چرا واشنگتن پشت بهانه‌های حقوق بشری پنهان می‌شود؟

اغتشاشات در ایران، بهانه تندروهای آمریکا برای فرار از برجام

مقامات دولت جو بایدن درحالی ژست حقوق بشری گرفته و اعلام می‌کنند به دلیلی تمرکز بر اعتراضات در ایران، احیای برجام را از دستورکار خارج کرده‌اند که پیش از این کاخ سفید نشان داده بود در این رابطه چندان جدی نیست.
مقامات دولت جو بایدن درحالی ژست حقوق بشری گرفته و اعلام می‌کنند به دلیلی تمرکز بر اعتراضات در ایران، احیای برجام را از دستورکار خارج کرده‌اند که پیش از این کاخ سفید نشان داده بود در این رابطه چندان جدی نیست.
کد خبر: ۱۳۸۳۷۶۵

گفتگوهای برجامی ایران و ۱+۴ از شهریورماه و هفته‌ها پیش از اغتشاشات در کشورمان متوقف شده بود و حالا آمریکایی‌ها که به دلیل زیاده‌خواهی این گفتگوها را به بن‌بست کشانده بودند، پشت بهانه‌های حقوق بشری پنهان شده و سعی دارند بدعهدی و زیرپا گذاشتن حقوق بین‌الملل را توجیه کنند.

ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی این کشور یک روز ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهانه نقض برجام می‌کنند، یک روز ادعاهای فروش تسلیحاتی را و حالا، حرف از حقوق بشر می‌زنند.

این درحالیست که صاحبنظران مسائل بین‌المللی بارها تصریح کرده‌اند، هرگونه تحریم مردم ایران، خود نقض حقوق بشر به‌شمار رفته و کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر نمی‌توانند با شعار حمایت از مردم کشورمان، عملا به حقوق مردم ضربه بزنند.

هرچند تحریم‌های اخیر اعمال شده علیه ایران چندان جدی نبوده و اساسا تهران اعلام کرده است که حاضر به امتیازدهی و عبور از خط قرمزهای مذاکراتی نیست، اما همین رویکرد تازه به خدبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به وعده‌های دیپلماتهای غربی پشت درهای بسته دل خوش کرد و به توافقی رسید که به‌راحتی با بهانه‌های واهی نقض می‌شود.

شاید اگر آمریکا و اروپا حُسن‌نیت نشان می‌دادند و با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان به گشایش‌های اقتصادی کمک می‌کردند، امروز مردم ایران به ادعاهای آنها توجه بیشتری داشتند. اما وقتی افکارعمومی می‌بیند که غرب در همه این سالها به‌دنبال فقیرتر کردن مردم و دزدی از اموال ایرانی‌ها در سرتاسر جهان بوده، چطور می‌توانند ژست‌های حقوق بشری را باور کنند؟

برای مردم ایران واضح است که دولت‌های غربی در پشت‌پرده ناامن‌سازی ایران، پروژه تحریم و فشار حداکثری را دنبال کرده و افرادی را به‌عنوان نماینده به اصطلاح معترضان ایرانی به حضور می‌پذیرند که اهداف آنها برای تهدید کشور را دنبال کنند و نه خواست مردم برای رفع تحریم و گشایش اقتصادی در ایران را.

آنها که روند تحولات سالهای اخیر در روابط ایران و غرب را دنبال کرده‌اند، می‌توانند شهادت دهند که در تمام این سالها رویکرد اعتمادساز تهران، پاسخی جز پیمان‌شکنی نگرفته و در آخرین تجربه، آزادی جاسوس آمریکایی کمکی به کاستن از مواضع خصمانه کاخ سفید نکرد.

به این ترتیب روشن است که مردم کشورمان اعتمادی به رویکردهای ظاهرا حمایتی مقامات آمریکایی و اروپایی نداشته و استقبالی از بهبود مناسبات با این دولتها نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها