پیش از اینکه شبکههای اختصاصی در صداوسیما برای آنها طراحی شود، این مسئولیت بر عهده همه شبکهها بود که برنامههایی متناسب با نیاز و خواسته آنها روانه آنتن کنند اما از زمانی که شبکههای اختصاصی برای بچهها و گروههای سنی مختلف تاسیس شد، نگاه برنامهسازان به ایندست مخاطبان، تخصصی و ویژهتر شد. برنامهها بهروزتر شدند و به سمتوسویی رفتند که برای بچهها مفیدتر و کاربردیتر بودند. حالا دیگر بچهها میتوانستند پاسخ برخی پرسشهایشان را در این برنامهها و از این شبکهها دریافت کرده و نظراتشان را بدون واسطه و بیپرده بیان کنند. همین ارجنهادن و توجه به کودکانونوجوانان باعث شده تا برنامههایی که برای آنها ساخته میشوند، جزو برنامههای پربیننده تلویزیون محسوب شود. چون بچهها دارای هویت شدند و نگاهها را به سمت خود معطوف کردند. تا جایی که حتی دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان هم بارها دراینباره نظرات مثبتی داشته و توجه به این مخاطبان خاص را رویکرد رسانه قرار داده و معتقد است که آینده کشور در دست آنهاست و این قشر همچون پلی بین نسل فعلی و نسل آینده است، پس ما بهعنوان رسانه مسئولیت بسیار سنگینی در پرداختن به موضوعها و دغدغههای این عزیزان داریم. وی همچنین از کودکانونوجوانان بهعنوان وفادارترین مخاطبان رسانهملی یاد میکند. اما یکی از نیازهای کودکانونوجوانان که بخش قابلتوجهی از جمعیت جامعه را تشکیل میدهند آموختن مهارتهای زندگی و پاسخدادن به سؤالات دینی و مذهبی آنهاست که چند سالی است تلویزیون با این هدف در ماه رمضان برای لحظات عرفانی سحری برنامههای جذابی دارد. برنامههایی که مختص بچههاست و هرکدام از برنامهسازان با نگاه خاص و ظریفی توانستهاند برنامههای مفیدی را برای آنها بسازند. ازجمله برنامه «روزهاولیها» که از شبکه دو پخش میشد و «سر سفره خدا» که چند سالی است روی آنتن است و به یکی از برنامههای برجسته شبکه کودک تبدیل شده. امسال نیز این برنامه براساس یکی از سورههای قرآنی تولید شده تا بتواند در قالب نمایشهای طنز نکات مهم اخلاقی را به بچهها منتقل کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد