این روزها، آخر هر هفته شبکه کودک و نوجوان میزبان پخش سریال پویانمایی «آرمن» است؛ محصولی که فصل‌های اول و دوم آن مورد توجه و استقبال شمار زیادی از کودکان و نوجوانان قرار گرفت و توانست در بین انیمیشن‌های مطرح اروپایی که از این شبکه و پلتفرم‌های آنلاین پخش می‌شود، جایگاه ویژه‌ای برای خود بین بچه‌های ایرانی بیابد.
کد خبر: ۱۳۸۳۶۰۰
نویسنده میترا شهبازی - گروه رسانه
سریالی ابرقهرمانی که برای نوجوانان ایرانی تولید شده و به لحاظ گرافیک و تنوع طراحی کاراکتر، انیمیت، اصول رعایت شده در بخش فنی تولید انیمیشن و فیلمنامه چیزی از تولیدات خارجی کم نداشته باشد و در بین کودکان و نوجوانان جایگاه ویژه‌ای به دست بیاورد و آن‌ها را مجاب کند تا آخر هفته‌ها با دقت این برنامه پویانمایی را دنبال کنند. همچنین یکی از نکات قوتش این است که نوجوانان به‌سادگی نمی‌توانند ادامه داستان را حدس بزنند و مدام به‌دنبال این هستند که هر کدام از شخصیت‌ها قرار است چه نمایش تازه‌ای برای آن‌ها داشته باشد؛ بنابراین همین غیرمنتظره بودن داستان به جذابیت برنامه افزوده است.

برنامه‌ای که برخلاف سایر تولیدات پویانمایی کشور که بیشتر رنگ و بوی ایرانی داشتند و کمتر شباهتی در آن‌ها با محصولات پرمخاطب دیگر کشور‌ها دیده می‌شد در این محصول شخصیت‌ها قدری متفاوت‌تر ظاهر شده‌اند و دست به کار‌های جدیدتری می‌زنند. به‌عنوان مثال، شخصیت اصلی داستان که آرمن نام دارد با مچ‌بند قدرت خود به جنگ شخصیت منفی داستان به نام «کاراکان» می‌رود، کاراکان شخصی است که در مغز مردم تراشه‌هایی می‌گذارد تا آن‌ها را در مسیر خواسته‌های خود هدایت و مدیریت کند.

البته برخلاف دیگر داستان‌های ابرقهرمانی، تولیدکنندگان آرمن نمی‌خواستند از شخصیت‌های اصلی داستان موجودی بسازند که دست به هرکاری بزند و نیروی ماورائی داشته باشد که نوجوانان نتوانند با آن همذات‌پنداری کنند. برعکس تولیدکنندگان آرمن در کنار فضاسازی متفاوت از زندگی عادی، برای نوجوانان فضایی را طراحی کرده‌اند که شبیه همان فضای بازی‌های ویدئویی است، اما شخصیت داستان همچون خود مخاطب نوجوان با استفاده از نیروی تفکر و بدون قدرت‌های ماورائی سعی می‌کند مشکلات را رفع و دنیایی را که در آن زندگی می‌کند، نجات دهد. این کار ضمن این‌که قوه تخیل کودکان و نوجوانان را به کار می‌اندازد و خلاقیت را در آن‌ها تقویت می‌کند، باعث می‌شود آ‌نها برای آینده آماده‌تر باشند و در مواجهه با مشکلات راه‌حل‌های ساده‌تری بیابند.

از طرفی همان‌طور که گفته شد، برنامه پویانمایی آرمن بیشتر شبیه کار‌های موفق بین‌المللی است که مورد توجه شمار بسیاری از نوجوانان با هر زبان و فرهنگی قرار گرفته است؛ بنابراین می‌توان به تولید آرمن به‌عنوان گامی برای عرضه محصولات پویانمایی ایران در سطح بین‌المللی نگاه کرد که در آینده ضمن عرضه اقتصادی تولیدات ایرانی، می‌توان در خلال داستان‌های هیجان انگیز، فرهنگ کشورمان را هم به مردم کشور‌های دیگر معرفی کرد؛ اتفاق مهمی که نشان می‌دهد صنعت تولید پویانمایی در ایران رو به رشد قرار گرفته و طی سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجهی مواجه شده است. از این رو انتظار می‌رود از این گروه جوانان خلاق که این روز‌ها با جان و دل به تولید چنین آثار هنری دست می‌زنند، حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد چراکه آینده فرهنگ‌سازی کشور در دست همین افراد است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها