چرا رئیس‌جمهور فرانسه با یک اپوزیسیون دست چندم دیدار کرد؟

مَکر مَکرون

بروز اختلافات داخلی در جریان معاند به اوج خود رسیده است

اغتشاش در اردوگاه اپوزیسیون

این روز‌ها که بازار شایعات و‌فیک‌نیوز‌ها حسابی داغ است، فضای شکاف بیشتر از همیشه بین جریان اپوزیسیون هم به‌راه افتاده و افراد این جریان سعی دارند با برچسب‌هایی مثل عضو نایاک، ایلومیناتی (گروه‌های واقعی و ساختگی) و نیروی پوششی وزارت اطلاعات یکدیگر را از میدان بیرون کنند؛ به‌طور مثال اخیرا یکی از بلاگر‌های مطرح ساکن کانادا که به تجمع ونکوور رفته بود با این عنوان که عضو نایاک است، کتک مفصلی از ایرانی‌های متمدن کانادا خورد و با یک استوری که در آن شیون و زاری می‌کرد از بقیه می‌خواست هر برچسبی را درباره افراد و بلاگر‌ها در فضای‌مجازی باور نکنند یا در مورد دیگری که بعد از عمل شنیع نیلوفر فولادی در هلند، جریان اپوزیسیون سعی داشت او را به‌عنوان پرستو از سر خود باز کند یا اتفاقات بسیار دیگری که در فضای بی‌اعتمادی خود این جریان وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۸۳۶۸۹
یکی دیگر از این شخصیت‌ها که خود اپوزیسیون هم به او بی‌اعتماد هستند، حامد اسماعیلیون است که برخی درباره او می‌گویند چرا او تا پیش از فوت همسر و دخترش در هواپیمای اوکراینی هیچ واکنشی نداشت. در حالی که او یکی از طرفداران سفت و سخت تحریم‌ایرانی‌هاست، در همین مهرماه که دولت کانادا محمدجواد ظریف، وزیر سابق خارجه کشورمان و ۱۶ نفر دیگر را که عمدتا از مسئولان سابق جمهوری اسلامی بودند به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد، اسماعیلیون در توییتی گفت که «جواد ظریف، علی‌لاریجانی، حسین شریعتمداری و چند نفر دیگر به فهرست تحریم‌های هدفدار در کانادا اضافه شدند. جنایتکاران جایی در دنیای آزاد ندارند.». این اظهارات او موجب شده تا برخی هواداران جریان اصلاح‌طلب رنجیده و نسبت به آن واکنش منفی نشان دهند.

به‌طور مثال برخی از کاربرانی که هویت سایبری و فعال رسانه‌ای دارند در واکنش به اسماعیلیون، اظهار کردند که او زیاده‌روی کرده و قصد دارد تمام رقبای خود و منتقدان به نظام را کنار بزند. همچنین این کاربران مدعی شدند که اسماعیلیون تا قبل از ماجرای درگذشت دختر و همسرش، هیچ‌گونه عناد و دشمنی با جمهوری اسلامی نداشته و حالا از روی کینه وارد عرصه سیاست شده است.

این در حالی است که حامد اسماعیلیون، سخنگوی خودخوانده خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی، سال گذشته در واکنش به افشا و انتشار فایل صوتی ظریف در صفحه فیسبوک خود نوشت: «ظریف با خون مسافران هواپیمای اوکراینی مظلوم‌نمایی می‌کند و در ظلم هم دست دارد.» او در ادامه متن خود به تاج‌زاده هم تاخت و گفت: «آن یکی تاج‌زاده نیز می‌خواهد روی شانه‌های ما بایستد تا از رهبر صحنه نقشی بگیرد.»

با این حال برخی کاربران در ذیل پست او مدعی شدند که جواد ظریف چهره‌ای است که در ایران تمام تلاشش را کرد تا تحریم‌ها را از بین ببرد و مذاکرات با اروپا را تقویت کند، اما حالا با تلاش‌های اسماعیلیون، تحریم شده است. همین اتفاقات باعث شد فضاسازی جدیدی علیه اسماعیلیون در فضای داخلی خود اپوزیسیون هم شکل بگیرد.

اما جریان معاند این ماجرا را پروژه جمهوری اسلامی قلمداد کرده و معتقد است جریان انقلابی قصد دارد با تفرقه انداختن بین مخالفان جمهوری اسلامی، اقدامات بزرگ حامد اسماعیلیون در جمع‌آوری کمپین‌های گسترده علیه نظام در خارج از کشور را به حاشیه بکشاند درحالی که تلاش برای تحریم‌شدن ایرانی اساسا مبارزه صرف با حکومت نیست و مردم را بیشتر از حکومت درگیر می‌کند که مصداق آن تحریم داروست. از طرف دیگر در روز‌های برگزاری تجمع در خارج از ایران، یاسمین پهلوی، همسر رضا پهلوی، شرکت کرد. در پی حضور او در تجمع، برخی از افراد حاضر شعار‌های «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه ...» سر دادند که موجب واکنش او شد. یاسمین در مقابل دوربینی که از او فیلم می‌گرفت مدعی شد که الان زمان وحدت علیه جمهوری اسلامی است و اگر چپی‌ها با ما مشکل دارند، ما با کسی دعوا نداریم.

این اتفاق هم در حالی است که رضا پهلوی مدت‌هاست بین اپوزیسیون به اعتبار حداقلی رسیده است و اخیرا فقط با رپورتاژ شبکه‌های معاند به‌ویژه اینترنشنال و من‌و‌تو وایرال می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، چون پیش از اغتشاشات، کاربران زیادی از معاندین نسبت به این‌که ربع پهلوی هیچ راهکار و روشی برای براندازی و آزادی ایران ارائه نمی‌دهد، شاکی شده بودند و به نظر می‌رسد برانداز‌ها مانند قبل به رضا پهلوی امیدوار نیستند و به‌خصوص این یک ماه پرآشوب و تلاطم رسانه‌ای، تنها چهره ضعیف و کم‌اثر و منفعل، خانواده پهلوی بوده است، اما آنچه وضعیت را برای پهلوی‌ها بدتر کرد، هک‌شدن گوشی رضا پهلوی توسط گروه هکری عدل علی بود.

اما این داستان سر درازی دارد، اخیرا گلشیفته فراهانی هم که فعالیت اینستاگرامی و توییتری خود را حول محور اعتراضات افزایش داده در بخش کامنت زیر پست یک‌کاربر توییتری، بر این اختلافات دامن زد و مدعی شد: «نوجوون‌ها تو ایران دارن تو خیابون میمیرن، شما‌ها بشینین واسه شیر و خورشید و کوفت و زهرمارتون رو این پرچم بحث کنین. مطمئنا اون‌ها نه دغدغه تاریخ کوفتی، ساسانی و هخامنشیتونو دارن و نه اصلا هوا و فضای فکر کردن به نماد روی پرچم آیندشون وقتی پیروز میشن».

این اظهارات تند گلشیفته، موجب خشم برخی طرفداران پهلوی و سلطنت طلب شده است. از این رو شهرام همایون، یکی از مجریان و مدیریان برنامه تلویزیونی اپوزیسیون، نسبت به توییت گلشیفته واکنش تندی در پخش تلوزیونی شبکه کانال یک در لس‌آنجلس کالیفرنیا نشان داد و گفت: «خانم گلشیفته فراهانی، کجا تربیت شدید؟ کی به شما چنین اجازه‌ای داده که با این لحن و با این شیوه به تاریخ مملکت خودتون بتازی؟ عمه‌من هم اگه می‌رفت... می‌شد حتما جماعتی از او حمایت می‌کردند!»
 
قبلا صوت خصوصی سالومه سیدنیا، مجری شبکه بهائی من‌و‌تو درباره اختلافات با مسیح‌علینژاد وایرال شد که در آن اعلام کرد مسیح بابت پخش ویدئوی مادر پویا بختیاری از کیوان عباسی، مدیر این شبکه ۱۰هزار پوند دستمزد خواسته است. پس از این ماجرا توجه به اشک تمساح مسیح علینژاد به طرز چشمگیری کمتر شد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود این اختلافات پس از شکست‌های مکرر ضدانقلاب‌ها در براندازی و فراخوان‌های بی‌اثر هرهفته این جریان بیشتر شود و بعد‌ها واکنش‌های تندی علیه یکدیگر از خودشان نشان بدهند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها