لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کرد

ناکامی غرب در امتیاز گرفتن از ایران

حسن لاسجردی، کارشناس حوزه سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره چرایی تلاش غرب برای طرح مباحث غیربرجامی در جریان مذکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به سوابقی که در مذاکرات داریم هر زمانی که بحث‌های غیربرجامی مطرح می‌شود به نظر می‌رسد مذاکرات به مراحل سخت یا توقف رسیده است.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۹۵

به عبارت دیگر هرگاه آدم‌های اطراف میز یا کشورهای مذاکره‌کننده از روند گفت‌و‌گو‌ها راضی نباشند به مباحث غیرمرتبط با موضوع مذاکره می‌پردازند.

غرب در مذاکرات به خواسته‌های خود نرسید

لاسجردی ادامه داد: در دوره‌های پیشین زمانی که بحث مطالعات ادعایی، درصد غنی‌سازی، ادعا درباره مواد مشکوک در سایت پارچین یا موارد دیگر مطرح می‌شد، نشان می‌داد که در برخی از برهه‌های تاریخ مذاکرات، وقتی گفت‌و‌گوها به نتیجه نمی‌رسید موضوعات هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای مطرح می‌شود. در عین حال به نظر می‌رسد در شرایط کنونی با توجه به این‌که بسیاری از سوالات مهم حوزه هسته‌ای پاسخ داده شده، طبعا طرف‌های دیگر مذاکرات تلاش می‌کنند تا روی بحث‌های منطقه‌ای و حوزه اقتدار موشکی ایران و مسائل حقوق بشری متمرکز شوند که ناشی از این مسأله است طرف مقابل به آنچه که فکر می‌کرد در جریان گفت‌و‌گو‌ها به آنها برسد، نایل نشده و از این‌رو به بهانه‌های مختلف موضوغات غیرمرتبط با برجام را مطرح می‌کند.

چاره غرب برای پاسخ به افکار عمومی

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ناکامی کشورهای غربی در رسیدن به اهداف‌شان در جریان مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: در چنین شرایطی طبعا اروپایی‌ها باید به افکار عمومی خود پاسخ دهند، بنابراین آنها در تلاشند علاوه بر تمرکز روی مباحث هسته‌ای به بحث‌های غیربرجامی هم بپردازند تا بتوانند به‌واسطه ناکامی‌های خود، پاسخ مناسبی برای اذهان عمومی در حوزه بین‌الملل داشته باشند. در عین حال رقابتی هم بین کشورهای غربی وجود دارد تا با اعمال فشار بیشتر روی ایران از جمهوری‌اسلامی امتیاز بگیرند.

تقسیم کار غرب و اروپا

لاسجردی با اشاره به تقسیم کاری بین اروپا و آمریکا در حوزه پیگیری مسائل غیربرجامی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی به موضوعاتی مثل صلح و حقوق‌بشر توجه دارند و در مورد آمریکا، چون مباحث امنیت اهمیت ویژه‌ای دارد، پیگیر مسائلی مثل حوزه موشکی و نظامی و امنیتی است.

وی با اشاره به فرسایشی شدن روند مذاکرات موسوم به احیای برجام تصریح کرد: این روند هم باعث طولانی‌شدن مسیر گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌شود و هم غرب در پی آن است تا با طرح موضوعات غیربرجامی از ایران امتیاز بگیرد. هدفی که البته تاکنون با توجه به ایستادگی ایران بر سر مواضع خود در حوزه تامین منافع ملی کشورمان به نتیجه نرسیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رویکردهای برخی کشورهای منطقه در‌خصوص موضوعات برجامی و همچنین نفوذ منطقه‌ای و اقتدار نظامی ایران تاکید کرد: در رقابت‌های منطقه‌ای با توجه به هماوردی‌هایی که میان ایران و دیگر همسایگان و کشورهای همجوار در‌خصوص مسائل امنیتی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد طبعا به این نتیجه می‌رسیم که کشورهای دیگر خود را در سطح یکسانی از رقابت‌ها و هماوردی‌ها با ایران تعریف نمی‌کنند و از این‌رو نوع خواسته‌ها و توقعات‌شان از ایران شامل بسته و پکیچی از انتظارات است.

به عبارت دیگر آنها به‌دنبال این نیستند که با ایران بر سر یک موضوع مذاکره‌کنند، بلکه چون در رقابت با ایران توانایی کمتری دارند و مثل جمهوری اسلامی با توجه به مولفه‌های قدرتی که دارد از قدرت چانه‌زنی پایین‌تری برخوردارند، مجموعه‌ای از خواسته‌های خود را در قالب یک بسته با کشورهای قدرتمند دنیا در میان می‌گذارند تا به این واسطه موفق به دستیابی به ضرورت‌های یک همزیستی با ایران شوند. از این‌رو در منازعات و کشمکش‌های منطقه‌ای در تلاشند با تهییج قدرت‌های بزرگ درباره ایران همه موضوعات را پیگیر شوند تا با تضعیف جمهوری اسلامی به سطحی از رقابت و هماوردی دست پیدا کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها