کد خبر: ۱۳۸۱۳۱۶
نویسنده جبار آذین - مدرس و منتقد
بعد از مدت‌ها وقفه، رسانه‌ملی درحرکتی با ارزش، مخاطبان هنر وتئاتردوست سیما را به ضیافت‌های تماشایی، جذاب و هنرمندانه تئاتر‌های تلویزیونی دعوت کرده و سبب‌ساز امید و شادمانی دوستداران آثارتئاتری تلویزیون شده است.

آغازگر حیات دوباره این اقدام قابل‌تحسین، تهیه وتولید و پخش تله‌تئاتر قوی، ارزشمند و بامحتوای عاشورایی «کاتب اعظم» است. این نمایش تاریخی، اجتماعی، دینی و عاشورایی، نگاهی متفاوت و اندیشمندانه به وقایع و رخداد‌های عاشورا دارد. کاتب اعظم را مهدی غفوری با اقتباس ازکتاب خوب «اعترافات کاتب کشته شده» نوشته و کارگردانی هنری آن را به عهده دارد. علی عبادی هم در مقام کارگردان تلویزیونی، گروه را یاری کرده است. کاتب اعظم در هفت قسمت به همت سازمان سینمایی سوره حوزه هنری تهیه شده و امین زندگانی، سیامک صفری، نادرفلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی و جمعی ازهنرمندان شناخته شده تئاتر و تلویزیون و سینما در تولید آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان پرکشش، جذاب و متن قوی نمایشی کاتب اعظم که از منظرساختار و دیالوگ‌نویسی و نوع نگاه ادبی و ساختاری به برخی آثاربهرام بیضایی به‌ویژه «مرگ یزدگرد» اوشباهت‌هایی دارد، حکایت یک شبان است.

او فرزند کاتب فراری و کشته شده دربار معاویه است و خود را به کربلا رسانده تا وقایع نگار حماسه عاشورا و رودررویی سپاه شمر و عمر بن سعد با یاران و خاندان امام حسین (ع) باشد. قصه این تله تئاتر از جبهه دشمنان خاندان ولایت و امامت آغاز شده و تا رخداد حماسه عاشورا ادامه دارد. متن قوی واجرای دیدنی و بازی‌های درخشان وکارگردانی حرفه‌ای و موسیقی مناسب آن که توسط آریا عظیمی‌نژادساخته شده از امتیاز‌های ارزشمند این تئاتر ارزشی وماندگار تلویزیونی است.

رسانه‌ملی با کاتب اعظم، تئاتر و تئاتری‌ها و بینندگان تلویزیون را با تئاترتلویزیونی آشتی داده است. این حرکت مهم فرهنگی وهنری رسانه‌ملی را آن هم درشرایطی که تئاتر و سینمای کشور درحالت رکود نسبی‌اند، باید به فال نیک گرفت و در انتظارتولیدات جذاب، درخشان و مستمر تله‌تئاتر‌های تلویزیونی به همت مدیران صدا و سیما و هنرآفرینی هنرمندان خوب تئاتر وتلویزیون و سینما بود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها