«جام‌جم» تبعات «تتو» بر سلامت را در گفتگو با کارشناسان بررسی می‌کند

خط‌خطی سلامت

قدیمی‌ها به آن می‌گفتند خالکوبی. هرکسی هم این خالکوبی‌ها را نمی‌زد. زندان‌رفته‌ها را از خالکوبی‌های روی سر و گردن‌شان که بیشتر هم رنگ آبی گرفته بودند می‌شد از بقیه خلافکار‌ها تشخیص داد. زن‌های کولی هم هرکدام سه خال وسط ابروهای‌شان کوبیده بودند و می‌شد آن‌ها را از این خال‌ها شناخت. پهلوان‌های قاجاری هم از این خالکوبی‌ها بدشان نمی‌آمد و آن‌ها که سن‌وسالی را پهلوانی کرده بودند و گرد پیری روی موهای‌شان نشسته بود، روی بازو‌ها و دست‌های‌شان خالکوبی‌هایی داشتند، اما حالا سلیقه جوان‌ها کاملا تغییر کرده، اسم خالکوبی را هم عوض کرده و گذاشته‌اند «تتو».
کد خبر: ۱۳۹۱۱۹۱
نویسنده ملیحه محمودخواه - گروه جامعه

این روزها آمار زیادی از دختران و پسران به‌خصوص در سنین نوجوانی و جوانی تتو دارند یا دوست دارند تتو بزنند. چند سالی است که تب تتو خیلی داغ شده است. درصد بالایی از خانم‌ها خط ابرو و لب تتو می‌کنند و پسرها هم روی دست‌ها و گردن خود، جایی که بتوانند تتوهای خود را به نمایش بگذارند، انواع و اقسام نقش‌ها را نقاشی می‌کنند. به همان اندازه که تعداد افرادی که به تتوزدن علاقه‌مند می‌شوند به همان نسبت هم تتوکارها تعدادشان افزایش داشته و به قول خودشان دست در این کار زیاد شده است. این سبب می‌شود که عده‌ای به‌دلیل پایین‌بودن قیمت‌ها بدون تحقیق با مراجعه به این افراد خود را در معرض خطراتی قرار می‌دهند که ممکن است جبران‌ناپذیر باشند. در این میان ممکن است برخی از طرح تتوی کارشده راضی نباشند یا بعضی‌ها هم از طرحی که روی بدن‌شان زده‌اند خسته شده باشند و بخواهند به‌هردلیلی آن را ازبین‌ببرند اما چه زدن این تتوها و چه برداشتن آنها عوارض زیادی دارد.

این موضوع را دکتر محمدرضا احمدی، متخصص پوست عنوان کرده و به جام‌جم می‌گوید: «وقتی در لایه‌های داخلی پوست رنگدانه می‌کاریم نامش را تتو می‌گذارند. امروزه افراد زیادی علاقه دارند تا این طرح‌ها را روی دست و پای خود حکاکی کنند اما آمار زیادی از زنان هم وجود دارد که روی لب و گونه و ابروی خود این رنگدانه را می‌کارند غافل از این‌که این تتوها به‌شدت می‌توانند مشکل‌ساز باشند.»

او ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین عارضه‌ای که می‌تواند براثر تتو به وجود بیاید عفونت است. اگر وسایلی که برای تتو استفاده می‌شوند آلوده به ویروس و میکروب باشند. امان از وقتی که فرد بخواهد برای صرفه‌جویی از سوزن یک‌بارمصرف استفاده کند آن‌وقت است که احتمال دارد در محل تتو گوشت‌اضافه نیز ایجاد شود.»
البته اگر به قول معروف فرد بدزخمی هستید هم این عارضه سلامت پوست شما را تهدید می‌کند. مشکل دیگری که ممکن است براثر تتوکردن به وجود بیاید حساسیت به نوع رنگی است که به کار می‌رود. از دیگر عوارضی که این تتوها می‌تواند به دنبال داشته باشد درنهایت عارضه‌ای نادر مانند سرطان‌پوست است و آن‌هم زمانی است که روی یک خال حساس تتو بزنید.

دکتر احمدی معتقد است متاسفانه افراد غیرحرفه‌ای زیادی وارد این حوزه شده‌اند و به‌دلیل عدم استفاده صحیح از وسایل توسط این گروه از افراد می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های زیادی در محل این خالکوبی‌ها شود.

تتو برای هیجان‌خواه!

سارا محمدی، روان‌شناس نیز به جام‌جم توضیح می‌دهد که جوان امروز می‌خواهد که متفاوت باشد و تتو یکی از تفاوت‌هایی است که او را از دیگران مجزا می‌کند. تاتو می‌تواند هیجان‌خواهی فرد را پاسخ دهد و علت دیگر می‌تواند مد باشد. هرچه افراد بیشتری در جامعه کاری را انجام دهند به‌عنوان رفتار مطبوع می‌تواند به‌عنوان زیبایی یا استاندارد زیبایی در جامعه معنا پیدا کند و توسط برخی از افراد انجام شود.

او معتقد است: «تعداد زیادی از افرادی که تتو می‌زنند بعد از مدتی از تتوی خود پشیمان می‌شوند. خیلی‌ها هم به تتو اعتیاد پیدا می‌کنند. به این معنا که مدام طرح‌های مختلف را روی قسمت‌های مختلف بدن می‌زنند و در فواصل مختلف ممکن است تتوی خود را تجدید هم بکنند. این افراد بیشتر هیجان‌خواه هستند و کمتر از تتوی خود پشیمان می‌شوند.»

او توضیح می‌دهد افرادی که به خاطر مد این کار را انجام می‌دهند خیلی زود پشیمان می‌شوند زیرا ممکن است این تتوها با خلق‌وخوی آنها همخوانی نداشته باشد و بعدا پشیمان شوند یا این‌که احساس کنند ارزش‌های اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، این رفتار را تایید نمی‌کند و به خاطر همین خیلی زود پشیمان می‌شوند.

خیلی‌ها هم چون به یک هنرپیشه یا بازیکن فوتبال علاقه دارند تتوی او را تقلید می‌کنند اما بعد از یک مدت که از تب‌وتاب می‌افتد از تتوی خود پشیمان می‌شوند. او بر این باور است که قبل از آن‌که روی دست و پای خود تتو بزنید خوب فکر کنید زیرا بعد از پشیمانی، پاک‌کردن آن‌ هم هزینه زیادی می‌برد و هم آثار آن برای همیشه باقی می‌ماند.

افرادی که تتو می‌زنند هیچ‌وقت نمی‌توانند خون اهدا کنند و در مواقع خطری که برای اطرافیان‌شان پیش می‌آید نمی‌توانند کمکی کنند و اینها می‌تواند عاملی باشد تا افراد برای زدن تتو تصمیم درست بگیرند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها