کد خبر: ۱۳۸۷۱۵۱
نویسنده سامان سفالگر - کارشناس رسانه

«ایجاد تنش و محدودیت علیه پرس‌تی‌وی در چارچوب طرحواره گسترده‌تر بحران‌زایی و خصومت‌ورزی علیه ایران، آشکار‌شدن لفاظی‌های بی‌پشتوانه اروپا در حوزه‌هایی نظیر حمایت از دموکراسی و آزادی بیان و در نهایت هراس قابل‌توجه اتحادیه اروپا از عمق نفوذ شبکه پرس‌تی‌وی، سه پیام عمده و اصلی هستند که در نوع خود توضیح‌دهنده ماهیت و علل اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس‌تی‌وی هستند.» اتحادیه اروپا به‌تازگی و در اقدامی عجیب و غیرقانونی، به بهانه آنچه حمایت از دموکراسی در ایران عنوان کرده، اقدام به تحریم شبکه پرس‌تی‌وی کرده است. حرکتی که در نوع خود جلوه‌ای عینی و جدید از خصومت کشور‌های غربی در قبال ایران را به نمایش گذاشته و البته حامل پیام‌هایی جدی نیز است که توجه به آن‌ها در شرایط کنونی و در بحبوحه تشدید جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی علیه کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این راستا، به‌طور خاص می‌توان به سه پیام عمده و محوری تحریم پرس‌تی‌وی از سوی اتحادیه اروپا که البته دو‌رویی و سیاست‌های مخرب و منفی کشور‌های غربی در قبال تهران را نیز به نمایش می‌گذارد، اشاره کرد.
اتحادیه اروپا با اقدام اخیر خود در تحریم شبکه پرس‌تی‌وی، عملا جبهه جدیدی را در چارچوب تقابلات و تنش‌زایی‌های خود علیه کشورمان که در روز‌های اخیر و در بحبوحه وقوع برخی اغتشاشات در ایران اوجگیری قابل‌توجهی نیز داشته، ایجاد کرده است.

در واقع، اروپایی‌ها که در روز‌های اخیر از تحولات ایران سوءاستفاده کرده و بر شدت لفاظی‌های کلامی و همچنین اقدامات سیاسی و تحریمی‌شان علیه کشورمان افزوده بودند، با وضع تحریم علیه شبکه پرس‌تی‌وی نشان دادند که سعی دارند سطح درگیری‌های خود با ایران را به نقطه‌ای برسانند که این کشور به هیچ عنوان حتی امکان دفاع رسانه‌ای از خود و ارائه روایت‌های خاص خودش را نیز به افکار‌عمومی بین‌المللی نداشته باشد. از این منظر، تحریم پرس‌تی‌وی، بخشی از طرحواره کلان‌تر خصومت ورزی‌های قدرت‌های غربی علیه ایران با ماهیت تضعیف کردن و تضییع حقوق و منافع ملی کشورمان ارزیابی می‌شود.
یکی دیگر از پیام‌های روشن اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم شبکه پرس‌تی‌وی، این نکته بود که اساسا این اتحادیه در برخورد با صدا‌های جدید که البته همراه و همسو با منافع آن نیستند.

در این چارچوب، اروپا اساسا نگاهی ابزاری و منفعت محورانه در استفاده از مفاهیمی نظیر دموکراسی و آزادی بیان دارد و هر زمان لازم باشد، به‌راحتی خود را محق می‌بیند که آزادی بیان دیگر ملت‌ها و کشور‌ها را سلب و سرکوب کند و حتی حق طرح کمترین اعتراضی را نیز در این رابطه نمی‌پذیرد.
البته که پیشتر و همزمان با آغاز جنگ اوکراین نیز دولت‌های غربی با تحریم گسترده شبکه‌های خبری روسی و ایجاد موانع گسترده برای آن‌ها و طرح روایت‌های‌شان در عرصه بین‌المللی، به نحوی آشکار و عیان، این نکته که مفاهیمی نظیر دموکراسی و آزادی بیان را چیزی‌هایی جز بازیچه در دستان خود نمی‌بینند، به اثبات رسانده بودند واین تجربه صرفا در مورد ایران و بهطور خاص شبکه پرس‌تی‌وی، تکرار شده است. در این راستا نباید فراموش کرد که این نخستین‌بار نیست که شبکه پرس‌تی‌وی هدف اقدامات خصمانه دولت‌های غربی قرار می‌گیرد. پیش از نیز این شبکه بار‌ها هدف اقداماتی از این دست قرار گرفته است و همین موضوع نشان می‌دهد که محتوای این شبکه آن‌قدر موثر بوده که دول غربی از آن به هراس افتاده‌اند و تنها راهکار را در مواجهه با آن، نه از رهگذر واکنش رسانه‌ای و فعالیت بیشتر در این حوزه (از حیث رقابت و از جنس منطق)، بلکه در برخورد قهری و حذفی یافته‌اند. مسأله‌ای که همان‌طور پیشتر نیز گفته شد با اصول ساده و ابتدایی دموکراسی و آزادی بیان که غرب سال‌هاست داعیه‌دار آن‌ها در جهان هست در تضاد است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها