بررسی جشنواره فیلم فجر از نگاه سینماگران

چراغ سینما همیشه باید روشن باشد

کد خبر: ۱۳۹۴۸۲۸
نویسنده محمود نورایی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

این روزها به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشته تا در قبال اطلاع‌رسانی درباره مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور که جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر است، سیاست سکوت را در پیش بگیرند. این سیاست منطقی باعث شده که کمترین میزان خبر از تولیدات هنری در کشور را شاهد باشیم. این امر نوعی خمودگی در میان مردم ایجاد کرده زیرا همواره فرا رسیدن جشنواره‌های فجر که ویترین فعالیت‌های هنری در کشور است، سبب می‌شد تا عموم مردم در پی برنامه‌ریزی برای حضور در کنسرت‌ها، نمایش‌ها و فیلم‌ها باشند اما همین سکوت باعث شده که خیلی از علاقه‌مندان هنر حتی ندانند که در آستانه برگزاری این رویداد‌های هنری هستیم.

اما در میان این سکوت‌های خبری، وضعیت جشنواره موسیقی فجر از همه اسفناک‌تر است. این رویداد هنری که سی‌و‌هشتمین دوره خود را پیش‌رو دارد، طی ماه‌های گذشته فقط یک خبر از آن منتشر شده که همان خبر انتشار فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی این جشنواره است. حتی انتخاب دبیر این دوره از جشنواره هم در سکوت خبری و با گمانه‌زنی همراه بود و با انتشار فراخوان اهالی رسانه و موسیقی تازه متوجه شدند که این رویداد با دبیری بهزاد عبدی برگزار می‌شود. این در حالی است که بر‌اساس شنیده‌ها قرار است این رویداد از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه برگزار شود ولی هنوز اعلام رسمی در این‌باره صورت نگرفته است.
این‌که امروز کشور دوران حساسی را سپری می‌کند، بر کسی پوشیده نیست اما این همه غافل شدن از کارکردهای هنر که می‌تواند جامعه را از خمودگی بیرون بیاورد، سؤالی است که امروز اغلب دبیران جشنواره‌های هنری از پاسخ به آن سر باز می‌زنند. این در‌حالی است که برگزاری چندین رویداد هنری در ماه‌های اخیر مانند برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در دل ناآرامی‌های کشور که با نظم خوبی برگزار شد و هیچ اتفاق حاشیه‌ای در پی نداشت، می‌تواند شاهد مثالی باشد که هنر به‌ویژه موسیقی می‌تواند به شرایط آرام‌شدن اجتماع کمک کند و حتی زمینه گفتمان برای حل معضلات را نیز در پی داشته باشد. این‌که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در چهار ماه گذشته نتوانسته زمینه برگزاری کنسرت‌ها را توسط بخش خصوصی فراهم کند، به‌عنوان متولی جشنواره موسیقی فجر، این روزها باید تلاش داشته باشد که با این جشنواره زمینه بازگشایی سالن‌ها و برپایی کنسرت‌ها را مهیا کند تا پس از آن شرایط برای حضور بخش خصوصی نیز فراهم شود. این‌که جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان ویترین فعالیت‌های موسیقایی در کشور تنها یک خبر رسمی داشته درحالی که یک ماه دیگر آغاز می‌شود، نشان از آن دارد که مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاون هنری این وزارتخانه که در ماه‌های گذشته همواره شعار حمایت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی می‌دادند، با بودجه‌های دولتی هم در زمینه برگزاری شورآفرین کنسرت‌ها دچار مشکل هستند و اندیشه‌ای برای عبور از این بحران ندارند؛ در حالی‌که از بخش خصوصی با بودجه‌های محدود می‌خواهند که کنسرت برگزار کنند. به‌نظر می‌رسد امروز با توجه به نقد و نظرهای درون اجتماعی که در جریان است، باید بخش دولتی بتواند زمینه شور اجتماعی با تولیدات هنری به‌ویژه موسیقی را فراهم کند زیرا تولیدات هنری می‌توانند در جهت ایجاد بستر گفتمان درون اجتماع تاثیرگذار باشند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها