رکوردشکنی تولید محتوا درباره جشنواره‌ای که قرار بود تحریم باشد!

گزارش یک جشن

فضای توییتر فارسی در ایام جشنواره فیلم فجر دو قطبی و پیرامون موضوعاتی چون تحریم، داوری‌ها، حضور تماشاگران و اختتامیه، برجسته و بحث‌برانگیز بوده است.
کد خبر: ۱۳۹۸۲۴۸

از سوی دیگر، انتشار ۵۲ هزار توبیت از سوی ۲۵هزار کاربر، بیش از هر چیز به رونق جشنواره فیلم فجر در توبیتر اشاره دارد، هرچند که محتوای انتقادی هم جزئی از این واکنش‌ها بوده است. بررسی داده‌های توییتری منتشرشده پیرامون جشنواره فیلم فجر شامل توییت‌ها، ریتوییت‌ها، ریپلای‌ها و کوت‌ها در بازه زمانی ۱۰بهمن تا ۲۳ بهمن نشان می‌دهد که ۵۲ هزار توییت در این ۱۴ روز با موضوعیت جشنواره فیلم فجر از سوی ۲۵ هزار کاربر مختلف منتشر شده است که نرخ مشارکت ۲.۰۳ را برای این موضوع دربر داشته و بیش از هرچیز حکایت دلمشغولی و دغدغه توییتری‌ها در ارتباط با جشنواره فیلم فجر با رویکرد حمایتی یا انتقادی را می‌رساند.

مشارکت ۵۲ هزار تایی با نرخ مشارکت ۲.۰۳ این پیام را برای تحریم‌کنندگان و مخالفان برگزاری جشنواره فیلم فجر داشت که از نظر تعداد و مشارکت کمی جشنواره فیلم فجر تحریم نشده و بحث و نظرات مختلف و متعددی پیرامون این رخداد فرهنگی هنری در توییتر فارسی صورت گرفته است. فعال‌ترین کاربران به رسانه‌ها و افرادی منتسب می‌شود که فارغ از تاثیرگذاری توییتری از قبیل گرفتن لایک و ریتوییت بالا، بیشترین تولید محتوا را در این بستر داشته‌ است: روزنامه جام‌جم با ۱۳۵ توییت، فعال‌ترین رسانه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بوده که اخبار و عکس‌های این رویداد را به طور همرمان درتوییتر منتشر کرده است. بعد از روزنامه جام‌جم، رسانه صبا با ۹۶، سوره سینما با ۵۴ و خبرگزاری آمریکا با ۵۳ از دیگر رسانه‌های موافق و مخالف نظام بود که این رویداد رسانه‌ای را پوشش داد. عمده مضامین این موج توییتری به تقابل و دو قطبی میان دو طیف رادیکال موضوعات مختلفی چون تحریم، سلبریتی، نامزدی و جوایز، داوری و همچنین حال و هوای کلی جشنواره مربوط بوده است به نحوی ‌که برخی تحریم‌ها را موثر و جشنواره را ناکارآمد توصیف کرده در حالی که طرف مقابل از ازدحام و شلوغی این رویداد خبر و عکس منتشر کرده است.

بحث سلبریتی‌ها دیگر موضوع پربحث و جدل توییتری‌ها درباره جشنواره فیلم فجر بود که با حضور حداقلی آنها در سالن‌های نشست ‌رسانه‌ای فیلم‌ها اوج گرفت. برخی نبود سلبریتی‌ها در این جلسات را باعث بی‌رونقی جشنواره دانسته‌اند در حالی که گروه دیگر مدعی شده‌اند که نبود سلبریتی‌ها باعث کاهش حاشیه‌ها و عمیق‌تر شدن مباحث فیلم‌ها شده است. استخراج بحث‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر یکی از اهداف اصلی این داده‌کاوی بوده که از طریق کدگذاری مجزا از حدود ۵۲ هزار نمونه‌آماری انتخاب و طبقه‌بندی شده است:

«سرهنگ ثریا» با ۲۷ درصد، فیلم نخست توییتری‌ها جشنواره فیلم فجر بوده که بیشترین بحث‌ها درباره آن مربوط به تعریف و تمجید کاربران از موضوع جدید و بازی ماندگار ژاله صامتی بوده است. «چرا گریه نمیکنی» ساخته علیرضا معتمدی با ۱۸درصد رتبه دوم فیلم‌های بحث‌برانگیز توییتر شد. عمده محتوای منتشرشده در این بخش به فضاسازی عوامل در خصوص تحریم و سخنان تهیه‌کننده فیلم در نشست رسانه‌ای فیلم مربوط بود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها