جشنواره شعر فجر در نگاه ۳ برگزیده اصلی هجدهمین دوره

شعر؛ بزرگ مظلوم در رسانه‌های رسمی

کد خبر: ۱۳۹۴۲۱۹
نویسنده عاطفه نانی زاد - شاعر

جشنواره شعر فجر عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن توانمندی و کیفیت شعری کشور است. در این گردهمایی، شعر ملی باید به منصه ظهور برسد و طلیعه‌ای باشد که هر سال علاوه بر به نمایش گذاشتن قدرت و قوای ادبی کشور سر فصل‌های راهگشا و افقی روشن را در عرصه ادبیات ترسیم کند.

در حقیقت این جشنواره باید چراغ راهی برای شاعران و مخاطبان در سطح کشور باشد، گرچه در حال حاضر جشنواره شعر فجری که برگزار می‌شود با جشنواره شعر مطلوب و ایده‌آل ما فاصله دارد. از این جهت که جشنواره شعر فجر باید زبان همدلی باشد و ورای خط‌کشی‌های متداول، شاعران توانمند را با خود همراه و همسو کند. جشنواره شعر فجر بر پایه چنین اهداف و مناسباتی شکل گرفته که بعضا در ادوار مختلف برگزاری‌اش گاهی کمرنگ شده است. انتظار می‌رود متولیان جشنواره شعر فجر تجربیات این چند دوره برگزاری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نقایص آن را مرتفع و به نقاط قوت آن جلای بیشتری ببخشند.
از دیگر نکاتی که برگزارکنندگان جشنواره شعر فجر باید به آن رسیدگی کنند، بالا بردن سرعت عمل این جشنواره است. چرا باید دبیر یا هیات علمی این جشنواره دو ماه مانده به برگزاری آن انتخاب شوند؟ چنین سیاست‌گذاری‌هایی باید از سال گذشته و همزمان یا بعد از جشنواره شعر فجر پیشین انجام شود. وقتی برای برگزاری جزء به جزء یک جشنواره یک‌سال فرصت باشد، قطعا نقاط ضعف کمتری شامل حال آن می‌شود. در حالی‌که وقتی تمام کارها را محول به دو، سه ماه مانده به برگزاری جشنواره می‌کنند همه چیز خیلی باعجله انجام می‌شود. این‌طور که کمیت بر کیفیت غالب و از مطلوب و ایده آل خود دور می‌ماند.

همان‌طور که می‌دانید، سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه تماشاگران یکی از مهم‌ترین جوایز این رویداد سینمایی است. خوب است چنین جایزه‌ای را برای جشنواره شعر فجر داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنم برای این مسأله ساز و کارهای مشخصی در نظر گرفته شود. عموم مردم کشور ما خوشبختانه به ادبیات و بالاخص شعر علاقه دارند. یعنی یا شاعر هستند یا علاقه‌مند به شعر. در این حالت وقتی مردم در جشنواره شعر فجر سهمی داشته باشند و ما شاهد مشارکت مردم در آن باشیم، جشنواره شکلی مردمی و عمومی‌تر به خود می‌گیرد.

در دین مبین اسلام به تکریم مقام زن بسیار تاکید شده. متعاقب آن در کشور ما هم در حوزه شعر زنان تلاش بسیاری شده که به لحاظ محتوایی به طرفی برود که به‌عنوان شعر لطیف زنانه جایگاه خود را تثبیت کند. البته شاید این تلاش به قدر کافی نبوده اما بی‌انصافی است اگر بگوییم متولیان امر هیچ تلاشی در جهت نمایش شعر زن ایرانی به تمام دنیا نکردند. البته در مسیر این رشد و تعالی نباید نقش خود زنان شاعر را هم نادیده گرفت. در این سال‌ها بانوان نه‌فقط در شعر بلکه در عرصه‌های مختلف فرهنگی ــ هنری بسیار خوش درخشیدند و نقش تاثیرگذاری در بالندگی هنرشان داشتند. بانوان با زبان شعر، مفاهیم و ارزش‌هایی را بیان کردند که با قالب‌های دیگر هنر کمتر می‌توان به آن پرداخت. بنابراین قسمت اعظمی از رشد و رویش شعر انقلاب منوط به حضور پررنگ، تاثیرگذار و بدون انکار زنان شاعر است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها