«جام‌جم» نقش کتاب‌های روان‌شناسی زرد بر سلامت روان را بررسی می‌کند

خط‌قرمز بر کتاب‌های‌زرد

پژوهش‌تازه دانشگاه «استنفورد» از تروریسم رسانه‌ای علیه ایران پرده برداشت

پنتاگون، صحنه‌گردان اغتشاشات

«جنگی پنهان علیه ایران تحت حمایت غرب»؛ این خلاصه ساده‎شده و قابل فهم پژوهشی است که دانشگاه استنفورد به همراه شرکت گرانیکا با عنوان «ارزیابی ۵ سال عملیات روانی پوششی طرفدار غرب» به تازگی منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۸۸۰

پژوهشی که حالا حتی واشنگتن‌پست در اعترافی خبر داده این عملیات‌ها به‌صورت مخفیانه متصل به پنتاگون بوده‌اند و حتی کاخ سفید دستور تحقیق و تفحص در مورد آن‌ها را صادر کرده است.

موضوع و جزئیات این پژوهش آنقدر قابل‌توجه است که «کیت کلارنبرگ» کارشناس انگلیسی و متخصص در زمینه تحلیل نقش دستگاه‌های جاسوسی در ادراک‌سازی عمومی، طی مقاله‌ای در تارنمای خبری - تحلیلی «کریدل» اذعان می‌کند که اغتشاشات اخیر در ایران از «مقر فرماندهی وزارت جنگ آمریکا» (پنتاگون) هدایت می‌شود. تنها چند روز پس از شروع آشوب‌ها، روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که پنتاگون در مجموعه «عملیات روانی» آنلاین خود، شمار زیادی حساب کاربری «ربات» و «ترول» دارد که از «ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا» (سنتکام) هدایت می‌شوند. بلافاصله این حساب‌های کاربری تحت بازرسی گسترده قرار گرفتند و متعاقبا فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بزرگ و فضا‌های آنلاین ممنوع شد. با استناد به تحقیق مشترک شرکت پژوهشی رسانه‌های اجتماعی گرانیکا و دانشگاه استنفورد می‌توان متوجه شد مرکز تروریستی «سنتکام» بخش عمده جنگ روانی و نشر اطلاعات غلط در فضای مجازی را علیه ایران پیش می‌برد. در کنار این امر حالا جزئیات جالب توجهی می‌توان از این پژوهش استخراج کرد، در این گزارش آمده است؛ راهبرد کلیدی روان‌شناسان پنتاگون علیه ایران، راه‌اندازی و هدایت رسانه‌های ساختگی فارسی است. برخی رسانه‌های تحت حمایت پنتاگون، بر تخریب فعالیت‌های سپاه در ایران و منطقه تمرکز دارند. یک راهبرد کلیدی که توسط متخصصان روان‌شناس ارتش آمریکا به کار گرفته می‌شود، ایجاد چندین رسانه ساختگی است که محتوا را به زبان فارسی منتشر می‌کنند؛ کانال‌های آنلاین متعددی برای این پلتفرم‌ها نگهداری می‌شد. در برخی موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با «دنبال‌کنندگان» متعدد در آن پلتفرم‌ها همراه با عکس‌های نمایه ایجاد شده از طریق هوش مصنوعی ظاهر شدند. به عنوان مثال، صفحه موسوم به «فهیم نیوز» مدعی ارائه «اخبار و اطلاعات دقیق» در مورد رویداد‌های ایران شد و به طور برجسته پست‌هایی را منتشر کرد که در آن ادعا می‌کرد ایران تمام تلاش خود را برای فیلترکردن اینترنت به کار می‎گیرد و در نتیجه خوانندگان را تشویق به اتکا به منابع آنلاین می‌کند. در همین حال، صفحه موسوم به «دریچه‌نیوز» ادعا کرد که یک «وب‌سایت مستقل و غیروابسته به هیچ گروه یا سازمانی» است که متعهد به ارائه «اخبار بدون سانسور و بی‌طرفانه» به ایرانیان داخل و خارج از این کشور است. همچنین ابتکاراتی برای آسیب‌رساندن به جایگاه ایران در کشور‌های همسایه وجود داشت. به نظر می‌رسد که بیشتر این کار با گسترش هشدار و ایجاد فضای خصمانه برای ایرانیان خارج از کشور بوده است. به عنوان مثال، حساب‌هایی مخاطبان را در افغانستان هدف قرار می‌دهند. همچنین عراق کشوری بود که مورد توجه ویژه عناصر سایبری پنتاگون بود، با یادداشت‌هایی که به طور گسترده در سراسر بغداد و فراتر از آن به اشتراک گذاشته شده بود. این دسته از پست‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است در عصر طعمه‌های کلیکی و اخبار جعلی ویروسی، بی‌ضرر و معتبر به نظر برسند، اما وقتی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شوند، سلاحی قوی و بالقوه خطرناک را تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد یکی از سلاح‌های بسیار در اتاق فکر پنتاگون است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها