی ‌سوالات ‌در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود

به گفته وی‌ بعد از طراحی سوالات نیز‌ رمزنگاری  انجام می‌شود و سپس یک روز قبل از برگزاری آزمون سوالات برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.

‌زارعی ادامه داد: تکثیر سوالات امتحانات نهایی نیز در روز برگزاری امتحانات ‌در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی ‌ به صفر  می‌رسد، افزود: این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

تکذیب قطع اینترنت  

در چند روز اخیر بحث‌های متفاوتی درباره قطع اینترنت هنگام برگزاری ‌امتحانات نهایی دانش آموزان مطرح شده است. با این حال به نظر می‌رسد که مسئولان با در خواست آموزش و پرورش در این خصوص موافقت نکرده‌اند.  آن طور که معاون ‌ توسعه فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیر عامل بتازگی در این خصوص صحبت کرده،‌ قرار نیست، اینترنت در زمان برگزاری آزمون قطع شود.

وزارت آموزش و پرورش نیز با صدور اطلاعیه‌ای این مهم را تایید و اعلام کرده که ‌ قطعی اینترنت تنها یک پیشنهاد بوده که مصوب نشده است.

‌هرچند ماجرای قطع اینترنت تکذیب شده است.‌ اما هنوز دانش آموزان این دغدغه را دارند که سوالات پیش از برگزاری آزمون یا هنگام برگزاری آن لو برود.

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: باید راه‌های مناسبی را برای پیشگیری از تقلب و تخلف هنگام برگزاری امتحانات نهایی به کار گرفت.‌ بهتر است در این خصوص مسئولان از‌ تجربه کشورهای موفق استفاده کنند.

او در پاسخ به این پرسش که ماجرای لو رفتن سوالات پیش از برگزاری آزمون چقدر جدی است؟ عنوان می‌کند: متاسفانه بحث لو رفتن سوالات چند سال است که مطرح می‌شود و در این خصوص آموزش و پرورش و پلیس فتا به درستی شفاف سازی نکرده‌اند.

معاون پیشین آموزش و پرورش بیان می‌‌کند: شرایط به شکلی است که هنوز آزمون برگزار نشده یا نیم ساعت از توزیع سوالات نگذشته است که پاسخنامه سوالات در فضای مجازی منتشر می‌شود، این مساله باید در سازمان سنجش و آموزش و پرورش به طور ویژه بررسی شود.

‌‌سحرخیز ادامه می‌دهد: آموزش و پروش باید قبول کند که در سال‌های گذشته خطاهایی داشته است و این نفوذ نیز در این وزاتخانه اتفاق افتاده به همین دلیل باید نحوه برگزاری آزمون را با دقت بیشتری رصد کنند تا عدالت آموزشی زیر سوال نرود.

‌سوالات امتحانات نهایی لو می‌رود؟

قرنطینه طراحان سوال

کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از تقلب و لو رفتن سوالات امتحانات باید در نحوه طراحی سوالات و‌ برگزاری امتحانات بازنگری کرد.

معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره توضیح می‌دهد: باید بانک سوالات امتحان نهایی را متنوع‌تر‌ کرد و هنگام برگزاری آزمون نیز از سوالات ترکیبی بهره گرفت. علاوه بر این هنگام توزیع سوالات  نیز می‌توان به گونه‌ای عمل کرد که هر ردیف از داوطلبان  سوالات‌ و پاسخ‌نامه‌های متفاوتی داشته باشند.

به گفته او در برخی کشورها حتی اگر سوالات مشابه باشد پاسخنامه‌های متفاوتی  برای داوطلبان  طراحی  می‌شود تا امکان تقلب به حداقل برسد.

سحرخیز با بیان اینکه ‌امتحانات نهایی امسال از اهمیت بیشتری برخوردار است، می‌گوید:‌ براساس قانون جدید سوابق تحصیلی ‌دیگر به شکل مطلق در آینده داوطلبان تاثیر گذار است. به همین دلیل حساسیت آزمون افزایش یافته ‌و در برخی رشته‌ها مانند تجربی که رشته‌های پزشکی را شامل می‌شود، شرایط بسیار حساس‌تر است.

 معاون پیشین آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه محدود شدن حوزه‌های اجرایی نیز به کاهش تخلفات کمک می‌کند، ادامه می‌دهد: افزایش حوزه‌های اجرایی زمینه را برای ‌لو رفتن سوالات و یا دیر یا زود باز شدن پاکت سوالات امتحان نهایی فراهم می‌کند. ‌‌

سرپرست آموزش و پرورش در این باره گفته بیش از 4000 حوزه امتحانی وجود دارد که دستورالعملی برای تجمیع آنها ابلاغ شده است، ولی متناسب با شرایط جغرافیایی هر استان تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

 معاون پیشین آموزش و پرورش  با بیان اینکه حوزه‌های برگزاری آزمون باید بیش از گذشته رصد شوند، عنوان می‌کند: ‌مسائلی مانند قرنطینه طراحان سوال، تغییر این افراد و ‌ معلمانی که شناخته شده هستند نیز باید جدی‌ گرفته شود.

 کارشناسان معتقدند با پیشرفت فناوری نوع تخلف‌های انجام شده هنگام برگزای آزمون تغییر کرده است و مسائلی مانند نحوه دسترسی به سوالات و لو رفتن آنها پییچیده‌تر شده است. با این حال اما می‌توان با رعایت نکات و مسائلی مانع فعالیت متخلفان شد‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها