گزارشی درباره هانی رامبد، بهترین مربی تاریخ پرورش اندام جهان

دنیا زیرپای یک ایرانی

مسیر زندگی آدم‌های بزرگ همیشه پرپیچ‌وخم است. بیایید مسیر بزرگ‌ترین مربی تاریخ بدنسازی جهان را مرور کنیم؛ کوچ از ایران همراه خانواده در شش‌سالگی. چند سال زندگی در کویت. انتقال به انگلستان و ادامه‌تحصیل. علاقه به رشته بدنسازی و حضور در مسابقات. مصدومیت و خداحافظی نابهنگام. ادامه‌تحصیل و کسب مدرک تربیت‌بدنی. کوچ به آمریکا و شروع یک زندگی کاملا تازه. آشنایی با فیل هیث (قهرمان مسترالمپیا) در اولین دهه سال ۲۰۰۰. شروع یک جنگ نابرابر برای فتح مسترالمپیا. یک جهش بزرگ و بعد تبدیل شدن به یکی از مربیان نامی جهان.
کد خبر: ۱۳۹۳۱۱۴
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

این مسیر زندگی هانی رامبد، مربی اصالتا ایرانی و بهترین مربی تاریخ بدنسازی جهان است. او افتخاراتی دارد که هیچ‌کس در این عرصه کسب نکرده است.

قهرمانی‌های بزرگ

هانی رامبد و خانواده‌اش وقتی او شش سال داشت، ایران را ترک کردند. راهی کویت شدند و سپس سر از انگلیس درآوردند. رامبد بعد از اتمام دانشگاه برای زندگی جدید عازم آمریکا شد. او در مسابقات پرورش‌اندام شرکت می‌کرد ولی به‌دلیل مصدومیت مجبور شد زود خداحافظی کند. رامبد این‌بار مسیر تازه‌ای را برگزید: مربیگری.

او خیلی زود با بسکتبالیستی که عطش قهرمانی در مسترالمپیا را داشت یعنی فیل هیث آشنا شد. مشغول کار با او بود که جرقه مهم زندگی‌اش زده شد. جی کاتلر سال ۲۰۰۸ بعد از شکست مقابل دکستر جکسون معروف، درحالی‌که نا‌امید بود به واسطه هیث با رامبد آشنا شد.

کار با این مربی حرفه‌ای او را به‌عنوان قهرمان به مسترالمپیا بازگرداند و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ساندو (مجسمه قهرمان جهان) را به دست آورد. از سال ۲۰۱۱ امپراتوری رامبد با فیل هیث در مسترالمپیا آغاز شد.

هفت قهرمانی پیاپی در مسترالمپیا همراه با این چهره برجسته پرورش‌اندام و همین‌طور کسب چهار عنوان قهرمانی به موازات آن در دسته فیزیک همراه با جرمی بوئیندیا نام هانی رامبد را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخت. او در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ همراه با کاتلر، هیث و بوئیندیا ۱۳ ساندو کسب کرد! یک رکورد تاریخی و بی‌نظیر؛ تکرار‌نشدنی و همیشگی. این اما پایان رویاهای ستاره ایرانی پرورش‌اندام نبود.

سال ۲۰۱۸ او احساس کرد بعد از شکست فیل هیث به شان رودن و نایب‌قهرمانی المپیا، نیاز به یک ستاره دیگر دارد؛ یکی مثل هادی چوپان. بنابراین همکاری این دو ایرانی آغاز شد. هادی با هدایت هانی از دسته ۲۱۲ پوند مسترالمپیا به دسته آزاد آمد به دورهمی بزرگان دنیا. او در سه سال گذشته همراه با هانی بین سه نفر اول بوده و حالا هم قهرمان جهان شده تا یک ساندوی دیگر به کلکسیون رامبد اضافه شود.

فراموش نکنید سال ۲۰۲۱ درک لانسفورد با هدایت همین مربی قهرمان دسته ۲۱۲ پوند شد (دسته پایین‌تر از اوپن). امسال رامبد به تمام دنیا ثابت کرد شماره یک است و شماره یک باقی می‌ماند. در پایان مسابقات مسترالمپیا، هادی چوپان قهرمان شد و درک لانسفورد نایب‌قهرمان. در دسته فیزیک هم کسی قهرمان نشد جز کریس بامستد که شاگرد هانی رامبد است! این‌که می‌گویند دیگر رونی کلمن تکرار نمی‌شود، ظاهرا یک جمله مکمل هم دارد. دیگر مثل رامبد هم در مربیگری متولد نخواهد شد.

تمرینات ویژه

هانی، مبتکر برنامه تمرینی متفاوتی است که در دنیا به نام FST-۷ شناخته می‌شود. FST مخفف «حلقه قدرتمند تمرین» است. او با شکل تمرینات که درنهایت به یک ست و دسته هفت‌تایی منجر می‌شود، شوکی به عضلات وارد می‌کند که پیشرفت‌شان عالی است. رامبد در سه هفته مانده به مسابقات این سبک تمرینی را به کار می‌گیرد و باعث کات عمیق و حجم بالای عضلات می‌شود.

در کنار تمرین او به تغذیه خوب، خواب کافی و مکمل مناسب اهمیت فراوانی می‌دهد. کار با هادی چوپان باعث شد تا فارسی هانی رامبد بهتر و بهتر شود. البته او در یک لایو اینستاگرامی گفت از بچگی به زبان مادری‌اش علاقه داشت و به همین دلیل در خانه فارسی حرف می‌زدند. رامبد هرچند نمی‌تواند فارسی بنویسد یا از رو بخواند اما به‌خوبی می‌تواند آن را صحبت کند. رامبد همچنین گفته به ایرانی بودنش افتخار می‌کند.

ورود به هالیوود

دواین جانسون، معروف به راک را همه می‌شناسند. این ستاره هالیوودی با کشتی‌کج مطرح شد. سپس به هالیوود پا گذاشت و حالا با آن عضلات قطورش یکی از گران‌ترین بازیگران دنیاست. جانسون از سال‌ها قبل با رامبد آشناست. چه در دوران ورزشکاری و چه حالا که بازیگری حرفه‌ای است. او از روش‌های تمرینی هانی برای دم انداختن به عضلاتش بهره می‌برد.

نگاهی به فهرست عناوین هانی رامبد همراه با؛

هادی چوپان ۱
جی کاتلر ۲
فیل هیث ۷
جنی لین ۲
جرمی بوندیا ۴
درک لانسفورد ۱
کوین انگلیش ۲
نیکول ویلکینز ۲
کریس بامستد ۱

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها