پس از پایان محدودیت واردات خودرو این بار درخصوص نحوه و تعداد شرکتهایی که برای واردات میتوانند اقدام کنند، وقفه طولانی پیشآمد. این وقفه فقط بخشی از داستان واردات خودرو بود و پس از تایید شرکتها، تعدادی خودرو وارد کشور شد که کمتر از ۲۰۰۰دستگاه است و با عدد اعلامی این وزارتخانه مبنی بر واردات ۱۰۰هزار دستگاه فاصله بسیاری دارد.۳ دی، نخستین محموله خودروهای وارداتی شامل ۲۲خودرو از شش نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت(شاسی بلند) و اسپورتیج(شاسی بلند) وارد بندر لنگه شد. در ادامه بحث واردات خودرو به کشور حمیدرضا محمدحسینی تختی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان خبر از واردات ۱۲۰دستگاه خودرو در اوایل بهمن داد.
به گفته وی، این خودروها ساخت شرکت هیوندا محصول کره جنوبی از نوع سواری سدان و مدل۲۰۲۳ هستند که پس از پایان رویه گمرکی از بندر شهید باهنر خارج خواهند شد. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز از واردات سه محموله خودرو دیگر خبر داد که تعداد آنها نیز کمتر از ۱۰۰دستگاه خودرو بود.
هیاهو برای واردات قطره چکانی
در حالی که میزان واردات خودرو حتی نزدیک به عدد اعلامی وزارت صمت نشده اما تبلیغات وزارت صمت در خصوص واردات برای اعدادی فراتر از تعداد خودروهای وارداتی در جریان است. نکته دیگر اینکه قرار بود خودروهای وارداتی از ابتدای دی به دست مصرفکننده برسد اما این برنامهریزی نیز به سرانجام نرسید تا دیگر بر همه عیان شود که وزارت صمت با وعده، بهدنبال زمان خریدن است.
پای بانک مرکزی در میان است
در خصوص تعلل در واردات بازار خودرو یکی از مهمترین موانع، بحث تامین ارز است. پیش از واردات خودرو، احتمال شکلگیری توافق هستهای بسیار بالا بود اما بهدلیل مشکلات و بدعهدی از طرف غربیها مذاکرات به نتیجه نرسید. این بدترین خبر برای وزارت صمت بود. این وزارتخانه با این پیشفرض که تحریمهای ایران برداشته میشود، وعده واردات خودرو را داد اما بهدلیل به سرانجام نرسیدن این توافق وزارت صمت آچمز شد؛ حتی دردورهای بحث واردات خودرو با یوآن نیز مطرح شد اما در نهایت این طرح نیز به شکست انجامید. البته باید این سوال را پرسید که خودروهای چینی در ایران مونتاژ میشود و با توجه به حجم آن چه نیازی به واردات خودروی چینی است؟ بازار کشور نیازمند تنوع محصولات از کشورهای دیگر مانند کره، ژاپن و تولیدکنندگان اروپایی است تا قیمت خودرو در بازار به تعادل برسد. بنابراین وزارت صمت باید پس از هر وعدهای ابتدا بحث تامین منابع ارزی آن توسط بانک مرکزی را نهایی و پس از آن نسبت به اعلام واردات اقدام کند.
سازمان استاندارد مانع واردات میشود؟
علاوه بر بانکمرکزی وزارت صمت با یک مانع جدی برای واردات مواجه است. سازمان استاندارد ۸۵ ویژگی را بهعنوان پیششرط واردات خودرو در نظر گرفته است. مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: خودروهایی اجازه واردات به کشور را خواهند یافت که بهطور حتم بتوانند استانداردهای ۸۵گانه مدنظر این سازمان را پاس کنند. این استانداردها را فقط خودروهایی با قیمت بالاتر از ۱۵هزار دلار میتوانند کسب کنند به همین منظور هیأت وزیران در راستای تسهیل در واردات اقدام به حذف برخی از این استانداردها کرد. هیات وزیران با اصلاح آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها، الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۶ یا یورو ۵ EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آییننامه را حذف کردند. با حذف این استاندارد راه برای واردات خودروی ارزان قیمت به کشور بازار شد اما این پایان کار نیست و سایر پیششرطهای سازمان استاندارد میتواند جریان واردات را متوقف کند. بنابراین وزارت صمت باید قبل از صمت سفارش هماهنگی لازم را با سازمان ملی استاندارد انجام دهد.
شرایط خرید خودروهای وارداتی
با وجود حل نشدن مشکلات وزارت صمت با بانک مرکزی و سازمان ملی استاندارد، سخنگوی وزارت صمت در ادامه سیاست گفتاردرمانی این وزارتخانه شرایط ثبت سفارش و نحوه عرضه خودروهای وارداتی را اعلام کرد.
امید قالیباف از آغاز ثبتنام برای خرید خودروهای وارداتی در آینده خبر داد وگفت: فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد. مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعهکشی عرضه شود و شرکتکنندگان در آن باید شرایط عمومی برنامههای فعلی قرعهکشی خودروهای داخلی از جمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمیتوانند سند خودرو را به کسی انتقال دهند، رعایت کنند.
روند خرید خودروی وارداتی
۱- واریز ۵۰۰ میلیون تومان
۲- قرعهکشی میان ثبتنامکنندگان
۳- انتخاب خودرو
۴- کشف قیمت خودرو در بورس
۵- تحویل در بازه سه تا شش ماهه
روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد