پیشینه هنر کاغذ و تا (اوریگامی) حداقل در کشور ژاپن به قرن ۱۷میلادی باز می‌گردد، اما نشانه‌هایی بسیار قدیمی‌تر مبنی بر استفاده از این هنر نیز وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۹۹۰۶۴
نویسنده جواد فیاض - گروه دانش و سلامت

در ابتدای ظهور این هنر، به دلیل گران‌بودن کاغذ، هنری لوکس و تشریفاتی به حساب می‌آمد و عمدتا برای ساخت مدل‌های پروانه نر و ماده مخصوص مراسم‌ عروسی استفاده ‌می‌شد. رفته‌رفته با کاهش قیمت کاغذ، استفاده از اوریگامی در بسته‌بندی، هدیه، اسباب‌بازی و حتی آموزش هندسه به کودکان گسترش یافت. در حدود ۸۰ سال پیش و در اواسط قرن ۲۰ میلادی، استاد اوریگامی «آکیرا یوشیزاوا» اوریگامی را به یک هنر زیبا و عامه‌پسند تبدیل‌کرد.

اوریگامی متشکل از الگوهایی‌ است که می‌توان آنها را در سراسر کیهان یافت، مانند برگی در حال جوانه‌زدن یا حشره‌ای که بال‌های خود را باز یا جمع می‌کند. اما برای این‌که این چین‌های نفیس و زیبا جنبه علمی پیدا کند، محققان نه تنها باید الگوهای آن را کشف کنند، بلکه باید نحوه عملکرد آن را نیز درک کنند که این امر نیاز به فهم ریاضی دقیقی دارد.

علم وارد می‌شود

توماس هال، ریاضیدان دانشگاه وسترن نیوانگلند در ایالت ماساچوست امریکا، برای دهه‌هاست که در زمینه درک ریاضیات حاکم بر دنیای اوریگامی تحقیق می‌کند. به عقیده وی یک سری قوانین پایه‌ وجود دارد که انجام این کار را ممکن می‌کند. به گفته هال الگوی ساده کاغذ موج‌دار که شبیه یک رشته‌کوه متوالی و با پستی و بلندی‌های پشت‌سرهم است و کوریو میورا، اخترفیزیکدان، آن را در دهه ۱۹۷۰ طراحی‌ کرد، الهام‌بخش طرح فشرده‌سازی صفحات خورشیدی واحد پرواز فضایی ژاپن در سال ۱۹۹۵ بوده ‌است. در سال‌های بعد، استفاده از الگوهای اوریگامی گسترش بیشتری یافت.به عقیده کائوری کوریبایاشی، متخصص اوریگامی و دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه هوکایدو ژاپن، به‌‌کارگیری الگوهای اوریگامی در ساخت و طراحی صفحه‌های سلولی خودتاشو می‌تواند در آینده نزدیک به طراحی سامانه‌های رشد مصنوعی اندام حیاتی در بدن انسان کمک شایانی کند.

انقلاب اوریگامی در مطالعات علمی

برخلاف محبوبیت کنونی هنر اوریگامی در دنیای علم و فناوری، دانشمندان در گذشته با مخالف‌های بسیاری در این زمینه روبه‌رو بوده‌اند. به گفته توماس هال در سال ۱۹۹۷/۱۳۷۶ زمانی که وی در حال ارائه طرح پیشنهادی خود به بنیاد علوم ملی آمریکا بود، با پاسخ: «یک پیشنهاد تحقیقاتی با عنوان اوریگامی هرگز تأمین مالی نخواهد شد» مواجه‌ گردید. این دست مخالفت‌ها حتی در خود ژاپن هم وجود دارد. به گفته توموهیرو تاچی متخخص برجسته اوریگامی دانشگاه توکیو، مردم ژاپن اغلب اوریگامی را به عنوان بازی کودکانه می‌بینند. اما این دیدگاه در چند سال اخیر و به لطف پیشرفت فناوری در حال تغییر است. سرانجام تلاش‌های فراوان افرادی مانند پروفسور گلاسیو پائولینو، استاد مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه پرینستون آمریکا به ثمر نشست و در سال ۲۰۱۱/۱۳۸۹ بنیاد ملی علوم آمریکا برای اولین بار فراخوان جذب ایده و سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از اوریگامی در پروژه‌های علمی را منتشر کرد. این فراخوان سبب تشکیل گروه‌های تحقیقاتی زیادی شد و به نقطه عطفی در پیشرفت علم نوپای استفاده از اوریگامی در فناوری‌های پیشرفته ‌شد.

تحول در دنیای پزشکی

اوریگامی می‌تواند نویدبخش تحولی عظیم در عرصه پزشکی نیز باشد. دنیلا راس، مدیر آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT آمریکا همراه تیم خود موفق به ساخت و طراحی رباتی شده‌اند که می‌تواند تا شود و درون یک کپسول قرص قرار گیرد. پس از مصرف این کپسول، ربات درون بدن باز می‌شود و می‌تواند با استفاده از میدان‌های مغناطیسی قابل ‌برنامه‌ریزی به اطراف دستگاه گوارش هدایت شود. یک کاربرد بالقوه این طرح می‌تواند خارج‌کردن باتری‌‌های قورت‌ داده ‌شده در معده کودکان باشد. راس در این رابطه می‌گوید: آینده‌ای را تصور کنید که در آن عمل‌های جراحی بدون برش بیرونی پوست و خون‌ریزی، بدون‌درد و بدون خطر عفونت احتمالی انجام شوند یا دارویی خاص فقط در بخشی از بدن که نیاز است وارد جریان خون شود.

این خرگوش به کمک الگوی تولیدشده توسط نرم‌افزار Origamizer و توسط «توموهیرو تاچی» برای ایجاد اشکال چندوجهی پیچیده (به ظاهر موزایکی خرگوش توجه کنید) طراحی‌شده‌است. این برنامه به پیشرفت‌های اخیر حوزه طراحی مدل‌های اوریگامی کمک بسیار شایانی کرده‌است.

الگوی پیچیده تاشدن این نمونه ماسک صورت به بهبود تناسب و عملکرد آن کمک بسیاری می‌کند. به دلیل الگوی خاص چین‌خوردگی‌های آن، به طور کامل روی صورت می‌ایستد. این ماسک در حین استفاده دو تاسه برابر یک ماسک N۹۵ معمولی اندازه دارد که سبب گردش هوای بیشتری می‌شود.

این دیسک بازشونده نمونه اولیه با مقیاس یک‌دوم از پروژه جدید آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا برای ساخت یک تلسکوپ فضایی مخصوص جست‌وجوی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت در کیهان است. این طرح «سایه‌ستاره» نام دارد و با الهام‌گرفتن از نحوه باز‌شدن گلبرگ‌های گل طراحی‌شده‌است.


«رابرت جی لانگ» متخصص فیزیک لیزر و هنرمند اوریگامی، به عنوان پیشگام استفاده از ریاضیات هندسی و شبیه‌سازی کامپیوتری در طراحی مدل‌های اوریگامی شناخته‌می‌شود.وی اولین بار سال۱۹۹۳ الگوی این پرنده را در نرم‌افزار TreeMaker با کمک مفاهیم هندسه طراحی‌کرد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها