آلودگی هوا سرآمد چالش‌های کلانشهرها از جمله مشهد است، معضلی که سلامت انسانها را نشانه گرفته و هر روز نفس را تنگ‌تر و آسمان را پریده‌رنگ‌تر می‌کند، در این میان مازوت‌سوزی و انتشار آلاینده‌های ناشی از تردد خودروهای فرسوده، جز حسرتی از آسمان آبی برجای نگذاشته است.
آلودگی هوا سرآمد چالش‌های کلانشهرها از جمله مشهد است، معضلی که سلامت انسانها را نشانه گرفته و هر روز نفس را تنگ‌تر و آسمان را پریده‌رنگ‌تر می‌کند، در این میان مازوت‌سوزی و انتشار آلاینده‌های ناشی از تردد خودروهای فرسوده، جز حسرتی از آسمان آبی برجای نگذاشته است.
کد خبر: ۱۳۹۲۰۴۱

خراسان رضوی - جام جم آنلاین-آلودگی هوا زاییده دست بشر است که همگام با توسعه شهرها و رشد صنایع افزایش یافته و به معضل اصلی شهرهای بزرگ تبدیل شده است، مساله ای که بشر از مهار آن عاجر مانده و طنین ناقوس هشدار آلودگی هوا هر روز بلندتر به گوش می رسد.مازوت سوزی صنایع و نیروگاه‌ها و آلودگی ناشی از حمل و نقل از عمده ترین دلایل آلودگی هوا و ریزآلاینده های جوی است و این آلایندگی‌ها در روزهای سرد سال، در پی وقوع پدیده وارونگی هوا، به سطح زمین نزدیکتر شده و شرایط را حادتر می کند.
این وضعیت این روزها در تهران و کلانشهرهایی نظیر مشهد ملموس است به طوری که کلاس های مدارس تهران، مشهد و برخی دیگر از کلانشهرها در روزهای اخیر غیرحضوری برگزار شده و زنگ های هشدار به صدا درآمده است.
در این شرایط، زیست گروه های حساس، از جمله کودکان، سالخوردگان، زنان باردار و برخی بیماران به خطر می افتد اما همچنان در سطح شهر با تردد خودروهای آلاینده و دودزا مواجه هستیم و
نیروگاه ها نیز با سوزاندن سوخت های غیراستاندارد، با جان انسانها بازی می کنند.
سهم ۶۲ درصدی نیروگاه ها در آلودگی هوای مشهد
طبق سیاهه تدوین شده از آلودگی هوای مشهد، ۶۴ درصد از منابع آلودگی هوا در این شهر مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد مربوط به منابع ثابت و نیروگاه‌هاست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس نتایج به دست آمده از سیاهه انتشار آلودگی های شهر مشهد، منابع ثابت سهم ۳۶ درصدی در ایجاد آلودگی هوای این کلانشهر دارند که ۶۲ درصد آن سهم نیروگاه ها است.
مهدی اله پور افزود: به منظور کنترل خروجی صنایع و مدیریت آلاینده های هوا، پایش های واحدهای صنعتی مستقر در حوزه استان و به‌خصوص کلانشهر مشهد از سوی کارشناسان نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و آزمایشگاه های معتمد سازمان به صورت مشتمر در حال انجام است.
وی گفت: این طرح با هدف شناسایی منابع آلوده کننده هوا از واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، کارخانجات سیمان، نیروگاه ها، کارخانجات ریخته گری و نورد، معادن، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، صنایع تولید عایق های رطوبتی(ایزوگام)، کوره های آجرپزی و آهک‌پزی سطح استان اجرا می شود.
وی اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد از برنامه های استانی پایش در موضوع هوا از مراکز مستقر در کلانشهر مشهد صورت می‌گیرد.
ارسال بیش از ۶۴۰ میلیون لیتر سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها
در فصول سرد، مصرف گاز طبیعی افزایش می‌یابد و نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق به جانشینی سوخت مصرفی خود اقدام می‌کنند.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بنا بر اعلام نیاز صورت گرفته در هشت ماه امسال ۶۴۰ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۷۴۸ لیتر فرآورده به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاههای استان ارسال شده است.
علی اصغر اصغری با اشاره به فعالیت مستمر و بی وقفه جایگاه‌های عرضه فرآورده های نفتی، افزود: پایش های دوره ای از کلیه جایگاههای گاز و نفت ضروری است تا سوخت‌رسانی مطلوب و ایمن انجام شود.
صدور اخطار برای نیروگاه توس
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در خصوص مازوت سوزی نیروگاه توس به خبرنگار ایرنا گفت: در خصوص واحدهای نیروگاهی به خصوص نیروگاه توس نیز روند پایش انجام شده و پس از احراز آلایندگی، پیگیری‌های مقتضی قانونی از جمله صدور اخطاریه های زیست محیطی و پیگیریهای مرتبط انجام شده است که این روند به صورت مستمر ادامه دارد.
اله پور افزود: براساس قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی ذیل آن، که کلیه منابع آلاینده ثابت و متحرک را دربر می گیرد، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان ناظر بر اجرای این قانون، پیگیر موضوعات مختلف در حوزه کاهش آلودگی هوا است.
وی اضافه کرد: از این رو مهمترین موضوعات در دست پیگیری و مورد انتظار برای بهبود وضعیت کیفیت هوا، شامل معاینه فنی موتورخانه ها و سامانه های احتراقی براساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک، تسریع در توسعه خطوط قطار شهری و خطوط BRT و سایر خطوط توسعه، نوسازی و اسقاط ناوگان حمل و نقل جاده ای و شخصی درون شهری و از رده خارج ساختن و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری و نوسازی ناوگان ماشین آلات فرسوده است.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار ارائه شده توسط اداره کل راهداری استان، تعداد خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل جاده ای و شخصی درون شهری، حدود ۷۰ هزار دستگاه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افزایش سالانه پنج درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از صافی دوده (DPF) و کاتالیست در خودروهای سنگین و سبک حمل و نقل عمومی، ایجاد زیرساخت لازم برای ارائه خدمات تامین انرژی برق به اتوبوس ها و مینی بوس ها، برنامه ریزی و توسعه مدل های حمل و نقل پاک در شهر مشهد از جمله دوچرخه سواری، پیاده محوری، استفاده از شبکه های حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت برقی از دیگر اقدامات مورد تاکید است.
وی گفت: پنج آلاینده CO، NOx، SO۲، O۳ و PM توسط ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در سطح شهر مشهد سنجش می شود، این آلاینده ها هم منشاء انسان‌ساختِ ناشی از فعالیت های انسانی و هم منشاء طبیعی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها