طی روزهای اخیر، شاهد افشای یک عملیات کودتای ناکام در سرزمین ژرمن‌ها بودیم. این کودتا درست زمانی اتفاق افتاد که آلمان، به یکی از اصلی‌ترین بازیگران مداخله‌گر در امور داخلی سایر کشورهای دنیا تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۹۰۰۶۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

مقامات آلمانی در پارلمان این کشور (بوندس تاگ) و دولت ائتلافی، به صورت مداوم به طبل آشوب و اغتشاش در ایران می‌کوبند و دستگاه‌های تبلیغاتی آن‌ها از هیچ‌گونه اقدامی در راستای وارونه‌نمایی حقایق و واقعیات جاری در ایران فروگذار نیستند. در تازه‌ترین اقدام مداخله‌جویانه، وزارت خارجه آلمان در پی اجرای حکم یکی از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر، سفیر ایران را فراخوانده است. با این حال، کودتای اخیر در آلمان اساسا به مذاق ژرمن‌ها خوش نیامده است. گویا کودتا و اغتشاش در دیگرکشور‌ها خوب، اما در آلمان بد است!

در بازرسی‌های گسترده نیرو‌های امنیتی آلمان، در مجموع ۲۵نفر در ۱۱ایالت فدرال و همچنین در ایتالیا و اتریش دستگیر شدند. حدود ۳۰۰۰نیروی پلیس در این عملیات شرکت داشتند. دفتر دادستانی فدرال ۲۲مظنون را به عضویت در یک سازمان تروریستی متهم کرده‌است که قصد سرنگونی نظام سیاسی در آلمان فدرال را داشتند. برای ۱۹نفر از متهمان حکم بازداشت تحقیقاتی صادر شده‌است. در این روند ۵۴فرد مظنون در کانون تحقیقات قرار گرفته‌اند. هولگر مونش و توماس هالدن وانگ، رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی آلمان)، هر دو تأکید دارند که در جدی بودن نقشه‌های کودتایی جریان «شهروندان رایش» تردیدی وجود ندارد.

نشانی‌های نادرست دولت آلمان

چهره‌های شاخص توطئه کودتا علیه حکومت آلمان فدرال دستگیر شده‌اند و جنبش شهروندان رایش در کانون این توطئه است. نگاهی به پیشینه و ایدئولوژی این جریان راستگرای افراطی که به دنبال حاکمیت «رایش آلمان» است. تبلیغات برای مقامات قضایی و امنیتی آلمان، نقشه کودتای گروه مشهور به شهروندان رایش، اتهامی محرز است و آن را یک خطر واقعی از سوی این گروه می‌دانند. پس از یورش گسترده نیرو‌های پلیس ۷دسامبر (۱۶آذر) بازداشت و تفتیش‌های بیشتر منتفی نیست. چند گروه فرقه مانند از افراطیون ملی‌گرا و نظریه‌پردازان توطئه خود را شهروندان رایش یا دولت‌های رایش توصیف می‌کنند. ایدئولوژی محوری شهروندان رایش ضدسامی، تجدیدنظرطلبی تاریخی و دموکراسی‌ستیزی است. اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان شمار آن‌ها را ۲۱هزار نفر تخمین زده‌است که حدود یک‌هزار نفر آن‌ها خطرناک ارزیابی شده‌اند. این گروه‌ها ادعا می‌کنند قانون اساسی کنونی آلمان ادامه جنگ علیه رایش آلمان است و دولت فدرال موقعیت یک حاکمیت خارجی بر مردم آلمان را دارد که توسط قدرت‌های پیروز غربی، حاکمیتی بیگانه بر خلق آلمان را تحمیل کرده‌است.

قطعنامه دردسرساز در آلمان

«خودگردان‌ها» اغلب به چهل و هشتمین قطعنامه سازمان ملل متحد ارجاع می‌دهند که ظاهرا به آن‌ها امکان خروج از جمهوری فدرال آلمان و ورود به خودگردانی یا خودمختاری را می‌دهد. برخی از آن‌ها ملک مسکونی خود را در این زمینه علامت‌گذاری می‌کنند، به عنوان مثال، با مرزکشی‌ها، نصب تابلوی علامت و نشان‌های نمادین، تا حوزه اداری ظاهرا مستقل خود را مشخص کنند. در این فاصله با استناد به یک حق مقاومت، با توسل به خشونت از اقدامات خود دفاع می‌کنند. در گزارش سالانه ۲۰۲۱ سازمان امنیت داخلی آلمان همچنین آمده‌است: «شمار زیادی از شهروندان رایش بر این عقیده‌اند که جمهوری فدرال آلمان یک حکومت مشروع و مستقل نیست. بخش‌هایی از این طیف ادعا می‌کنند امپراتوری قیصری آلمان همچنان پابرجاست و قانون اساسی آن هنوز اعتبار دارد. با استناد به این قانون اساسی رایش، آن‌ها خواستار این هستند که یکی از نوادگان قیصر ویلهلم دوم که سال ۱۹۱۸ از سلطنت کناره‌گیری کرد، به عنوان قیصر آلمان منصوب شود. به مناسبت تولد ۴۵ سالگی این فرد، حدود ۱۰۰نفر از طیف شهروندان رایش در ژوئن۲۰۲۱، از جمله با برافراشتن پرچم‌های رایش به سمت ورودی قلعه هوهنتسولرن در ایالت بادن-وورتمبرگ راهپیمایی کردند تا به این عالی‌ترین حاکم تبریک بگویند.»

قصور نهاد‌های امنیتی آلمان

به یقین تحولات اخیر آلمان برای همگان مشخص است! نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور طی سال‌های گذشته و اخیر تلاش کردند جریان ملی‌گرای افراطی و نئونازیست‌ها را در ذیل حاکمیت سیاسی خود قراردهند. حتی آن‌ها (مقامات امنیتی آلمان) با پمپاژ خشونت نژادپرستانه و تبعیض سیستماتیک درکشورشان، فشار‌های زیادی را به مهاجران و مسلمانان وارد ساختند تا بلکه از این طریق، حاشیه امنی را برای نژادپرستان افراطی ایجاد کنند. نتیجه این رویکرد خطرناک، از یک سو تشدید حملات نژادپرستانه و از سوی دیگر، یارگیری گسترده‌تر جریان‌های افراطی و ملی‌گرا بوده‌است. اکنون حزب موسوم به آلترناتیو برای آلمان (AFD) به سومین حزب این کشور در پارلمان تبدیل شده‌است. فراتر از آن، برخلاف ادعای دستگاه‌های امنیتی آلمان، تعداد هواداران جریان شهروندان رایش، از مرز ۵۰ هزار نفرگذشته و حتی بر اساس برخی ادعاها، به حدود ۱۰۰هزار نفرنزدیک شده‌است. بی‌دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران امنیتی و سیاسی در برلین معتقدند که با وجود موج دستگیری‌هایی که طی سه روز اخیر رخ‌داده، کودتا در این کشور به پایان نرسیده و ممکن است در آینده‌ای نزدیک ابعاد پنهان خود را نمایان کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها