معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: طرح‌های جدیدی برای بهبود حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک شهر اصفهان در حوزه نرم‌افزاری و هوشمندسازی پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۷۲

جام جم آنلاین اصفهان ؛  حسین حق‌شناس با اشاره به وضعیت ترافیک و حمل‌ونقل درون‌شهری اصفهان، اظهار کرد: در سال تحصیلی امسال نسبت به سال ۹۸ حجم ترافیک سنگین‌تری را شاهد هستیم، زیرا مردم به دلیل زیرساخت‌ها و تغییر رفتار در دوران شیوع کرونا کمتر از حمل‌ونقل همگانی استفاده می‌کنند.

وی افزود: در دوران همه‌گیری کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بود و بسیاری مشاغل به صورت دورکاری فعالیت خود را انجام می‌دادند، همچنین تردد در سطح شهر کمتر بود و به دلیل شیوع بیماری کرونا، افراد از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کردند و بسیاری از افرادی که تا قبل از آن از تاکسی و اتوبوس استفاده می‌کردند، خودروی شخصی و موتورسیکلت را جایگزین کردند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: مهرماه امسال با پایان دوران شیوع کرونا و بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها، گرایش به خودروی شخصی همچنان در شهر وجود داشت که آمار استفاده از آن‌ها حدود ۲۰ درصد بود.

وی تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا به دلیل ناوگان فرسوده و انجام نشدن تعمیرات و از سویی نبود تقاضا، تعداد اتوبوس‌های فعال کاهش یافت، در این راستا یکی از برنامه‌ها افزایش تعداد اتوبوس‌ها بود که حدود ۵۳ دستگاه اتوبوس کوچک خریداری و مهرماه وارد ناوگان اتوبوسرانی شد؛ همچنین تعمیرات، نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها نیز صورت گرفت.

حق‌شناس گفت: اتوبوس‌های کوچک (میدل باس‌ها) بنا بر تقاضای آموزش و پرورش خریداری و با نهادهای ذیربط نظیر استانداری و آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت ستاد مهر از ابتدای شهریورماه آغاز شد، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ساعت ورود دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه با نیم ساعت اختلاف آغاز شد که این موضوع توزیع ترافیک را به همراه داشت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین ما توانستیم با تعداد کمتری ناوگان، سرویس مدارس را پوشش دهیم. یکی دیگر از تقاضای آموزش و پرورش استفاده از حمل‌ونقل عمومی در مسیرهای پرتردد برای دانش‌آموزانی بود که به دلایلی سرویس مدرسه نداشتند.

وی در مورد فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: چنانچه نرخ فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ۱۰ سال در نظر بگیریم، اکنون حدود ۸۰ درصد ناوگان فرسوده است.

حق‌شناس گفت: برنامه دولت جدید و شهرداری، خرید اتوبوس جدید بوده که قراردادهای آن نیز بسته شده است، اما به دلیل محدود بودن ظرفیت تولید داخل، به مرور این تعداد اتوبوس به ناوگان اضافه می‌شود.

وی در خصوص ترویج دوچرخه‌سواری در شهر اصفهان، اظهار کرد: دوچرخه‌سواری یکی از شیوه‌های حمل‌ونقل پاک در شهر اصفهان است که در کاهش آلودگی هوا، تأمین سلامت شهروندان، مدیریت ترافیک و کاهش مصرف سوخت مؤثر است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه رویکرد شهرهای دنیا افزایش استفاده از دوچرخه و مسیرهای ویژه دوچرخه است، گفت: به منظور استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار در شهر اصفهان، سیاست‌های کلی برنامه‌ریزی شده که یکی از آن‌ها گسترش تسهیلات دوچرخه‌سواری نظیر ایستگاه‌ها و مسیرهای ویژه بود.

وی گفت: پیش‌بینی شد با اولویت مرکز شهر، مسیرهای دوچرخه اصلاح و ایستگاه‌های کرایه دوچرخه راه‌اندازی شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص طرح‌های جدید برای بهبود حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک شهر اصفهان، گفت: این طرح‌ها در حوزه نرم‌افزاری و هوشمندسازی است، یکی از آن‌ها کنترل پارک حاشیه‌ای است که باعث ایجاد ترافیک در بسیاری از نقاط شهر می‌شود، بنابراین کنترل پارک حاشیه‌ای نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری خواهد داشت.

وی افزود: موتورسیکلت هوشمند که توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شده است و ثبت پلاک را انجام می‌دهد، قرار است با هماهنگی پلیس از ابتدای سال آتی در محورهای پرتردد استفاده شود.

حق‌شناس در خصوص سامانه "به‌همراه" گفت: در این سامانه سفرهای حمل‌ونقل همگانی بر مبنای تقاضای شهروندان ثبت می‌شود، در این راستا مسیرهای پرتکرار توسط آن‌ها ثبت و در صورت نیاز اعلام می‌شود که این مسیرها به حمل‌ونقل همگانی نیاز دارد، سپس تقاضاها بررسی ، با افراد تماس گرفته می‌شود و بر اساس تعداد سفرها، ناوگان برای آن‌ها ارائه می‌شود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها