روح‌ الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

باید به تشکل‌ های اقتصادی اعتماد کنیم

روح‌ا... ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «جام‌‌جم» با اشاره به دیدار رئیس‌جمهور با فعالان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان درباره این‌که بخش خصوصی چطور باید در اقتصاد برای تحقق شعار سال مشارکت کند و این امر چطور می‌تواند به تحول در فضای اقتصادی کشور منجر شود، نکاتی را مطرح کرد.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۲۶

ایزدخواه با بیان این‌که در حال حاضر تشکل‌ های اقتصادی بسیاری از جمله انجمن‌های صنعتی و اتحادیه‌های صنفی، تعاونی‌های تامین نیاز و اتحادیه تعاونی‌ها در کشور وجود دارد که به مثابه خرد‌جمعی حوزه اقتصادی عمل می‌کنند، گفت: این جریان متاسفانه در ساز‌و‌کارهای سیاست‌گذاری مشارکت داده نمی‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این در حالی است که دولت طبق قانون باید در هر آیین‌نامه‌ای که می‌نویسد، تشکل‌های اقتصادی غیر‌دولتی آن حوزه را هم مشارکت دهد اما اکنون وضعیت به این شکل نیست و فقط چند اتاق از جمله اتاق بازرگانی و اتاق اصناف در جلسات حضور پیدا می‌کنند که این روند بسیار کلی است و آنها نمایندگی کافی برای حوزه کسب‌و‌کار را ندارند.

وی بر همین اساس افزود: اگر شعار دولت سیزدهم دولت مردمی و مردمی‌سازی اقتصاد است باید راهکار خود را کنار گذاشتن صلبیت دولت قرار داده و تشکل‌ها را در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌نویسی و پیشبرد اهداف مشارکت دهند از این‌رو اگر کار واقعا به مردم سپرده شود نتایج بسیار بهتری خواهیم گرفت.

ایزدخواه یکی از وجوه مردمی‌سازی را همین تشکل‌های جمعی حوزه اقتصاد برشمرد که می‌توانند مسئولیت‌های مهمی به‌عهده بگیرد و دولت و حاکمیت باید به آنها اعتماد کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این‌که خودش یکی از مسئولان ارتباط‌گیری با این تشکل‌ها در خانه ملت است، گفت: به‌طور مثال در بازار قاچاق کالا در زمینه لوازم یدکی خودرو گفته می‌شود قاچاق بسیاری وجود دارد در حالی که آنها ۳۰۰ اتحادیه در سطح کشور دارند، بنابراین اگر از آنها کمک گرفته شود حتما در کاهش قاچاق کالا موثر است.

وی تصریح کرد: هنوز دولت سیزدهم در این زمینه پیشرفت لازم را نسبت به دولت قبل نداشته است و از این‌رو باید ساز‌و‌کار مناسبی طراحی شود تا مرجعیت خوبی در دولت داشته باشد و بتواند به مشارکت‌دهی تشکل‌های اقتصادی در اداره امور کشور منجر شود و در عین حال مدعی‌العموم این بخش هم باشد.

ایزد‌خواه با تاکید بر این‌که بخش‌های اقتصادی در کشور ما به‌طور تاریخی خودکامه هستند، افزود: آنها براساس شرایط تاریخی خودمختار بوده‌اند و زیر بار تشکل‌ها نمی‌روند از این‌رو باید یک اهرم موثر در دولت وجود داشته باشد هر چند که قانون در این زمینه هست اما اجرا نمی‌شود لذا از لحاظ اهرم اجرایی باید معاونتی نزدیک به رئیس‌جمهور این اهرم سازمانی را عملیاتی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین یادآور شد: مشارکت تشکل‌های اقتصادی با توصیه اخلاقی انجام نخواهد شد.

وی در‌خصوص نحوه کوتاه شدن دست دلالان از حوزه تولید و توزیع گفت: نظام توزیع ما به صورت بیمار‌گونه‌ای است و سال‌هاست که از این موضوع هم در حوزه کشاورزی هم صنعت و هم حوزه خدمات رنج می‌برد و اساسا بخشی از گرانی‌ها عمدتا به همین دلیل است.

ایزدخواه با اشاره به وجود واسطه‌های متعدد در جریان تولید و توزیع کالا تا مصرف خاطرنشان کرد: در شرایطی که تولید هوشمند شده و ما در دنیای آی‌تی و شبکه‌های کسب‌و‌کار به‌سر می‌بریم ادامه این وضعیت قدیمی و فرسوده معقول نیست و باید با مردم‌سازی اقتصاد این وضعیت را اصلاح کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید مجدد بر این نکته که در این مرحله هم انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌تواند بین تولید تا مصرف پل بزنند بدون این‌که واسطه‌های اضافی ایجاد شود، گفت: آنها می‌توانند در قالب سازمان‌های پلتفرمی که معروف به مدل‌های اسنپی است اقدام و دلالی را ریشه‌کن کنند.

وی تصریح کرد: به‌جز گرانی که از عوامل وجود دلال‌ها و واسطه‌گری در این سیستم است، احتکار، ایجاد بازار کاذب، ایجاد نوسانات به‌وجود آوردن بازار سیاه هم از دیگر معایب وجود دلالی است که به سود‌های کاذب منجر شده و تولید‌کننده به همین دلیل به سمت دلالی گرایش پیدا می‌کند و سرمایه‌های خود را به آن سمت می‌برد.

ایزدخواه با تاکید بر این‌که تولید به‌ویژه در حوزه روستایی و کشاورزی بیشترین آسیب را از حوزه دلالی دیده است، گفت مشکل دلالی در زمینه کشاورزی از مشکل کم‌آبی هم بالاتر و فراگیر‌تر است و کشاورزان متعددی از این موضوع رنج می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها