نویسنده کتاب «فولاذ» در نشست نقد و بررسی مطرح کرد؛

شهید فولادگر، شخصیتی ذوالابعاد بود

در مراسم رونمایی از کتاب «باغ حاج‌علی» مطرح شد:

«هشتاد شهید را در این کتاب یاد کردم»

مراسم رونمایی از کتاب «باغ حاج‌علی» خاطرات مهدی سلحشور مداح اهل‌بیت از دوران دفاع‌مقدس در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۷۹

مهدی سلحشور گفت: در نیمه شعبان سال ۵۰ متولد شدم و سال ۶۵ که ۱۵ سال داشتم به دلیل پایین بودن سن، امکان حضور در جبهه را نداشتم اما نهایتا شناسنامه خواهرم را که متولد ۱۳۴۷ بود، برداشتم و به جبهه رفتم. سه سال در دوران دفاع‌مقدس حضور داشتم و هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دادم کتاب بنویسم تا این‌که مقام معظم رهبری فرمودند یک رزمنده هیچ وقت جهادش تمام نمی‌شود تا زمانی که خاطراتش را ثبت کند.
سلحشور افزود: در این کتاب تلاش کردم از شهدا یاد کنم که در مجموع از ۸۰ شهید نام برده شده است. برای نوشتن این کتاب هشت سال وقت گذاشته‌ام که در نهایت بیش از ۲۰ساعت تمام متون آن را با بچه‌های گردان مرور کردیم تا کتاب مستند باشد.

در دفاع مقدس، مداحان جبهه‌ای مردم را پای کار آوردند 
سردار نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس با اشاره به این‌که حاج مهدی سلحشور با ثبت خاطراتش از دوران دفاع‌مقدس بر سرمایه ملی ما از این دوران افزود و گفت: دفاع‌مقدس ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین ابعاد آن فرهنگ حاکم بر آن است.
وی افزود: دفاع‌مقدس تنها در فرماندهی‌ها و عملیات‌ها خلاصه نمی‌شود. بلکه یکی از مهم‌ترین ابعاد و متن‌های اصلی آن فرهنگ دفاع‌مقدس است که امروز در مراحل دیگر انقلاب اسلامی هم تداوم پیدا کرده همچنین رأس این فرهنگ امام خمینی(ره) بودند که نگاه و اندیشه ایشان در سراسر کشور ادامه پیدا کرد.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس گفت: این فرهنگ موجب شد تهدیدها در دوران دفاع‌مقدس به فرصت تبدیل شود. جنگ در شرایطی به ما تحمیل شد که ثبات سیاسی و اقتصادی نداشتیم. در این جبهه فرهنگی که دوران دفاع‌مقدس در آن شکل گرفت، تمام ظرفیت‌های فرهنگی کشور به ویژه روحانیون و مداحان به میدان آمدند و فرهنگ دفاع‌مقدس بدون نقش مداحانی مثل حاج صادق آهنگران، حاج مهدی سلحشور و حاج سعید حدادیان قابل تفکیک نیست.
نائینی افزود: جنگ ما مردمی شد و آن کسی که مردم را پای کار آورد و فضای حماسی را حفظ کرد، مداحان جبهه‌ای بودند که مراسم برگزار می‌کردند. در همین کتاب خاطرات حاج مهدی سلحشور آمده است که او در مسجد و در دوران نوجوانی برای شهدا مداحی می‌کرد و بعد هم در دوران دفاع‌مقدس رزمنده گردان شد و پس از جنگ به دفاع از حرم اهل‌بیت پرداخت و امروز هم در جهاد تبیین فعال است که نشان می‌دهد او ثبات قدم داشته است.
وی گفت: در حال حاضر ما ۸۵۰ پروژه فعال در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس داریم و بنا داریم علاوه بر خاطرات فرماندهان به ابعاد و خاطرات اشخاص مختلف در جنگ هم بپردازیم.
نائینی افزود: جدا از خاطرات فرماندهان ۱۷ بخش تخصصی شامل مهندسی لجستیک، تبلیغات، بهداشت و درمان، نیروی انسانی و… نیز وجود دارد که با افراد مختلفی درخصوص آن صحبت کردیم و شکر خدا آثار خوبی در این زمینه منتشر می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی جامعه ضعف خانواده‌هاست
ابراهیم جباری، فرمانده سپاه ولی امر به بیان خاطراتی از نحوه چگونگی اعزام مهدی سلحشور به جبهه‌های دفاع‌مقدس پرداخت. 
جباری گفت: یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ضعف خانواده‌هاست؛ در آن زمان حاج مهدی سلحشور در خانواده‌ای متدین و انقلابی تربیت شد و اگر امروز نهال آن دوران طفولیت به یک شجره طیبه پرثمر تبدیل شده که ایران و فراتر از آن را فرا می‌گیرد، ناشی از تربیت در خانواده است.فرمانده سابق سپاه ولی امر افزود: در عرصه مداحی حاج مهدی سلحشور در مدت ۱۵ سال شاگردانی تربیت کرده است که امروز در شهرهای مختلف شاخص هستند. اگر در جلسه‌ای به او هدیه هم می‌دادند آن را برای تربیت مداحان استفاده می‌کرد.

کتاب «باغ حاج‌علی» یک مانیفست تربیتی است
حسین کاجی از فرماندهان دوران دفاع‌مقدس هم در این مراسم گفت: به نظرم اگر خانواده‌ای بنا دارد برای سربازی امام زمان (عج)  فرزندی پرورش دهد باید این کتاب را بخواند. پدر و مادر حاج مهدی سلحشور سال‌ها در نیمه‌شعبان نذر و نیاز کردند و در نهایت پاداش این نذرها به تولد حاج مهدی سلحشور ختم شد و امروز او این‌چنین اثرگذار است.
وی افزود: این کتاب باید خوانده شود تا حضور شهدا و میدانداری آنها در عرصه‌های مختلف زندگی را درک کنیم چراکه امروز هر جا کار بچه‌های انقلاب و هیأتی به مشکل می‌خورد شهدا به میدان می‌آیند. این کتاب مانیفست تربیتی برای خانواده‌هاست که باید حتما آن را بخوانند.

اهمیت ترجمه کتاب «باغ حاج‌علی»
حسین یکتا از راویان دوران دفاع‌مقدس و همرزم مهدی سلحشور هم در این مراسم به بیان خاطرات مشترک خود و مهدی سلحشور پرداخت. یکتا   گفت: به نظرم مهدی سلحشور باید خاطرات پس از دفاع‌مقدس خود را نیز بنویسد. وی افزود: با توجه به این‌که مهدی سلحشور را می‌شناسند باید برای ترجمه کتاب هم فکری کرد و وقت ویژه‌ای برای آن گذاشت.

منبع:‌ ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها