در میان طرح‌های بیمه‌ که از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌شود، بیمه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه نامه‌ها است.
در میان طرح‌های بیمه‌ که از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌شود، بیمه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه نامه‌ها است.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۷۵

این بیمه نامه به علت قانون اجباری بودن، مورد استقبال افراد قرار گرفته است و پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت عدم خریداری این بیمه نامه، وسیله نقلیه زمینی را جریمه کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند. همچنین اگر از خرید بیمه شخص ثالث اجتناب کنید، عواقب جبران ناپذیر هزینه‌های ایجاد شده در حادثه رانندگی بر عهده خودتان خواهد بود. سوالی که برای افراد ایجاد می‌شود این است که با خرید بیمه شخص ثالث، چه پوشش‌هایی دریافت خواهند کرد؟ یا علت نام گذاری این بیمه با توجه به چه موضوعی است؟ در ادامه به این سوالات و مزیت‌های خرید بیمه شخص ثالث توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی بر عهده بیمه شخص ثالث است. مطابق با قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها اجباری است و در صورت نداشتن این بیمه نامه تمام عواقب آن با مالک وسیله نقلیه است.

همانطور که می‌دانید بیمه یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است که شرکت بیمه با دریافت حق بیمه، متعهد می‌شود که خسارت‌های رخ داده در حادثه را جبران کند. در بیمه شخص ثالث به شخص اول، بیمه‌گزار به شخص ثانی، بیمه‌گر و به فرد زیان دیده در حادثه شخص ثالث گفته می‌شود. خب مشخص است که این بیمه نامه با توجه به اسمی ‌که دارد، خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه را به دو صورت مالی و جانی جبران خواهد کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال 1401

برای بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی در نظر گرفته شده که با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار قابل خریداری است. این پوشش‌ها به شرح زیر است:

·         خسارت‌های جانی و بدنی

بیمه‌گر خسارت‌های جانی اشخاص ثالث را تحت پوشش‌های بیمه شخص ثالث قرار خواهد داد که این موارد شامل: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان است. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی تحت پوشش این بیمه نامه قرار دارد. البته در نظر داشته باشید که مبلغ دیه در سال 1401 بر سقف تعهدات جانی تاثیر مستقیم دارد.

·         خسارت‌های مالی

 در خسارت‌های مالی، هزینه‌هایی که بر اموال اشخاص ثالث وارد می‌شوند تا سقف تعهدات بیمه‌گر قابل پیگیری و پرداخت است. این خسارت‌ها مانند: تصادف با ماشین فرد ثالث است که شرکت بیمه جبران هزینه‌های تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه را متعهد می‌شود. البته می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه‌گر را افزایش داد. حداقل خسارت در پوشش مالی  بیمه شخص ثالث سال 1401 مبلغ معادل 20 میلیون تومان است.

قانون جدید بیمه شخص ثالث 1401 چیست؟

استثنائات پوشش‌های بیمه شخص ثالث

هر بیمه نامه‌ای با توجه به ریسک برخی از حوادث، استثنائاتی دارد. حوادثی که در بیمه شخص ثالث جزو پوشش‌ها قرار نخواهند گرفت عبارتند از:

·         خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه راننده مقصر

·         خسارت‌های وارد شده محمولات وسائل نقلیه مقصر حادثه

·         جریمه نقدی یا جزای نقدی

·         خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تشعشعات رادیواکتیو و اتمی

·         اثبات قصد زیان دیده در ایراد صدمه به خود( مانند: خودکشی و سقط جنین)

·         خسارت‌های ناشی از حوادث در خارج از کشور( مگر در صورتی که در متن بیمه نامه برای جبران این نوع خسارت بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر توافقی صورت گرفته باشد.)

سقف پرداخت هزینه‌ها در بیمه شخص ثالث 1401

سقف پرداخت هزینه‌ها در پوشش جانی بر اساس مبلغ دیه در ماه حرام مشخص می‌شود. مبلغ دیه در سال 1401 و برای ماه‌های عادی 600 میلیون و برای ماه‌های حرام 800 میلیون تومان اعلام شده است. توجه کنید که سقف پوشش مالی در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است، اما حداقل پوشش مالی تعیین شده توسط بیمه مرکزی در سال 1401مبلغی معادل  20 میلیون تومان است.

محاسبه بیمه شخص ثالث در سال 1401 به چه عواملی بستگی دارد؟

نرخ بیمه شخص ثالث با توجه به یکسری از عوامل مشخص می‌شود که  عبارتند از:

·         حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

·         تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

·         کاربری خودرو

·         جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

·         میزان پوشش‌ مالی بیمه‌ای

·         تخفیف شرکت بیمه

مبلغ حق بیمه پایه و دیه در سال 1401

دیه مشخص شده در ابتدای هر سال جزو مهم‌ترین عواملی است که بر نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد. قوه قضاییه مبلغ دیه اعلام شده در سال 1401 را به بیمه مرکزی اعلام کرده و شرکت‌های بیمه با توجه به این مبلغ، سقف تعهدات خود را مشخص خواهند کرد. در سال 1401 مبلغ دیه در ماه‌های حرام معادل 800 میلیون تومان و مبلغی معادل 600 میلیون تومان برای ماه عادی در نظر گرفته شده است.

قانون جدید بیمه شخص ثالث 1401 چیست؟

 

با توجه به مبلغ دیه اعلام شده حداقل پوشش مالی در سال 1401 معادل 20 میلیون تومان بوده که یک چهلم دیه در ماه حرام  است. بیمه مرکزی این مبالغ را به شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ خواهد کرد و این شرکت‌ها می‌توانند با توجه به سیاست‌های فروش داخلی سازمان خود، قیمت حق بیمه را تغییر دهند.

تاثیر تخفیفات شرکت‌های بیمه بر قیمت بیمه شخص ثالث

در سال‌های گذشته و سال 1401 بیمه مرکزی مبلغ حداقل و حداکثر تعهدات و حق بیمه را برای شرکت‌های بیمه‌ای مشخص کرده است. اما دیده می‌شود که در برخی از شرکت‌های بیمه، مبلغ بیمه شخص ثالث تفاوت دارد. در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه با توجه به تخفیف‌های دوره ای و موقتی که بر روی نرخ حق بیمه ارائه می‌کنند، باعث می‌شوند که قیمت بیمه نامه در همه شرکت‌ها به طور یکسان نباشد. علاوه بر تخفیف شرکت‌های بیمه، تخفیفات عدم خسارت هم در قیمت و خرید بیمه شخص ثالث تاثیر دارد. از این رو بهتر است که قبل از خرید بیمه نامه شرایط استعلام  و مقایسه انواع شرکت‌های بیمه برای بیمه‌گزارها فراهم شود.

خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام 

خرید بیمه شخص ثالث با قیمت مناسب همیشه جزو الویت‌های بیمه‌گزار‌ها بوده و از این رو کارگزاری آنلاین بیمه دات کام یکی از معتبرترین و فعال‌ترین سامانه‌های استعلام، مقایسه و خرید بیمه است که با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای سراسر کشور در کوتاه‌ترین زمان بیمه نامه شما را درب منزل تحویل می‌دهد. برای اینکه بتوانید قبل از خرید بیمه شخص ثالث تمام شرکت‌های بیمه‌ای مد نظر خود را در یک صفحه مشاهده کنید، کافی است به صفحه اصلی وبسایت bimeh.com مراجعه کرده و در قسمت منوی محصولات، بیمه خود را خریداری کنید. در این سامانه شرایط مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای فراهم شده است تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین و ارزان‌ترین بیمه را خریداری کنید.

سامانه آنلاین بیمه دات کام به صورت 24 ساعته، آمادگی پشتیبانی محصولات بیمه‌ای خود را دارد و می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیمه‌ای، بررسی و خرید ارزان‌ترین بیمه نامه با این مجموعه در ارتباط باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها