ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سابق حقوق بشر سازمان ملل‌متحد در مسأله فلسطین در گفتگو با «جام‌جم» مطرح کرد

نتیجه انتخابات صهیونیست‌ها چیزی جز تقویت مقاومت نیست

انتخابات کنسیت در رژیم نامشروع صهیونیستی در حالی برگزار شد که ائتلاف محافظه‌کاران به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان این رژیم که ۱۲۰کرسی دارد از آن خود کرد. نتایج انتخابات رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد نتانیاهو و متحدان راستگرای افراطی او ۶۴کرسی را در کنست تصاحب کردند.
کد خبر: ۱۳۸۷۹۱۰
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۳۲کرسی به دست آورد. در خصوص برگزاری انتخابات کنست و تأثیر آن بر روابط واشنگتن و تل‌آویو و آثار منطقه‌ای آن، روزنامه «جام‌جم» گفت‌وگویی با پروفسور ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون و گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد انجام داده که در ادامه آمده است.

انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی، با پیروزی ائتلاف راستگرای بنیامین نتانیاهو به پایان رسید. بسیاری از تحلیلگران معتقدند کابینه تحت ریاست او راستگراترین کابینه در صهیونیست‌ها خواهدبود. تأثیر پیروزی نتانیاهو بر منطقه چیست؟

احزاب سیاسی ضد نتانیاهو در تل‌آویو حول یک پلتفرم متحد شدند که حاوی تغییرات اساسی اندکی از سیاست‌های مورد انتظار ائتلاف نتانیاهو بود، آن‌ها به جلوگیری از نخست‌وزیری نتانیاهو تمرکز کرده بودند. ضعف کابینه ائتلافی لاپید و نفتالی بنت و سقوط آن، در نهایت به ظهور ائتلاف نتانیاهو و صهیونیست‌های افراطی و نژادپرست منجر شد. اتحاد این دو حزب مذهبی افراطی ۱۴کرسی در کنست به دست آورد و نه تنها به عنوان یک شریک استراتژیک در بازگشت نتانیاهو به قدرت ظاهر شد بلکه به نظر می‌رسد زمینه سیاسی ضروری نتانیاهو برای جلوگیری از سقوط او را فراهم کند.

برخی تحلیلگران صهیونیست هشدار داده‌اند نتیجه ظهور ائتلافی متشکل از حزب لیکود و احزابی که در اراضی اشغالی به «صهیونیست‌های مذهبی» یا «صهیونیست‌های درون‌گرا» مشهور هستند، در مناسبات تل‌آویو و متحدان عربی آن در منطقه نیز شکاف‌هایی ایجاد خواهدکرد. نظر شما چیست؟

من فکر می‌کنم تأثیرات منطقه‌ای شکل‌گیری کابینه که رسما نژادپرستان و طیف مذهبی صهیونیست‌ها در آن حضور دارند، کاهش تدریجی دیپلماسی عادی‌سازی روابط امارات، بحرین، عمان و مراکش خواهدبود که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تحت عنوان «توافق‌نامه ابراهیم» آغاز شد و بایدن این چارچوب عادی‌سازی را ادامه داد. این موضوع، شکستی سنگین برای اعراب طرفدار عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا در سایه شکل‌گیری کابینه‌ای افراطی در تل‌آویو، بسیاری از توافقات قبلی از بین خواهدرفت و فراتر از آن، خشم جهانیان و خصوصا توده‌های عرب از ظلمی که بر فلسطینیان در قالب شهرک‌سازی‌های بی حد و حصر یا سرکوب آن‌ها می‌رود، شدیدا خشمگین خواهندشد. در چنین شرایطی صلح با صهیونیست‌ها نیز در کشور‌های عربی بیش از پیش به چالش کشیده خواهدشد. من انتظار دارم انتخابات صهیونیست‌ها، بیش از دیگران، موج جدیدی از فعالیت‌های طرفدار فلسطین را در جهان اسلام و حتی سراسر جهان ایجاد کند و سازمان ملل نیز ناچار به ورود به بسیاری از پرونده‌های مربوط به ظلم صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان خواهد شد.

نتانیاهو در حالی پیروز شده که نشست اتحادیه عرب بر طرح صلح عربی تأکید کرده‌است. نتانیاهو ممکن است چه اقداماتی در جهت تضعیف طرح صلح عربی انجام دهد؟

نگرانی اصلی نتانیاهو در دوره پیش رو، پذیرش محافظه‌کارترین و افراطی‌ترین کابینه خود در داخل رژیم صهیونیستی خواهدبود، حتی قبل از این انتخابات صهیونیست‌ها، نشانه‌هایی فزاینده نسبت به نارضایتی از دیپلماسی عادی‌سازی که توسط ترامپ آغاز شد و توسط بایدن ادامه یافت، وجود داشت. به عنوان مثال، پلتفرم پیشرو رسانه‌های چاپی صهیونیستی لیبرال صهیونیست‌ها، هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: «انتخابات صهیونیست‌ها ضربه سختی به یهودیت وارد کرد.» کلیت نظریات طیف اکثریت کنونی در کنست، بر تضمین برتری یهودیان در «سرزمین موعود» استوار است که می‌تواند به معنای ادامه گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری، اشغال تنبیهی در غزه، و حکومت انحصاری رژیم صهیونیستی بر قدس باشد. فراموش نکنیم صهیونیست‌ها به طور گسترده به عنوان دولت (رژیم) آپارتاید شناخته می‌شود.

پیروزی نتانیاهو در حالی است که در آمریکا دولت دموکرات بر سر کار است و طرح دو دولتی را مطرح می‌کند. روابط صهیونیست‌ها و آمریکا با توجه به قدرت‌گیری نتانیاهو به چه شکلی خواهدبود؟

آمریکا هیچ اصراری بر راه‌حل دو کشوری ندارد. این فقط یک لفاظی توخالی است. اگر نتانیاهو آشکارا از افراط‌گرایان مذهبی یا متحدان ضروری جدید خود حمایت کند، دموکرات‌های واشنگتن و صهیونیست‌های لیبرال با وی وارد منازعاتی خواهندشد که محصول آن، تضعیف صهیونیست‌ها و البته تقویت جریانات مخالف وی در منطقه و جهان است. باید در قالب یک گزاره قطعی بگویم که نتایج انتخابات اخیر کنست منجر به اتحاد جریان‌های مقاومت فلسطین و حتی دیگر جریان‌های مقاومت علیه تل‌آویو خواهدشد و از سوی دیگر، شکاف‌های درونی در رژیم صهیونیستی را شدیدا تقویت خواهدکرد. این دو پدیده به صورت همزمان با حضور نتانیاهو در مسند قدرت شکل خواهدگرفت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها