کد خبر: ۱۳۹۹۰۶۲
نویسنده محمدرضا هادیلو| دبیر استان‌ها

با این‌که بحث ترال سال‌هاست مطرح و در همان ابتدا همه چیز از بیخ و بن حاشا می‌شد اما حالا و به گفته بومیان جنوب کشور این مسأله آن‌قدر جدی است که می‌تواند در عرض چند سال آثار تمام ماهیان و آبزیان آب‌های جنوب را از بین ببرد.

ترال از شیوه‌های صید کف روب دریاست و باعث نابودی ذخایر آبزیان می‌شود که باید نسبت به کنترل و ممنوعیت این روش و دیگر شیوه‌های مخرب اقدام شود، چون بسیاری از ساکنان استان‌های حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان، کسب و کار و امرار معاش‌شان همین دل به دریا زدن و صید ماهیان است که ترال روزگار آنها را سیاه کرده است. هنوز هم اگر با جنوبی‌ها و به‌خصوص ساحل نشینان صحبت کنیم با افتخار می‌گویند که صید و صیادی شغل اصلی آنها بوده و همچنان جمعیت زیادی از ساکنان این مناطق نیز به این کار مشغول هستند.با افزایش جمعیت و نیاز به تامین غذایی مردم، آبزیان دریایی با آسیب‌ها و چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده‌اند که یکی از آنها استفاده از شیوه‌های صید کف‌روب است. هر چند ورود شناورهای بزرگ نفتکش، نشت نفت از لوله‌های انتقال که آلودگی‌های دریایی را به‌شدت افزایش داده‌اند، همچنین ورود فضلاب و پساب‌ها به دریا آبزیان را تهدید می‌کند اما جارو کردن کف دریا می‌تواند پایانی غم انگیز و همیشگی برای موجودات زنده این منطقه باشد.
با توجه به اعلام کارشناسان صید به شیوه ترال، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در نابودی ذخایر دریایی همین مساله‌ است که مسئولان بارها برای مقابله با این شیوه صحبت کرده و وعده‌هایی داده‌اند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و همچنان نابودی این ذخایر ادامه دارد. با این‌که دو سال پیش اعلام شد صید ترال در خلیج‌فارس ممنوع است اما شواهد نشان می‌دهد شناورهای متخلف همچنان در حال جارو کشیدن بستر زنده خلیج‌فارس هستند و با وجود مجریان سست و بی‌تعهد، ممنوعیت قانونی هم نتوانسته جلوی تخریب خلیج‌فارس را بگیرد. در سایه بی‌خیالی مسئولان و نبود نظارت‌ها، امنیت شغلی صیادان بومی در معرض نابودی است و لنج‌ها در آب‌های جنوب با صید ترال، نابودگر بستر دریاها و منابع استفاده کننده از آن هستند.
​​​​​​​جالب این‌که فعالان محیط زیست می‌گویند، لنج‌های ترال آزادانه و حتی در مکان‌هایی کمتر از هشت مایل در دریا حاضر می‌شوند و با خاموش کردن ردیاب و چراغ‌های خود، شب هنگام دست به غارت دریا می‌زنند که با راحت شدن خیال‌شان از بی‌تفاوتی مسئولان چند وقتی است روزها هم فعالیت می‌کنند. ترال نابودگر است؛ یعنی هم آبزیان کوچک و بزرگ را صید می‌کند و هم زیستگاه زنده باقیمانده آبزیان را از بین می‌برد که باید به‌طور جدی با آن مقابله شود.هر چند مسئولان در استان‌های جنوبی کشور می‌گویند سازمان شیلات ایران به‌دنبال ساز و کاری است تا به‌صورت نهادینه جلوی این کار را بگیرد و با تشکیل کارگروه‌هایی پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از این شیوه صید مخرب انجام شود. اما در پاسخ به آنها باید گفت که وقتی قانون ممنوعیت صید به شیوه ترال اجرا نمی‌شود، الان به‌دنبال کدام راه حل می‌گردید تا از ادامه این روند ویرانگر جلوگیری کنید!

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها