«جام‌جم» اهمیت ایجاد تعادل میان کسب‌وکار و زندگی شخصی را بررسی می‌کند

۵روش برای تعادل میان کار و زندگی

نظرسنجی گسترده‌ای از سوی موسسه گالوپ نشان می‌دهد، ۸۵‌درصد از شاغلان در سراسر جهان، شغل خود را دوست ندارند و از کارشان ناراضی هستند. این میزان نارضایتی بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما چیزی که افراد را مجبور به انجام کاری می‌کند که علاقه‌ای به آن ندارند، داشتن منبع درآمد برای گذران زندگی، استقلال مالی و هدف است.
کد خبر: ۱۳۹۰۴۸۲
نویسنده حمیدرضا قنبری‌ها - گروه دانش و سلامت

بنابراین کار، از هر چیز دیگری در زندگی اولویت بالاتری دارد، اما به‌دلیل شرایط مختلف، گاهی کار زیاد ما را وادار می‌کند تا رفاه خود را کنار بگذاریم. حتی برای برخی از ما، برنامه کاری فقط محدود به ساعات معمول اداری نیست. زمانی، بیشتر کار‌ها دستی بود، اما با انقلاب فناوری و به‌خصوص اینترنت، ماجرا کاملا تغییر کرده، به طوری که مرز بین کار و زندگی بسیار کمرنگ شده است. به هر حال همه ما به نوعی نیاز به ایجاد تعادل برقرار کردن بین کار و زندگی داریم، این نه‌فقط برای بهبود رفاه جسمی ما لازم است، بلکه از نظر روانی، عاطفی و حتی عملکرد بهتر در کار نیز مهم است.

معنای تعادل کار و زندگی: تعادل بین کار و زندگی به‌عنوان تنظیم بهینه زمان و مدیریت کار با امور شخصی و خانوادگی فرد، شناخته می‌شود که برای تسهیل سلامت و رضایت، کاملا ضروری است. اساسی‌ترین عناصر مورد نیاز برای دستیابی به تعادل، استراحت کافی و حجم کاری مناسب است. گرچه در اکثر مواقع وجود شرایط نامساعد اقتصادی عامل اصلی عدم این تعادل است، اما کمک گرفتن از کارشناسان تا حدی می‌تواند به ایجاد آن کمک کند. مطالعه‌ای که توسط بانک فدرال ایالات متحده انجام شده است نشان می‌دهد تعادل بین کار و زندگی، بهره‌وری کارکنان را تا ۱۰.۶درصد افزایش می‌دهد.

۱- ایجاد تخصص
دکتر مهدی رحمانی، کارآفرین و مدیر یکی از شرکت‌های موفق دانش‌بنیان، با بیان این‌که امروزه شرایط اقتصادی جهان و همچنین کشور ما به گونه‌ای است که افراد مجبور به صرف زمان زیاد برای کار هستند و برقراری تعادل کاری سخت است، فراگیری یک تخصص و به تبع آن کسب درآمد بالاتر را به عنوان عاملی برای تسهیل تعادل کار و زندگی معرفی می‌کند. وی می‌گوید: «اگر افراد غیرمتخصص که مجبورند به صورت دو یا سه شیفته کار کنند، بتوانند سراغ یک حرفه تخصصی بروند، زمان کمتری از زندگی شخصی خود را به کار اختصاص می‌دهند و بیشتر در کنار خانواده خواهند بود.»

۲- شناسایی قاتلان زمان
قاتلان زمان فعالیت‌هایی هستند که انجام‌شان جز هدر دادن وقت، چیزی برای شخص به ارمغان نمی‌آورد. دکتر مهرنوش دارینی، روان‌شناس و مشاور فردی، توضیح می‌دهد: «برخی افراد، بیشتر زمان‌های مهم شخصی خودشان را از دست می‌دهند و به دلیل نداشتن مدیریت زمان، قادر به برقراری تعادل بین کار و زندگی نیستند.»

۳- استفاده از زمان کوتاه استراحت
دکتر دارینی، به اشخاصی که ناگزیر هستند تا مدت زمان طولانی کار کنند توصیه می‌کند، از زمان کوتاهی که می‌توانند به استراحت ذهنی، جسمی یا داشتن فعالیتی که بسته به نوع شغل قابل اجراست، استفاده کنند، حتی برای پنج دقیقه.

۴- شناخت از خود
امین قشونی، کارآفرین و مشاور در حوزه استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «بسیاری از ما تصور می‌کنیم که روان‌شناسی صرفا برای کسی مناسب است که دچار یک مشکل حادی شده است. اگر ما قبل از رفتن سراغ هر کاری، شناخت کاملی از روحیه شخصی خودمان داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ بنابراین در این مورد، روان‌شناسی چیزی بیش از یک مشاوره شغلی، نقش ایفا خواهد کرد.»

۵- مدیریت مالی
تقسیم هزینه‌های زندگی براساس درآمد، یکی از عوامل مهم در تعادل بین کار و زندگی است. دکتر رحمانی در این خصوص می‌گوید: «مدیریت مالی این‌گونه نیست که از نیاز‌های اصلی خودتان دست بکشید، مدیریت مالی در واقع به این معنی است که نیاز‌های شخصی خود را طبقه‌بندی کنید و بر‌اساس اولویت‌ها، برای آن‌ها تعریف هزینه کنید.» او ادامه می‌دهد: «خیلی از افراد با این قاعده می‌توانند، بدون نیاز به کار بیشتر به این تعادل دست پیدا کنند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها