سفر به تهران دهه پنجاه در یک کمدی سیاسی و تاریخی
به بهانه بازپخش مجموعه «زیرخاکی»

سفر به تهران دهه پنجاه در یک کمدی سیاسی و تاریخی

رویانیوم و رویاهایی که محقق می‌شوند

عظیمی: برای قضاوت درباره برنامه باید صبور بود

رویانیوم را چند هفته‌ای است شبکه‌سه روی آنتن برده تا توجه دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و نخبگان، دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود جلب کند و جذابیت‌های علمی و فناوری؛ دستاوردهای دانشی کشور و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیانی را که با آنها ارتباط گرفته به نمایش درآورد. بهرام عظیمی، کارگردان این برنامه است که از ابتدا با ساختاری که اصطلاحا «بیگ پروداکشن» عنوان شد به میدان آمده است. گپ کوتاهی با عظیمی، ابعاد بیشتری از ظرافت‌های تولید برنامه را روشن می‌کند.
رویانیوم را چند هفته‌ای است شبکه‌سه روی آنتن برده تا توجه دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان و نخبگان، دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود جلب کند و جذابیت‌های علمی و فناوری؛ دستاوردهای دانشی کشور و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیانی را که با آنها ارتباط گرفته به نمایش درآورد. بهرام عظیمی، کارگردان این برنامه است که از ابتدا با ساختاری که اصطلاحا «بیگ پروداکشن» عنوان شد به میدان آمده است. گپ کوتاهی با عظیمی، ابعاد بیشتری از ظرافت‌های تولید برنامه را روشن می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۸۲۴۴
نویسنده فاطمه اسماعیلی - روزنامه‌نگار

برای شروع صحبت از عظیمی درباره هدف ساخت برنامه رویانیوم می‌پرسم که می‌گوید:  شبکه سه می‌خواست یک برنامه جذاب علمی، سرگرم‌کننده و در ابعاد بزرگ داشته باشد. قرار بود برنامه از دو سال پیش کلید بخورد ولی پیش تولید کار طولانی بود و در زمان معین شروع نشد. هدف گروه تولید یک برنامه علمی و درعین‌حال سرگرم‌کننده با توجه به ذائقه مخاطبان بود، چون اغلب برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون یا سریال است یا یک‌سری مسابقات خانوادگی که چند سالی است در تلویزیون دیده می‌شوند و جای برنامه‌ای که هم علمی و هم سرگرم‌کننده باشد در این میان خالی بود. 
عظیمی توضیح می‌دهد پخش مسابقه رویانیوم تا ۱۰۰ قسمت ادامه دارد و ایده اولیه‌اش از اتاق فکر شبکه سه آمده است. ملاک انتخاب آزمایش‌هایی که در برنامه انجام می‌شود، چیست؟ این پرسش بعدی است که با کارگردان رویانیوم مطرح می‌کنم. عظیمی عنوان می‌کند: چند تیم هستند که در حقیقت آزمایش‌گرند و با هدایت آنهاست که آقای عبدالعالی همه این آزمایش‌ها را انجام می‌دهد. این تیم‌ها در جلسات اتاق فکر، ایده‌های‌شان را مطرح می‌کنند و در خصوص ابعاد و چگونگی انجام‌شان بحث و گفت‌وگو می‌شود. 

 
انتقادها از تعریف‌ها خیلی مهم‌ترند


کنجکاوم بدانم بازخورد بینندگان رویانیوم در مدت پخش چگونه بوده است؟ که با صحبت‌های عظیمی متوجه می‌شوم تا امروز که چندین قسمت از برنامه پخش شده، بازخوردها بد نبوده. البته در میان پیام‌هایی که به برنامه می‌رسد مخالف و منتقد هم داشته‌ایم. به‌نظرم همیشه انتقادها از تعریف‌ها خیلی مهم‌ترند و از همین رو سعی می‌کنیم تمام آنها را در برنامه لحاظ کنیم؛ چون برنامه همز‌مان با پخش ساخته می‌شود و ما مبنا را بر این گذاشته‌ایم که یک جاهایی باید بازخورد بیننده را ببینیم و طبق آن ادامه برنامه را پیش ببریم، چراکه ممکن است برنامه‌ای را ضبط کنیم و انتظار بازخورد خیلی خوب بینندگان را داشته باشیم، درحالی‌که این اتفاق نمی‌افتد و بیننده ممکن است حتی نسبت به برنامه دافعه داشته باشد و نیازمند آن باشیم که برنامه را اصلاح کنیم. در کنار این، یک سازوکار بهبود دهنده درونی هم داریم. تا الان قسمت‌های زیادی ضبط شده که ضمن این‌که در آنها اتفاقات جذابی می‌افتد، سعی کرده‌ایم ایرادات را هم برطرف کنیم. نحوه انتخاب افراد از بین تماشاگران رویانیوم بخش دیگر گفت‌وگویم با بهرام عظیمی را به خودش اختصاص می‌دهد: انتخاب آنها اتفاقی است و بسته به کارهایی که باید انجام دهند، افرادی از بین خانم‌ها آقایان و کودکان انتخاب می‌شوند. البته در برخی کارها محدودیت انتخاب افراد را داریم. به‌‌عنوان مثال در یک برنامه که چند شب پیش ضبط شد، مسابقه طناب‌کشی داشتیم که ترجیح دادیم افرادی از آقایان انتخاب کنیم اما در مجموع سعی‌مان بر این است که از تمام تماشاگران با هر سنی که دارند، استفاده کنیم. سعی کردیم از کودکان کمتر استفاده کنیم و بیشتر نوجوانان یا جوانان به کار بگیریم، چون برنامه‌هایی هستند که در حال پخشند و از کودکان استفاده می‌کنند و نخواستیم در برنامه ما هم این موضوع تکرار شود. او از وجه تسمیه و انتخاب نام «رویانیوم» برای برنامه هم می‌گوید: استارت برنامه با نام کهکشان بود، اما طی جلسات متعددی که برای انتخاب اسم برنامه داشتیم، اسم رویانیوم مطرح شد و مدیران شبکه هم موافقت کردند. البته که نام آن هم بی‌ربط به برنامه نیست و فقط ممکن است کمی سخت باشد.

 ربات‌کریم در راه رویانیوم


نظرش را درباره دستاورد برنامه جویا می‌شوم، قرار است چه چیزی را به مخاطب انتقال بدهد؟ که جواب می‌دهد: هدف اصلی، ساخت یک برنامه علمی با محوریت معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. ما خواستیم این شرکت‌ها معرفی شوند، چرا‌که تولیدات بسیاری اتفاق می‌افتد که ما از آنها بی‌خبر می‌مانیم. در عین حال سرگرم‌کننده بودن و جذابیت برنامه هم برایمان مهم بود. به همین خاطر آزمایش‌ها اضافه شد. در برنامه‌مان بخشی هم داریم که برای جالب‌کردنش رباتی به‌اسم «ربات‌کریم» را گنجانده‌ایم که در قسمت‌های بعدی حضورش پررنگ‌تر می‌شود.

 
از آزمایش‌های خطرناک تا آزمایش‌های خانگی


 به ذهنم می‌رسد آزمایش‌هایی که رویانیومی‌ها انجام می‌دهند، خطرناک نیستند و انجام آنها در خانه مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ که در پاسخ می‌شنوم: آزمایش‌هایی که در برنامه انجام می‌شوند، بسیار خطرناکند. حتی پیش آمد که آقای حسینی به دلیل گازی که استنشاق کردند تا حد خفگی هم پیش رفتند که اورژانس حضور پیدا کرد و البته می‌کوشیم همه موارد ایمنی رعایت بشود، ولی خیلی از آزمایش‌ها برای اولین بار است که اتفاق می‌افتند و در حجم بالایی که در برنامه رویانیوم با این موضوع رویاروییم، خیلی از موارد پیش‌بینی‌پذیر نیست. برای همین حین برنامه تأکید می‌شود به‌هیچ‌عنوان در خانه انجام نشوند و اگر در برنامه‌ای گفته نشود، این نکته ایمنی حین پخش زیرنویس می‌شود. البته اضافه کنم در ادامه بخشی به رویانیوم اضافه می‌شود که براساس آن آزمایش‌هایی که می‌توان در خانه هم آنها را انجام داد و معرفی می‌شوند.

 
بشیر حسینی و علی عبدالعالی، زوج مجری خوبی‌اند


برایم جالب است چطور و چرا دکتر سیدبشیر حسینی به‌عنوان مجری این برنامه انتخاب شده است؟ عظیمی در این باره می‌گوید: من خودم هم برای این برنامه انتخاب شده‌ام. از روز اول هم قرار بوده آقای حسینی به‌عنوان یک فرد علمی و استاد دانشگاه که در عصر جدید هم دیده شده‌اند و بیننده ایشان را می‌شناسد، به اجرای برنامه بپردازند. در واقع کسی که از روز اول به‌عنوان مجری به او فکر می‌شد، آقای بشیر حسینی بود. برای بخش آزمایش‌ها هم آقای عبدالعالی انتخاب شد به‌دلیل تجربه‌ای که در این زمینه دارد. البته از طرفی مسیر بهبود برنامه باز گذاشته شده است و فقط آقای عبدالعالی و تیم‌شان نیستند. تیم‌های دیگر هم می‌توانند بیایند و البته که بسیاری از آزمایش‌های ما را هم تیم‌های دیگر طراحی کرده‌اند و آقای دکتر عبدالعالی آنها را اجرا می‌کنند. ایشان هم تسلط بر اجرای روی صحنه دارند و هم جذابیت‌هایی در کارشان و با توجه به این‌که رسانه را می‌شناسند، به نظر من آقای عبدالعالی و آقای حسینی زوج مجری خوبی‌اند و هرچه بیشتر پیش برویم، همکاری‌شان بهتر و جذاب‌تر هم می‌شود. 

 

باید برای دیده شدن به رویانیوم فرصت داد


می‌دانم  انتقادهایی که خیلی هم زیاد نیست به آقای حسینی شده، ولی باید بگویم متاسفانه امروز شرایط جامعه طوری شده که اگر مجری نام و چهره آشنا هم در برنامه‌ای استفاده بشود، انتقادهایی به او خواهد شد. به نظر من باید به ایشان فرصت داده شود تا در آینده ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.
در آخر باید بگویم هم‌اکنون در حال ضبط برنامه‌ایم، در عصر جدید هم قسمت‌هایی بود که از چند اجرایش، دو تا جذاب از آب درمی‌آمد یا شرکت کننده‌ای فرصت طلایی پیدا می‌کرد تا برنامه جذاب شود. گاهی شرکت‌کننده‌ای با این‌که خیلی تلاش کرده بود، شکست می‌خورد و برای بیننده جالب بود که نظر داورها را بشنود یا مثلا در یک شب که اجراها خیلی چشمگیر نبود و شاید از نظر مخاطب جذابیت خاصی نداشت، اشکی که داور مسابقه آریا عظیمی‌نژاد می‌ریخت، بازخورد خیلی مثبت و زیادی گرفت و باعث شد آن برنامه جزو پربیننده‌ترین قسمت‌ها بشود. برنامه ما همانند برنامه‌های دیگر برخی از قسمت‌هایش خیلی جذاب است و برخی هم ممکن است جذابیت کافی را نداشته باشند. رویانیوم از آن برنامه‌هایی است که فرصت می‌خواهد تا دیده شود و بتوان درباره‌اش نظر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها