گفت‌وگو با مسعود شجاعی طباطبایی

بصیرت‌افزایی در روزگار جنگ‌رسانه‌ای

کد خبر: ۱۳۹۲۶۶۶
نویسنده جبار آذین - منتقد و مدرس

علم و ایمان، شادی و رستگاری،کلیدهای اصلی دستیابی انسان‌ها و زندگی‌ها به آرامش و آسایش است و انسان‌های باورمند با تکیه بر آنها توانسته و همچنان می‌توانند با سختکوشی و عبور از مشکلات و پایداری، خود و زندگی‌شان را ساخته و برقله‌های امن و آرامش صعود کنند. مشکلات و معضلات بشری پایان ناپذیرند، به‌ویژه در جهان امروز که کفر، فساد و نادرستی با یاری هیولاهای سیاست، ثروت و قدرت به جنگ انسان‌ها، معنویت‌ها، تقواها و ایمان‌ها، شادی‌ها و سلامت‌ها برخاسته‌اند.

درک و تشخیص نیاز انسان‌ها، زندگی‌ها، جوامع و اعتقاد به حل نابسامانی‌ها و عزم، اراده و اقدام در جهت مقابله باناخواسته‌ها، نادرست‌ها و ناپسندها، نخستین گام اساسی ایمان‌باوران، شادی‌آفرینان و امیدواران است. این نکات بنیادین، افزون برتمام انسان‌ها، پیوسته مدنظر متولیان و مسئولان خیراندیش جوامع هم واقع شده و در راه ایجاد امنیت و رفاه و آسایش و آرامش مردم، قدم برداشته‌اند. در ایران عزیز نیز این اقدام‌های انساندوستانه و خداپسندانه جاری است. در این میان، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه با شناخت عالمانه این مهم، با تهیه و ارائه آثار امید و شادی‌بخش به کمک مردم آمده‌اند. رسانه‌های اجتماعی ازجمله سینما، تئاتر و موسیقی و در رأس آنها رسانه‌ملی در جایگاه پیشتازان عرصه فرهنگ، حرف اول را می‌زنند. رسانه‌ملی براساس اهداف فرهنگسازی، تبلیغ و ترویج آموزه‌‌های دینی و ملی و نشاط بخشی عمومی در مسیر همدلی، تهیه و پخش مجموعه‌های طنز و کمدی، گام‌های تاثیرگذار و مثبت برداشته و توانسته نظر مساعد بینندگان میلیونی صداوسیما را جلب کند. این روند مقبول و مطلوب فقط به تولیدات تلویزیونی محدود نشده و آثار خنده‌ساز رادیویی هم در این راستا، تولید شده و می‌شود. به همین دلیل است که هرگاه رسانه‌ملی در طول سال، ایام مختلف و مناسبت‌ها با دست‌های پر از آثار امیدبخش و شادی‌آفرین ظاهر شده، از طریق قشرهای گوناگون تماشاگران و به‌ویژه خانواده‌ها در جامعه شورونشاط خلق کرده و سریال‌های طنزوکمدی آن توانسته‌اند، مخاطبان بی‌شمار را با خود همراه کنند. تولید و استقبال از ساخته‌های جذاب طنز سعید آقاخانی، سیروس مقدم و... در سال‌های قبل و زمان بازپخش چندباره آنها، نمایشگر احتیاج همیشگی مردم به آثار قوی و بامحتوا و خنده‌ساز از یک‌سو و کمبود این نوع تولیدات در سال‌های اخیر است. درواقع این مسأله به مفهوم کم‌کاری سیما دراین عرصه نیست و بینندگان تلویزیون، همچنان و گاهی شاهد آثار طنز و کمدی در تلویزیون هستند. پرسشی که همواره برای دوستداران برنامه‌ها و سریال‌های طنز مطرح بوده این‌که، چرا دیگر آنها مجموعه‌های خوب و قوی طنز و کمدی نمی‌سازند.

به نظر می‌رسد پاسخگوی این پرسش، علاوه بر هنرمندان، متولیان رسانه‌ملی هستندکه بااشتیاق درصدد تولید سریال‌های فاخر و ارزشمند و با محتوای طنزند. در هرحال، تولید آثار مخاطب‌پسند و شادی‌آور در قالب مجموعه‌های فاخر، مانا و تماشایی طنز و کمدی با رویکردهای انتقادی و اجتماعی سازنده در دستورکار رسانه‌ملی قرار دارد و تولید چند سریال خوب و پخش آنها در مناسبت‌های ملی ، دینی و اجتماعی پیش‌رو، گویای همت مستمر مدیران سیماوصدا و هنرمندان متعهد رسانه‌ملی است و بینندگان و علاقه‌مندان به فیلم‌ها، برنامه‌ها و سریال‌های طنز به‌زودی شاهد پخش آثار به‌یاد ماندنی دیگر در این عرصه خواهند بود و بازهم با شورواشتیاق پای تلویزیون و برنامه‌های خوب دلچسب طنز رادیو خواهند نشست و با کسب انرژی‌های بیشتر و آگاهی و ایمان فزون‌تر به ساختن خود، زندگی و ایران پرافتخار خواهند پرداخت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها