دوباره به چهارشنبه آخر سال و حوادث ناشی از برپایی مراسم این روز نزدیک می‌شویم و از همین حالا از دور و نزدیک صدای انفجار ترقه‌ها به گوش می‌رسد. متاسفانه در سال‌های اخیر شکل چهارشنبه‌سوری‌ها تغییر کرده و جشن تبدیل به آتش‌سوزی و جنگ‌های خیابانی و بمب‌افکنی شده و به جای آن که آخرین روزهای سال را با خوشی و آرامش سپری کنیم، این ترس و واهمه در خانواده‌ها وجود دارد که فرزند‌شان سالم از خانه بیرون برود اما سالم برنگردد.
کد خبر: ۱۴۰۱۱۱۷
نویسنده فاخره بهبهانی | گروه دانش و سلامت

تاسف‌بار این که همیشه بدترین حوادث ناشی از آتش‌بازی چهارشنبه آخرسال نصیب عابران و افرادی می‌شود که به جهت کسب و کار مجبورند در این شب در مکان‌های باز و پرتردد رفت و آمد داشته باشند.

خطرات ترقه‌ها تا چه حد است؟کپسولی، اکلیل‌سرنج، نارنجک دست‌ساز، دینامیت و بمبک‌ها از جمله ترقه‌های بسیار خطرناکی است که در این ایام بلای جان آدم‌ها شده و اغلب این مواد منفجره در زیرزمین‌ها بدون رعایت نکات ایمنی ساخته و باعث بروز حوادثی از قبیل سوختگی، نابینایی، قطع عضو، آسیب‌های ریوی و... می‌شود.

اکلیل و سرنج از جمله مواد خطرناکی است که اگر به مقدار اندکی در کنار هم و در فضای نامناسب نگهداری شود باعث وقوع انفجار می‌شود. برخی گمان می‌کنند این مواد فقط پس از پرتاب‌کردن دچار جرقه و انفجار می‌شود در صورتی که ممکن است هنگام ترکیب و ساخته‌شدن دچار اشتعال و انفجار شود. همچنین در اثر انفجار دینامیت و بمبک صدای مهیب و ترکش‌های نسبتا بزرگ و آسیب‌زننده‌ای پراکنده می‌شود. آسیب‌ها و صدمات نارنجک‌های دست‌ساز که با وارد شدن ضربه منفجر می‌شود به حدی زیاد است که می‌تواند در دم جان انسان را بگیرد یا منجر به قطع عضو شود. بمب‌های دودزا از دیگر ترقه‌های پرخطر است که هنگام سوختن دودی از خود پخش می‌کند که برای ریه مضر است.

اگر دچار آسیب شدیم چه کنیم؟ سوختگی ناشی از ترقه‌های کم‌خطر و فشفشه اغلب از نوع درجه یک و همراه با سوزش یا از نوع درجه ۲ با علامت مشخص تاول است. اما سوختگی ناشی از انفجار مواد محترقه و ترقه‌های خطرناک و پریدن از روی آتش اغلب درجه ۳ و شدیدترین نوع سوختگی است که می‌تواند عضلات، استخوان، عروق خونی و رشته‌های عصبی را تخریب و گاهی منجر به قطع عضو ‌شود. در سوختگی درجه۱و۲ موضع را با آب سرد بشویید و پس از التیام از پماد سوختگی استفاده کنید، در صورت ایجاد تاول هرگز آنها را نترکانید.

سوختگی درجه۳ از نوع عمیق و بسیار آسیب‌زننده بوده و هرگز از آب برای خنک‌کردن محل آسیب‌دیده به جهت بروز شوک و پماد استفاده نکنید. محل سوختگی را بپوشانید و به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر در این روز به دلیل مجاورت با آتش یا در اثر انفجار مواد محترقه لباس‌تان آتش گرفت بلافاصله روی زمین بیفتید و بغلتید. استفاده از آب موثر ولی هرگز از كپسول‌های آتش‌نشانی استفاده نکنید. بد نیست بدانید استنشاق بوی دود ناشی از انفجار مواد محترقه و منفجره می‌تواند سبب بروز مشکلات ریوی و تنفسی، سرگیجه، سرفه و تهوع شود.

در صورت اصابت مستقیم تركش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه به داخل چشم هرگز اقدام به خروج آنها نکنید و عضو را بپوشانید و به چشم‌پزشك مراجعه کنید. تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی احتمال نابینایی یا تخلیه چشم را به همراه دارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها