انتشار اخبار متناقض درباره چشم‌انداز رفتار سعودی‌ها در یمن

ریاض بر سر دوراهی جنگ و صلح

یک صاحب‌نظر مسایل منطقه با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک میان آمریکا و عربستان در آینده ای نزدیک گفت: شاید بتوان یکی از اهداف این رزمایش را سرپوش گذاشتن آمریکا بر ضعف های خود در زمینه تجهیزات دفاعی اش طی سال های اخیر عنوان کرد.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۹۴

سعدالله زارعی در گفتگو با جام‌ جم آنلاین در خصوص رزمایشی که قرار است آخرین هفته ماه جاری میلادی بین آمریکا و عربستان برگزار شود، گفت: برگزاری اینگونه رزمایش ها دارای سابقه طولانی است و ابتکار جدیدی محسوب نمی شود، در طول سال‌های گذشته نیز بارها شاهد برگزاری چنین رزمایش هایی بودیم. کما اینکه رزمایش های جمعی و‌ گاهی با مشارکت ۳۰ کشور نیز مسبوق به سابقه است.

وی در عین حال تصریح کرد: نکته کلیدی در مورد این رزمایش این است که رزمایش اقدامی است که کشور و یا کشورهایی به منظور نشان دادن آمادگی دفاعی خود برگزار می‌کنند به این معنی که آن رزمایش کمتر جنبه تهاجمی دارد بلکه وقتی کشور و یا کشورهایی حس کنند تهدیدی وجود دارد برای رفع آن رزمایشی برگزار می‌کنند که جنبه هشدار دارد.

زارعی افزود: با توجه به این موضوع این سوال مطرح می شود که آیا در واقع در حال حاضر آمریکا و عربستان با تهدیدی مواجه هستند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید وضعیت منطقه را طی یکی دو سال اخیر مرور کنیم.

او ادامه داد: طی دو سال اخیر به دفعات نفت کش ها و برخی از ناوچه ها مورد حمله قرار گرفتند، بنابراین می توان این برداشت را داشت که عربستان احساس تهدیدی علیه تاسیسات و ... می‌کند و چنین رزمایش هایی می‌تواند اعلام آمادگی برای مواجهه با اینگونه تهدیدات باشد.

این کارشناس مسائل منطقه در عین حال تاکید کرد: برگزاری اینگونه رزمایش ها لزوما بر علیه یک کشور خاص و سوم نیست بلکه اقدامی در چارچوب سیاست های یک کشور است کما اینکه جمهوری اسلامی نیز قرار است در آینده رزمایش سنگینی را با برخی کشورها برگزار کند.

وی با بیان اینکه با توجه به نکات عنوان شده می‌توان گفت رزمایش معمولا اقدامی دفاعی است و نه تهاجمی، ادامه داد: همانطور که در ابتدا نیز گفتم ممکن است رزمایش زمانی برگزار شود که کشوری احساس کند یا یک سلسله تهدیداتی مواجه است و باید با هشدار آن را خنثی کند.

زارعی در ادامه در خصوص برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه یکی از اهدف آمریکا از این رزمایش این است که متحدان و شرکای خود را از خرید سخت افزارهای نظامی پکن منصرف کند و آنها را قادر می‌کند تا دید بهتری به کیفیت تجهیزات غرب بویژه آمریکا داشته باشند، گفت: این موضوع هم می‌تواند مطرح باشد اما نکته این است که کارآمدی تجهیزات دفاعی آمریکا در منطقه زیر سوال رفته است.

وی ادامه داد: وقتی موشک های انصارالله یمن با طی ۱۳۰۰ کیلومتر به بندر ابوظبی اصابت می‌کنند و تجهیزات دفاعی مانند B52 که در طول مسیر موشک و در سه لایه قرار دارند نمی توانند موشک ها را مهار کنند یا سلسله پهپادهایی که مسیر حاشیه ای دریای سرخ را پیموده و هدف مورد نظر خود را مورد تهاجم قرار می دهند و تجهیزات دفاعی تعبیه شده طرف مقابل نمی تواند آن پهپادها را مهار کند، کارآمدی آن تجهیزات زیر سوال می‌رود.

زارعی افزود: به این ترتیب شاید آمریکا می‌خواهد با قدرت نمایی خود با برگزاری چنین رزمایشی سرپوشی بر ضعف های خود طی سال های گذشته در زمینه تجهیزات دفاعی اش بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها