رای‌گیری برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن، در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، بدعتی تازه در حقوق بین‌الملل بدون سابقه‌ای مشابه است.
کد خبر: ۱۳۹۰۸۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، روز گذشته تحت فشار ایالات متحده و با رای دولت‌هایی که برخی از آن‌ها کوچکترین سابقه‌ای در پاسداری از مقام زن ندارند، ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشته شد تا گامی دیگر برای شنیده نشدن صدای زنان افتخارآفرین ایرانی برداشته شود.

سالهاست جهان غرب می‌کوشد تا از طریق سانسور، فشار و تحریف، صدای مستقل زنان را خاموش کرده و تصویری باب میل خود از جایگاه زن بسازد و هرگونه سبک زندگی و باور دیگری را ضدزن و منافی آزادی زنان نشان دهد.

اما تلاش تازه برای حذف کشور‌های مستقل از نهاد‌های بین‌المللی زنگ خطر را برای همه کشور‌ها به صدا درآورده و بسیاری از دولت‌ها را نگران کرده و آمریکا و اقمارش سعی دارند تا نوعی پاکسازی سیاسی در سازمان ملل صورت داده و کشور‌هایی که مخالف آن‌ها هستند را از نهاد‌های بین‌المللی کنار بگذارند.

این اتفاق برای اولین بار با حذف روسیه از جام‌جهانی به‌عنوان معتبرترین رویداد ورزشی رخ داد و حالا ایران قربانی همین سیاست در کمیسیون مقام زن شده است و شاید بتوان انتظار داشت دیگر کشور‌ها در صورت مخالفت با سیاست‌های واشنگتن، به بهانه‌های مختلف کنار گذاشته شوند.

این رویکرد بی‌تردید به جایگاه سازمان ملل متحد ضربه زده و این نهاد را تبدیل به عمله سیاست‌های ایالات متحده خواهد کرد. نهادی که همین حالا نیز اعتبار چندانی نداشته و از این به بعد نیز با سرعت بیشتری دچار بحران مشروعیت خواهد شد.

آمریکا و متحدانش به بهانه واهی بی‌توجهی ایران به حقوق زنان و نیز اغتشاشات اخیر در برخی شهر‌های کشور این رای را صادر کرده‌اند. این دولت‌ها هرچند به‌خوبی علل واقعی شکل‌گیری این آشوب‌ها را می‌دانند و به نقش خود در کارگردانی آن واقفند، ولی حالا که اعتراضات خیابانی فروکش کرده، سعی می‌کنند تا دیر نشده، از نمد آن برای خود کلاهی ببافند و پروژه انزوای ایران را کامل کنند.

این همه درحالیست که حتی اگر ادعای آمریکا و ۲۸ دولت موافق اخراج ایران از کمیسیون مقام زن درباره بی‌توجهی کشورمان به حقوق زن درست باشد، سوال اینجاست که آیا نمی‌شود با استدلالی مشابه، آمریکا را به دلیل راه انداختن ده‌ها جنگ و ترور و آشوب و کودتا و ناامنی در جهان، از شورای امنیت سازمان ملل اخراج کرد؟

آیا با استدلالی مشابه، نباید دولت‌های اروپایی را به دلیل نقض حقوق مهاجران و قتل‌عام عمدی آن‌ها در دریا‌ها و شکنجه اردوگاهی این افراد، از آژانس پناهندگان سازمان ملل حذف نمود؟ آیا با همین استدلال، دولت‌هایی که به بهانه تحریم، ارسال دارو به ایران را ناممکن کرده‌اند و جان ده‌ها بیمار ایرانی را تهدید کرده‌اند، جایی در شورای حقوق بشر سازمان ملل دارند؟

روشن است که اگر بنابر اخراج اعضای کمیسیون‌های تخصصی سازمان ملل به دلیل عملکرد نامناسب در موضوع کمیسیون باشد، صفی طولانی از اخراج‌ها در دستورکار قرار خواهد گرفت و در این صورت بعید است ایران در اولویت چنین برخورداری قلمداد شود؛ بنابراین روشن است که ادعای مغایرت عملکرد ایران با سازوکار‌های دفاع از حقوق زن، تنها بهانه‌ای برای پروژه ایران‌ستیزی بوده و هدف طراحان این رای‌گیری مهار قدرت ایران در عرصه‌های بین‌المللی است تا به زعم خود کشورمان را وادار به امتیازدهی کنند.

تهران تاکنون بار‌ها نشان داده است که تسلیم چنین فشار‌هایی نخواهد شد و رای گیری اخیر نیز جز بی اعتبار شدن نهاد‌های بین المللی و سیاسی شدن موضوع مهم حقوق زنان، آورده دیگری نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها