نماینده شورای شهر اصفهان در شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان گفت: صندوق حمایتی برای حمایت از گروه‌های دارای ایده‌های خوب و مؤثر و تولیدکنندگان آثار برتر کل کشور ایجادشده تا جریان مداومی از تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان در اصفهان شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۲۱
جام جم آنلاین اصفهان ؛ علی صالحی با بیان اینکه بررسی اعضای سازمان سینمایی فارابی نسبت به کارایی‌سنجی جشنواره‌ها باعث طولانی شدن مذاکرات و گفت‌وگوها درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد، اظهار کرد: با جمع‌بندی این مذاکرات مقرر شد که جشنواره با تنفسی یک‌ساله، امسال به شکل افتتاحیه و فراخوان آثار و سال آینده نیز اختتامیه جشنواره برگزار شود.

او ادامه داد: نکته دوم اضافه شدن بخش‌هایی بود که بتواند غنای فیلم و سینمای کودک و نوجوان را به دنبال داشته و جشنواره را به اهداف خود نزدیک‌تر کند، ازجمله ایجاد صندوق حمایت از تولید آثار کودک و نوجوان که هر دو مورد یعنی میزبانی اصفهان در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و صندوق حمایت از تولید آثار در قالب تفاهم‌نامه‌ای به امضای شهردار اصفهان و رئیس بنیاد سینمایی فارابی رسیده است تا شاهد دور جدیدی از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان باشیم.

نماینده شورای شهر اصفهان در شورای سیاست‌گذاری بین‌المللی کودکان و نوجوانان افزود: در جلسات مختلف نسبت به چند موضوع مطالبه داشتیم؛ نکته اول رشد کیفی فیلم‌ها و محصولات جشنواره بود که بعد از چند دوره برگزاریِ جشنواره لازم بود بازنگری انجام شود. نکته دوم؛ مسئله ارزش‌افزوده جشنواره برای اصفهان بود. مسئولان نسبت به ارزش‌افزوده‌ای که اصفهان به‌عنوان یک جهانشهر فرهنگی به جشنواره بخشیده، نگاه درستی داشتند و متقابلاً ما هم انتظار داشتیم که ارزش‌افزوده جشنواره برای اصفهان نیز ایجاد شود تا شهر بتواند از فرصت‌های حاشیه جشنواره برای رشد و پیشرفت استفاده کند؛ البته این موضوع نباید تداخلی با رویکرد بین‌المللی و تخصصی جشنواره داشته باشد.

صالحی ادامه داد: اصفهان به‌عنوان یک شهر جهانی، شناخته‌شده و ظرفیت برگزاری یک جشنواره تخصصی و بین‌المللی با فرصت برابر برای همه هنرمندان کشور را دارد. یکی از ارزش‌های افزوده برای اصفهان، همین فعالیت برابر همه هنرمندان کشور است، بنابراین نباید نگاه مرکزگرا در جشنواره داشته باشیم تا بتوانیم علی‌رغم تربیت هنرمندان همه اقشار و گروه‌ها، شهرهای مختلف کشور را درگیر کرده و ضریب اثر جشنواره را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل تغییر ذائقه کودک و نوجوان است، گفت: جشنواره برای حفظ پویایی خود و ارتقاء مخاطب باید روش‌ها و الگوهای جدیدی در تولید محتوا تولید کند تا اهمیت جشنواره روی کاغذ، در عمل هم محقق شده و خانواده‌ها به‌تبع فرزندان خود با سینما آشتی کرده و همراه شوند. به همین دلیل ما با پیشنهاد تنفس همراه شدیم و در کنار آن صندوق حمایتی هنر را ابزاری برای اهداف جشنواره یعنی فرصت برابر برای همه هنرمندان، ارتقاء آثار و تقویت سینمای کودک و نوجوان می‌دانیم و امیدواریم که این تفاهم‌نامه‌ ورود روح تازه به این عرصه شود.

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: از ابتدای مصوب شدن جشنواره در هیئت‌وزیران، با توجه‌ ظرفیت‌های اصفهان اکثر قریب به‌اتفاق ادوار جشنواره در اصفهان برگزارشده و اصفهان توانمندی خود را در برگزاری جشنواره اثبات کرده است، همچنین نام جشنواره با اصفهان گره‌خورده و در سال‌های اخیر نیز ظرفیت‌های اصفهان در برگزاری این جشنواره تقویت‌شده است.

او اضافه کرد: همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی نیز اذعان داشتند که برگزاری جشنواره در اصفهان برای جشنواره ارزش‌افزوده داشته است؛ ضمن اینکه برگزاری جشنواره در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نوید می‌دهد که مثل بسیاری از رویدادهای بین‌المللی به‌ویژه در حوزه سینما که یک رویداد به نام یک شهر مُهر می‌خورد، ما نیز این رویکرد را داشته باشیم و شرایط حرفه‌ای در برگزاری جشنواره در اصفهان با تجربه ۳۰ ساله را رعایت کنیم، در غیر این صورت نام و برند جشنواره ضربه خورده و امری غیرحرفه‌ای خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه اولویت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، قرار گرفتن فرصت‌های و عادلانه برابر در اختیار همه افرادی است که محتوای جذاب و مؤثر برای مخاطب تولید می‌کنند، تأکید کرد: این فرصت نه‌فقط برای هنرمندان اصفهان، بلکه همه هنرمندان این عرصه در کشور است و صندوق حمایتی نیز برای حمایت از گروه‌های دارای ایده‌های خوب و مؤثر و تولیدکنندگان آثار برتر ایجادشده تا جریان مداومی از تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان در اصفهان شکل بگیرد. همچنین سازوکار ارزیابی آثار برای حمایت نیز در شورای سیاست‌گذاری و شورای تخصصی با حضور مدیران شهری و هنرمندان اصفهانی و تهرانی مشخص می‌شود. معیار، دو مسئله رعایت عدالت و توانمندی حرفه‌ای و کیفیت آثار است و این ارزیابی کمک می‌کند که به‌جای نگاه تمرکزگرا بر کیفیت آثار و فرصت برابر برای هنرمندان دقت شود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها