گفت‌وگو با مسعود شجاعی طباطبایی

بصیرت‌افزایی در روزگار جنگ‌رسانه‌ای

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریست مطرح و بین‌المللی ایران است که طی سال‌های فعالیت هنری خود همواره به‌عنوان یک هنرمند بابصیرت، به تحلیل وقایع سیاسی و فرهنگی می‌پردازد و آثاری را ارائه می‌دهد که تبیین‌کننده نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۲۰
نویسنده مریم احمدی - گروه فرهنگ و هنر

او که کارنامه پرباری نیز در زمینه مدیریت هنری و برگزاری رویدادهای بین‌المللی دارد، این روزها مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است و دبیری نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام‌جهانی فوتبال ایران ۱۴۰۱ را برعهده داشته است. در جام‌جم با او در رابطه با شرایط این روزهای کشور، جنگ رسانه‌ای که علیه ایران شکل گرفته و اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی که از سوی برخی از رویدادهای هنری رقم می‌خورد به گفت‌وگو پرداختیم.

مسابقه‌های هنری صهیونیست در راستای ایران‌ستیزی

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، کارتونیست باسابقه با بیان این‌که سالیان سال است درگیر هجمه‌های بی‌شماری از سوی دشمن در حوزه‌های مختلف فرهنگی به‌ویژه کاریکاتور هستیم، به مصادیقی از این تحرکات خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول سال‌های اخیر بخش‌های مختلفی در خارج از کشور مسابقاتی را راه‌اندازی کردند. مثلا در سال۲۰۱۷ مسابقه‌ای تحت عنوان «زنان ایرانی از نمای نزدیک» برپا شد. بانی این اتفاق دولت فرانسه و شبکه ایران‌وایر بود، یا پس از آن نیز شاهد اتفاقات دیگری هم بودیم که غالبا از طریق فرانسه ساماندهی می‌شد. رانان لوری، صهیونیست نیز مسابقه‌ای را تحت عنوان «جایزه رانان لوری» با جوایز۳۶هزار دلاری از طریق سازمان ملل برگزار و روی موضوعاتی همچون ایران‌ستیزی و اسلام‌هراسی به‌صورت جدی کار می‌کند و در بسیاری از موضوعات مطروحه آنها بحث زن هم مطرح بوده است. آخرین اتفاقی هم که در حوزه کاریکاتور رقم خورد برگزاری نمایشگاهی با موضوع خشونت علیه زنان بود.
وی با اشاره به هجمه‌هایی که در اتفاقات اخیر از سوی رسانه‌های معاند وارد شد تصریح می‌کند: متاسفانه اخیرا حوادث تلخی را شاهد بودیم که من آن را جدا از همین دشمنی‌ها نمی‌بینم. آنها مسیری را طی کردند که می‌توان آن را به اشکال مختلف مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

دامنه دشمنی‌ها گسترده شده

شجاعی‌طباطبایی با تاکید بر این‌که دنیا با تمام هیمنه‌اش علیه ایران شده و این مسأله به‌راحتی قابل رصد است، می‌گوید: به نظرم می‌توان این اتفاق را با واقعه جنگ تحمیلی مقایسه کرد که همان ایام به‌طور رسمی اعلام شد ۳۵ کشور در کنار صدام بودند. مثلا همین دولت فرانسه که به‌صورت جدی در حوزه کاریکاتور هم فعال است در دوران جنگ انواع و اقسام سلاح‌ها را به رژیم بعثی می‌داد و حتی هواپیماهای جنگی سوپراتاندارد را به‌صورت امانی در اختیار صدام می‌گذاشت. حالا دامنه این دشمنی‌ها گسترده شده و بسیاری از کشورهای دیگر را هم درگیر کرده‌اند و فضای بسیار تلخ و سیاهی از ایران
منعکس می‌کنند.

رسانه‌های غربی و سیاه‌نمایی علیه ایران

«سیاه‌نمایی علیه ایران یکی از مباحثی است که در رسانه‌های غربی به‌صورت جدی روی آن تمرکز شده است.» این را شجاعی‌طباطبایی می‌گوید و تاکید می‌کند در این‌سو هم ما خیلی تلاش کردیم این اتفاقات را مطرح و درباره آن روشنگری کنیم و بارها هم به این موارد اشاره کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: در فرانسه سازمانی به نام Cartooning For Peace یا کشیدن کارتون برای صلح وجود دارد. کسی که پشت این سازمان قرارگرفته ژان پلانتو همان فردی است که کاریکاتورهای موهن را درباره پیامبراکرم(ص) کشیده و در غائله شارلی‌ابدو نیز نقش موثری داشته است. این آقا مسئول این اتفاق است و سازمان ملل نیز پشتیبانش است و جالب است بدانید کوفی‌عنان اولین کسی بود که به‌عنوان رئیس افتخاری سازمانش منصوب شد یا سایت دیگری تحت‌عنوان United Sketch وجود دارد که یک کاریکاتوریست ایرانی در این بین بانی برپایی مسابقه «خشونت علیه زنان» می‌شود؛ مسابقه‌ای که از ۹نفر برنده آن، هفت نفرش ایرانی است. بنابراین می‌بینیم که این دشمنی بسیار واضح است.

خب، اینها خیلی رو بازی می‌کنند اما مشکل این است که ظاهرا در داخل متوجه این اتفاق نیستیم یا می‌ترسیم و نمی‌دانم چرا ملاحظه‌کاری می‌کنیم و با تمام توانی که داریم مستقیما در مقابله با اینها کار موثر و جریان‌سازی انجام نمی‌دهیم. همه شاهد بودیم وقتی خانم مهسا امینی درگذشت ظرف چند روز تمام دنیا درگیر این اتفاق شد و برایش میلیون‌ها هشتگ زدند اما شاید خیلی‌ها ندانند که اینها سال‌هاست روی دشمنی با ایران کار می‌کنند و اگر بخواهیم خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم از این اتفاق صیادی کردند و دنبال یک ماجرا بودند تا آن را به بحران تبدیل کنند. همه چیز هم که برای‌شان مهیا بود، یک دختر جوان با قومیت کرد و اهل سنت که از طریق گشت‌ارشاد بازخواست شده و به واسطه این اتفاق در آن فضا از دنیا رفته است. البته ما هم با نحوه برخورد و شیوه روبه‌رو شدن با حجاب مسأله داریم و معتقدیم باید خیلی دقیق و باملاحظه کار می‌شد اما می‌بینیم در این بحران از شخصی استفاده می‌کنند که تمام ظرفیت‌های لازم را برای سیاه‌نمایی دارد و پس از آن دیگر ما با انواع و اقسام حمله‌ها در حوزه جنگ رسانه‌ای روبه‌رو هستیم.

شعارهای ساختارشکن

وی با اشاره به واکنش‌های هنرمندان و سلبریتی‌های سخیف به این اتفاق می‌گوید: زمانی که فضا تا این حد تلخ و تند می‌شود طبیعی است که تعدادی از هنرمندان به‌واسطه احساساتی که غلیان پیدا کرده مسائلی را مطرح و اعتراض می‌کنند اما عده‌ای از کاربران در فضای مجازی روند این اعتراضات را از حالت طبیعی خود خارج می‌کنند که از یک جایی به بعد غیرمعمول و تبدیل به یک جریان می‌شود و شعارهای ساختارشکنانه‌ای مانند مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند درحالی‌که خودشان به شکلی دیکتاتورمآبانه برخورد و اعلام می‌کنند یا با مایید یا بر مایید و حد وسطی وجود ندارد. حالا هنرمندان در این فضا قرار گرفته‌اند و فکر می‌کنند باید موضع بگیرند و اگر این موضع چیزی غیر از این موارد باشد به‌شدت مورد نکوهش قرار گرفته و با آنها برخورد می‌شود. مثلا چندی پیش صفحه مازیار بیژنی، هنرمند کاریکاتوریست را به‌دلیل کاریکاتورهایی که پشت صحنه این اتفاق را نشان داده و شبکه‌های معاند و منافق را رسوا کرده دیپورت کردند و صفحه‌اش بسته شده است. به گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، در این جنگ نابرابر ۲۵۰ شبکه فارسی‌زبان شبانه‌روز کار می‌کنند. در این میان خیلی از هنرمندان تحت فشار قرار می‌گیرند. برخی به این نتیجه می‌رسند و همراهی می‌کنند، عده‌ای نقطه نظرات‌شان را به شکل کلی مطرح می‌کنند و برخی هم در آن فضا قرار می‌گیرند که البته حساب آنها با کسانی که عامدانه آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و آتش‌بیارمعرکه هستند جداست. ما وظیفه داریم این اتفاقات را موشکافانه بررسی کنیم که چطور هنرمند را با هنرمند و ورزشکاران را مقابل هم قرار می‌دهند.

دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند با ۲ اصل بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی

وی با بیان این‌که ما اصلا در جست‌وجوی دشمن فرضی نیستیم بلکه می‌بینیم دشمن علنا کار خودش را می‌کند، ادامه می‌دهد: بسیاری از مباحثی که این رسانه‌ها مطرح می‌کنند براساس دروغ‌پراکنی و با تاکید بر دو اصل بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی است. فرض کنید در تهران و شهرهای کلان التهاباتی بوده اما این رسانه‌ها به قدری آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند که گویی همه کشور درگیر شده و در فضای مجازی هم انگار ایران تا زیر زانو در خون رفته و نظام سقوط کرده است اما وقتی در جامعه حضور داریم می‌بینیم که اصلا چنین چیزی نیست و این همان کوچک‌نمایی است. وی تصریح می‌کند: باید بدانیم این انقلاب ساده به دست نیامده و برایش هزاران شهید داده‌ایم اما دشمنان دیرینه‌ای هم داریم؛ از همان زمان که منافقان دست در دست صدام گذاشتند و عملیات «فروغ جاویدان» را شکل دادند تا همین امروز که آتش‌بیارمعرکه هستند یا عربستان‌سعودی که با شبکه ایران‌اینترنشنال وارد شده درحالی‌که بن‌سلمان خودش حامی جنایات روشن و عیان بوده و شخصا دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.

راه برون‌رفت از شرایط فعلی

شجاعی‌طباطبایی توجه به چند نکته برای حفظ همبستگی را ضروری می‌داند و آنها را این‌طور برمی‌شمارد: نخست این‌که مسائل مربوط به کشور به هیچ عنصر خارجی ارتباطی ندارد و خودمان باید آن را در داخل حل کنیم. نباید به نسخه‌هایی که بایدن و شخصیت‌های مختلف سیاسی برای ما می‌پیچند استناد و به آن توجه کنیم.


نکته دیگر این‌که ما معتقدیم ایران باید مستقل باشد و می‌دانیم که ایران تجزیه‌شده به نفع هیچ‌کس نیست. بنابراین موظفیم این کشور را که ثمره خون هزاران شهید است، حفظ کنیم. از سوی دیگر افشاگر دشمنی‌های دشمنان‌مان باشیم و مردم را متوجه کنیم که هدف اینها تجزیه کشور است؛ بارها رسانه‌های معاند عنوان کرده‌اند که می‌خواهند شاهد ایرانی مانند سوریه باشند و به‌همین‌دلیل ناامیدی را القا می‌کنند اما ما باید امیدوارانه در راستای حفظ ایران بکوشیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها