تصمیم نهایی داستان فردی به نام اسماعیل کلانی است که فرزندش قربانی اعتیاد شده و با اعتقاد به عدالت شخصی، همراه همسرش راضیه، تصمیم به مجازات عاملان قتل فرزند خود میگیرد. داریوش فرهنگ که در سریال شلیک نهایی نقش یک سرگرد پلیس به نام کلانی را بازی میکرد، در این سری درگیر مسائل خانوادگی شده بود. داستان از این قرار بود که مجید کلانی، پسر راضیه و اسماعیل توسط قاچاقچیان با تزریق بهوسیله سرنگ آلوده کشته میشود و پدر و مادر برای انتقامگیری با خواندن دفترچه خاطرات پسرشان، عاملان پخش مواد مخدر را دستگیر و در خانه زندانی میکنند، برادر اسماعیل که سرگرد اداره مبارزه با موادمخدر است به موضوع پی برده و طی فوت یکی دیگر از گروگانها، اسماعیل، همسر و دخترش را دستگیر میکند که در این میان دخترشان «مریم» تبرئه شده و در طول ماجرا با اشکان، پسر یکی از عوامل قاچاق آشنا شده و به هم علاقهمند میشوند.
شاهمحمدی همان سالهای اول انقلاب مجموعه «آینه عبرت» را ساخت و در دهه ۶۰ و ۷۰ جزو کارگردانهای پلیسی ساز تلویزیون بود که رگ خواب مخاطب را در دست داشت. او در شلیک نهایی، رفاقت دو مرد را به تصویر کشید که یکی خلافکار شده بود و دیگری پلیس و پلیس در دوراهی وظیفه و رفاقت، مسیر درست را انتخاب کرد. همین شخصیت اما در تصمیم نهایی، درگیر بحرانهایی در خانوادهاش شد که ماجراهایی را درپی داشت.
داریوش فرهنگ آن زمان جوانتر بود و تجربه کمتری در بازیگری داشت اما این شخصیت را بهگونهای بازی کرد که هنوز هم خیلیها او را با آن سریال و سرگرد کلانی به خاطر میآورند. اصلا یکی از ویژگیهای شاهمحمدی در انتخاب بازیگر، همین بود که سراغ چهرههای باتجربه میرفت. مثل زندهیاد فتحعلی اویسی که در این سریال نقش جلال را بازی میکرد یا زندهیاد حسین پناهی که نقش مشکرم را ایفا کرد. جالب است بدانید مهدی سلطانیسروستانی که امروز به یکی از بازیگران توانمند و هنرمندان مشهور تلویزیون و سینما تبدیل شده، در آن سریال نقش ستوان رضایی را بازی میکرد. گرچه ممکن است خیلیها او را با این نقش بهیاد نیاورند اما جزو کارهای نخست این بازیگر در تلویزیون بود.
تلاش شاهمحمدی در به تصویر کشیدن روابط سست و ناهمگون خانوادگی و تاثیری که این روابط میتواند در آمادهسازی بستر لازم برای سوق به سمت اعتیاد و موادمخدر فراهم آورد، در این سریال و سایر آثاری که با این مضامین در تلویزیون ساخته، قابل تقدیر است. همچنین بازی خوب و روان استاد علی نصیریان که مثل همیشه با اشراف کامل به نقش، کمک شایانی به پیشبرد داستان کرده است.
سوابق شاهمحمدی نشان میدهد که او در نوشتن فیلمنامههایی از این دست که به گرهافکنی، ایجاد تعلیق، شخصیتپردازی مناسب و خلق فضای پلیسی نیاز دارد به اندازه کافی تجربه کسب کرده است.
همچنین صحنهآراییهای خوب و حسابشده به همراه حرکتهای گاه زنده و پویای دوربین که در آن زمان هنوز معمول نشده بود و کمتر کارگردانی از این شیوه استفاده میکرد یا پرداخت روان داستان و ایجاد تعلیقهای خاص این ژانر که به استحکام و یکدستی فیلمنامه برمیگردد، همه باعث شد که مخاطب با یک کار شسته رفته و خوب مواجه شود. این سریال هماکنون از شبکه آیفیلم پخش میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم