جعفری جوزانی از شکل‌گیری یک تجربه خوب بر محور سردارسلیمانی می‌گوید

موقعیت شگفت‌انگیز «آمرلی» در یک بازی‌هیجانی

در سال‌های اخیر به وضوح شاهد پیشرفت صنعت بازی در کشورمان هستیم. اما تلاش‌های بی‌وقفه فعالان این صنعت بازی در کشورمان با تمام بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی‌ها همیشه ستودنی خواهد بود. موسسه فرهنگی منادیان از مجموعه‌هایی است که علاوه بر طراحی و ساخت بازی برای کودکان و نوجوانان در تلاش است تا روایتی تاریخی یا قصه‌ای به خصوص را پیش ببرد.
کد خبر: ۱۳۸۱۷۰۴
نویسنده زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر
این موسسه که ساخت و تولید بازی‌های مختار و سفیر عشق را در کارنامه خود دارد، در دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سیلمانی از بازی نبرد آمرلی رونمایی کرد. سبک شوتر اول شخص و بازی‌های اکشن همواره از سبک‌های پرطرفدار بین بازیکنان ایرانی است که سال‌ها با عناوین زیادی مانند Call of Duty و بازی کانتر استرایک طرفداران زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. این بازی در سبک شوتر اول‌شخص ساخته شده و برای ساخت آن از موتور Unreal Engine استفاده شده است. استفاده از این موتور قدرتمند نه‌تن‌ها گیم پلی بازی را در سطح بالایی شکل داده، بلکه گرافیک زیبا و چشم‌نوازی را به آن بخشیده است تا بتوانید از تجربه این بازی ایرانی نهایت لذت را ببرید. بازی «فرمانده مقاومت» نبرد آمرلی داستان دو شخصیت با نام‌های بصیر و رامین را روایت می‌کند که در آن سپاه قدس در کنار گروه عصائب اهل‌الحق که گروهی از مجاهدان شیعه کشور عراق هستند که در زمان هجوم داعش به عراق، مأموریت دفاع از عتبات عالیات را بر عهده گرفته و به دفاع از منطقه آمرلی در مقابل داعش پرداختند. متن زیر گپ و گفت با مهدی جعفری جوزانی، مدیرعامل موسسه منادیان درباره بازی فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی است.

درباره ایده اولیه بازی نبرد آمرلی بگویید.

از ابتدای سال ۹۸ یعنی چند ماه پیش از شهادت حاج قاسم، تصمیم داشتیم درمورد مدافعان حرم یک بازی بسازیم و این تصمیم نیز ناظر به صحبت‌های خود حاج قاسم بود. از این رو ما نیز تصمیم گرفتیم با توجه به تخصص و مسیرمان موضوعی را به دست بگیریم و درباره آن بازی تولید کنیم. بعد از این تصمیم؛ حاج قاسم به شهادت رسید. چند ماه در شوک این اتفاق بودیم. پس از شهادت حاج قاسم؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی نماز جمعه خاطره‌ای بازگو کردند از رشادت سردار درباره منطقه‌ای که در محاصره ۳۶۰ درجه دشمن بود، ولی سردار سلیمانی با هلیکوپتر وارد آن منطقه شد و سرانجام با مقاومت مردمی محاصره شکسته شد. به نظر من که کارگردان و تهیه‌کننده بازی‌های رایانه‌ای هستم، این خاطره، سوژه بسیار جذابی برای تولید یک بازی بود. درباره آن منطقه شروع به مطالعه کردم و متوجه شدم آن منطقه، شهر آمرلی عراق است. مطالعات و کار پژوهش ما بیشتر شد و تقریبا از اسفند ۹۸ فرآیند تولید بازی «فرمانده مقاومت: نبرد آمرلی» را شروع کردیم و در نهایت دی ماه ۱۴۰۰ بازی روانه بازار شد. خرداد ۱۴۰۱ نیز در بغداد از نسخه عربی بازی رونمایی شد.

نبرد آمرلی ویژگی گرافیکی منحصر به فردی دارد؟

برخلاف سایر محصولات دیگری که درباره حاج قاسم تولیده شده بودند، کاراکتر محوری بازی ما خود سردار سلیمانی نبود چرا که ما قصد نداشتیم که شخصیت حاج قاسم را به عنوان یک ابزار برای بازی قرار دهیم. نقش حاج قاسم در بازی نبرد آمرلی به عنوان یک فرمانده در نظر گرفته شده است. نوع روایت قصه به نظر من روایت جذابی برای بازی‌باز‌ها و مخاطب است. تعدادی از مدافعان بومی آن منطقه تلاش می‌کنند محاطره ۳۶۰ درجه آمرلی را بشکنند و شهر و مردم شهر را نجات دهند. به لحاظ ویژگی‌های بصری، بازی محیط‌های بیابانی، شهری، جنگلی، نیروگاهی، روستایی و پایگاه‌های تروریستی دارد. روایت بازی نیز در سه فصل پاییز، زمستان و بهار در جریان است. برای این‌که گیمر بتواند با صحنه‌های مهیجی روبه‌رو شود، ضرباهنگ بازی تند است و فراز و فرود‌های بسیاری دارد. تلاش شده معماری‌ها در شهر آمرلی با دقت انجام شود. البته ابعاد شهر بسیار بزرگ‌تر از واقعیت است و شهر کوچک‌تر بوده، اما چون نیاز داشتیم تمام قصه را روایت کنیم، ابعاد شهر را بزرگتر از آنچه هست نشان دادیم. سبک بازی فرست پرسن شوتر (تیراندازی اول شخص) و با موتور قدرتمند آنریل انجین که یکی از قدرتمندترین موتور‌های بازی‌سازی دنیاست ساخته شده است. طبیعی است وقتی از یک موتور گرافیکی استفاده شود، اثری به مراتب از لحاظ گرافیکی جذاب‌تر با دقت بالا و کیفیت در جزییات خواهیم داشت. می‌توان گفت میان ۵ الی ۶ ساعت گیم پلی و ۴۰ دقیقه سینما تیک، ۱۲ مرحله و ۱۶ محیط مختلف بازی دارد.

از ویژگی‌های موسسه شما و بازی‌های تولید شده توسط تیم‌تان این که همزمان یک قصه و روایت را نیز در دل بازی دارید و صرفا یک سرگرمی نیست. درباره این مساله و تیم سوژه‌یابی‌تان کمی برای ما بگویید.

قطعا این مساله اتفاقی نبوده. من بخشی از خانواده گیم ایرانم و سال‌هاست در صنعت گیم ایران درحال تنفس هستم. طبیعی است اگر ایده و استراتژی خاصی در هنر، صنعت و رسانه‌ای گیم داشته باشم و به همراه تیمی که در حوزه محتوایی به من کمک می‌کنند، انگیزه بسیار بالایی برای تولید بازی‌های روایت محور و قصه‌گو دارم. چرا که معتقدم بازی یکی از عناصر مهم انتقال پیام به مخاطب است و ما می‌توانیم به واسطه بازی، به مخاطب پیام منتقل کنیم البته این امر توسط بازی‌های بزرگ صورت می‌گیرد و نه بازی‌های مینیمال که عموما جنبه سرگرمی دارد. در عین حال در تمام این مدت تلاش کردیم وجهه سرگرمی بازی از بین نرود و این گونه نباشد که تنها یک بیانیه در بازی‌های‌مان صادر کرده باشیم. چنان که در گذشته این اتفاقات افتاده و بسیاری قصد داشتند با محوریت و موضوعی خاص بازی تولید کنند، اما متاسفانه به دلیل این‌که محتوا با جنس گل درشت خودش به جنبه سرگرمی می‌چربید؛ نمی‌توانست موفق عمل کرده و طرفدارانی را با خود همراه کند، اما ما سعی کردیم جنبه سرگرمی بازی را درنظر بگیریم و تلاش کنیم پس از سرگرم شدن مخاطب، در کنارش قصه‌مان را هم روایت کنیم. برای این جنبه از بازی در حوزه مقاومت، تاریخ اسلام و خصوصا تاریخ ایران نیز ایده داریم و در حال تولید چند بازی با رویکردی جدی در حوزه تاریخ ایران هستیم. معتقدم اگر قرار است با مخاطب صحبت کنیم، با ابزار روز باشد. دیگر نمی‌توانیم، با نوجوان و جوانی که عموما درگیر بستر فضای مجازی درحال فعالیت است؛ با بیانیه و سخنرانی صحبت کنیم بنابراین اگر با ابزار روز با آن‌ها گفتگو کنیم، پیام را دریافت خواهد کرد. از این رو در حوزه تاریخ انقلاب، تاریخ اسلام، تاریخ ایران و جبهه مقاومت درحال تولید اثر هستیم.

بازخورد بازی‌باز‌های ایرانی یا عراقی چگونه بود؟

برای عراقی‌ها پروژه، پروژه جذابی بود، زیرا خود عراقی‌ها با سوژه در ارتباط بودند و استقبال بسیار خوبی در نمایشگاه کودک و نوجوان بغداد به عمل آمد. پیشنهاد‌هایی نیز درباره سایر سوژه‌های مشابه در منطقه داده شد. در ایران نیز از لحاظ فنی، گیمر‌ها استقبال خوبی داشتند. نکاتی درباره بهتر شدن بازی هم وارد کردند که در نسخه بعدی قطعا لحاظ خواهد شد. همچنین جامعه رسانه‌ای واکنش بسیار مثبتی نسبت به دو نسخه داشتند. از گیمر‌های عمومی هم انرژی بسیار مثبتی دریافت کردیم. خط و سری نسخه‌های فرمانده مقاومت که اولین نسخه آن نبرد آمرلی است؛ ادامه پیدا می‌کند و قطع به یقین و از آنجا که خودمان را عضوی از جامعه گیم ایران می‌دانیم، نکاتی هم که گیم‌ساز‌ها و هم استریمر‌ها و گیم‌باز‌ها مطرح کردند در دستور اصلاح قرار خواهد گرفت. یک عده دیگر نیز چه در خارج چه در داخل کشور وجود دارند که نسبت به سوژه‌های جبهه مقاومت واکنش خوبی ندارند و عموما نکته‌شان هم درخصوص محتواست که ما چیزی از صحبت‌های‌شان دستگیرمان نشد.

درنظر ندارید نسخه موبایلی بازی نبرد آمرلی را بسازید؟

درحال حاضر ۱۰ بازی موبایلی را در دستور ویژه کار تولید داریم. بعضی از بازی‌ها با توجه به این‌که دیتیل و جزئیات بالایی دارند و سبک آن سبکی نیست که در تمام گوشی‌ها قابل پردازش باشد، طبیعی است که نتوانیم نسخه موبایلی آن را داشته باشیم. البته برای توسعه بازی‌ها روی کنسول‌های کامپیوتری داریم. اما با همین چهار اصل سبک محتوایی که عرض شد، آثار دیگری درحال تولید است. نزدیک‌ترین اثری که قرار است روانه بازار شود، بازی موبایلی تک تیرانداز عقاب زرین است. این بازی با محوریت شخصیت شهید عبدالرسول زرین است که تولید شده و آماده انتشار است و به همین زودی منتشر خواهد شد.

مرحله بعد

جعفری جوزانی درباره زمان انتشار نسخه بعدی سری بازی‌های فرمانده مقاومت گفت: پروژه بعدی ما حماسه نادر است که حول شخصیت شهید نادر مهدوی و اتفاقات خلیج‌فارس می‌گذرد. پس از این‌که از این پروژه فارغ شدیم، سوژه نبل‌الزهرا نزدیکترین سوژه ما برای تولید بازی است و امیدواریم در بهار یا تابستان سال آینده از نسخه دوم فرمانده مقاومت رونمایی کنیم. او همچنین درباره به‌روز رسانی نبرد آمرلی از سری بازی‌های فرمانده مقاومت توضیح داد: در عید سال آینده یک نسخه به‌روز‌رسانی رونمایی خواهد شد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها