«جام‌جم» از جدال میان شورای رقابت و بورس کالا گزارش می‌دهد

خودرو در برزخ قیمت‌گذاری

«جام‌جم» از جزئیات بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی گزارش می‌دهد

نمایش اراده ایرانی

رهبر معظم انقلاب در بازدیدی سه‌ساعته از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی، در جریان آخرین یشرفت‌های حوزه صنعتی کشور قرار گرفتند. در این بازدید، علاوه بر مدیران بخش دولتی، فعالان بخش خصوصی به تشریح موفقیت‌های به دست آمده طی چند سال اخیر پرداختند و البته به پرسش‌های مقام معظم رهبری پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۵۸

در این نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، بخش مسکن، نفت و پتروشیمی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع آبزی‌پروری، آبخیزداری، صنایع برق و نیروگاهی و سدسازی و طرح‌های مدیریت آب، فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش گذاشته شده بودند.

ظهور دانش‌بنیان‌ها

در این نمایشگاه که رویکرد دانش‌بنیان داشته، غرفه‌داران، فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را در این حوزه گزارش داده و از تلاش‌های خود برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، ارز‌آوری، جهش صادرات و تکیه بر توان و اراده ایرانی سخن به میان آوردند. به‌عنوان مثال، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان این بازدید با ارائه گزارشی به مقام معظم رهبری گفت: در حوزه ساخت لوازم خانگی ظرفیت‌های تولیدی بیشتر از مصرف داخل است و بر همین اساس، خط تولید لوازم خانگی به خارج مرزها کشیده است؛ در کشورهایی مثل عمان و روسیه. همچنین در حوزه پایش هوشمند بازار، سامانه‌ای طراحی شده که می‌توان همه داد‌وستد کالایی در کشور را زیر نظر گرفت که با این سیستم، همه چیز تحت نظر دقیق قرار می‌گیرد. منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت هم گفت: ما دو گلوگاه مهم در تاب‌آوری تولید داشتیم که شامل مجموعه‌های موتوری و لوازم الکترونیک هستند. با تمرکز روی حوزه دانش‌بنیان‌ها، موفق شدیم بر محدودیت‌ها و تحریم‌ها غلبه کنیم، به‌طوری که ۸۰‌درصد از کمبودها در حوزه الکترونیک و ۶۰‌درصد در رابطه به گلوگاه موتوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، برطرف شده است. با این روند، ساخت سه دستگاه اتوبوس جدید در مسیر اجرایی قرار گرفته که وزارت کشور هم قرار است ۳۰۰۰ دستگاه را خریداری کند.

پارک‌های علم و فناوری

سید‌جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز پایه گزارش خود را بر اقدامات این وزارتخانه در زمینه «دهکده فناوری و نوآوری» گذاشت. او گفت که تاکنون پارک‌های علمی و فناوری در حوزه کشاورزی شکل نگرفته بودند اما در دولت سیزدهم شش دهکده فناوری و نوآوری در شش استان راه‌اندازی شدند. ساداتی‌نژاد در گزارش خود وعده داد که دولت در سال ۱۴۰۲، چهار دهکده دیگر را به این بخش اضافه می‌کند. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع «اصلاح الگوی کشت» و اهمیت این حوزه نزد ایشان، وزیر جهاد کشاورزی خلأ سیاست‌گذاری در این حوزه را به‌عنوان دلیل ورود وزارتخانه تحت امر وی به این بخش اعلام کرد. ساداتی‌نژاد با تاکید بر این‌که همیشه در مورد ارائه الگوی کشت و ابلاغ آن در قالب طرح فراگیر ملی، پرهیز وجود داشت، یادآور شد که محقق نشدن این الگو در سال‌های گذشته، به‌سختی تحقق آن مربوط است؛ چراکه بخش کشاورزی، خصوصی‌ترین بخش به لحاظ توزیع مالکیت است. در نتیجه سیاست‌گذاری و تعیین و تکلیف در حوزه کشت بسیار دشوار است.

یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت در گفت‌و‌گو با جام‌جم، با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه صنعت نفت در این نمایشگاه گفت: صنعت نفت یکی از صنایع بزرگ ایران محسوب می‌شود که در طول سال‌های گذشته بسیاری از اقلام آن در سبد واردات قرار داشت اما دیروز در بازدید رهبر انقلاب از دستاوردهای صنعتی کشور، مسئولان وزارت نفت توضیحاتی ارائه کردند که نشان می‌دهد تا حد زیادی صرفه‌جویی ارزی در کشور اتفاق افتاده است. وحید‌رضا زیدی‌فرد تصریح کرد: سال گذشته مقام‌معظم رهبری تاکید داشتند که صنایع بزرگ از جمله نفت به سمت تامین داخلی و دانش‌بنیان حرکت کنند. امسال هم که سال دانش‌بنیان اعلام شد و مسیر پیشرو را تسریع کرد و تجهیزاتی که در محضر رهبر معظم انقلاب معرفی شد مربوط به بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی بود. به بیان بهتر در زنجیره نفت تجهیرات را از بالادست به پایین‌دست داخلی‌سازی کردیم. زیدی‌فرد تاکید کرد: وزیر نفت درباره وضعیت صنعت نفت توضیحاتی در حضور رهبر انقلاب ایراد کرد که جزئیات آن افزایش سه برابری تجهیزات دانش‌بنیان در یک‌سال گذشته بود. برای اولین‌بار تولید‌کنندگان از تامین‌کنندگان پیشی گرفتند و این موضوع باعث شده حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق بیفتد. این تجهیزات مربوط به بخش سرچاهی است که جزو بخش بالادست نفت محسوب می‌شود. به گفته وی، در سامانه نان(نظام ایده‌ها و نیازها) که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده وزارت نفت پیشرو است.

دستاوردهای آب و برق

یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه، حوزه برق و آب بود؛ از جمله دستاوردهایی که در این نمایشگاه ارائه شد، می‌توان به تابلو کنتور برق مرکزی (قابل نصب روی تیرهای برق)، پهپاد بازرس خطوط انتقال برق، ربات بازرس کانال‌های انتقال برق، دستگاه داده‌سنجی اطلاعات آب‌بر پایه فناوری تکه‌نگاری صوتی، دستگاه سنجش میزان تغذیه آب زیرزمینی، شیر تصفیه صنعتی آب ماژول منشأ و دستگاه قشا تصفیه آب اشاره کرد. همچنین وزارت نیرو در نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در کنار تشریح برنامه و طرح‌های انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان، مباحث اجمالی را در ارتباط با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف صنعت آب از جمله برنامه جامع مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود، طرح‌های بزرگ اضطراری تأمین آب شرب، طرح‌های ویژه بخش آب و آبفا در دولت سیزدهم، طرح‌های شاخص آبرسانی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، طرح بزرگ آبرسانی غدیر به شهرهای اهواز، دشت آزادگان، شادگان، آبادان، خرمشهر و... ارائه کرد. در حوزه صنعت برق نیز ضمن ارائه گزارش‌های مختلف درباره مسیر موفقیت ایران در کسب رتبه ۱۵ تولید برق در بین کشورهای جهان، مباحثی درباره طراحی و ساخت قطعات با تکنولوژی بالا، انرژی‌های تجدیدپذیر، طرح احداث ۵۰‌هزار نیروگاه تجدیدپذیر پنج کیلوواتی خورشیدی با حمایت از خانواده‌های محروم، واگذاری ۱۱‌‌هزار سامانه خورشیدی قابل حمل به عشایر غیور کشور، احداث کارخانه‌های تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در گزاش ارائه شده، قید شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها