درباره کتاب سلول‌های بهاری

یکپارچگی بین نویسنده و راوی

در نشست کانون ادبی راوی بررسی شد

روایتی جاودانه از زنان عاشورایی

نشستی با موضوع «زنان عاشورایی در ادبیات داستانی» با حضور دکتر هاجر تحریری نیک‌صفت، برگزار شد. این جلسه با هدف بررسی و شناخت نقش زنان در واقعه عاشورا و روایتگری آنها، جهت ایده‌یابی سوژه داستانی در قالب داستان کوتاه یا بلند با حضور جمعی از بانوان نویسنده استان در سالن جلسات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۸۰۱۱۹

در این نشست هاجر تحریری نیک صفت، ضمن بیان این‌که در دنیای کنونی با وجود تنوع رسانه‌ها باید با روش‌های گوناگون و به‌گونه‌ای با مخاطب صحبت کرد که در او نفوذ و تاثیر کافی داشته باشد، افزود: فعالیت در این زمینه در راستای جهاد تبیین قرار می‌گیرد که حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بر آن تاکید دارند و توجه ایشان به بحث فرهنگ و تقابل در برابر فرهنگ غربی که در قالب تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در سال‌های گذشته هم تکرار شده، التزام توجه و تلاش بیشتر در این زمینه را خاطرنشان می‌کند.
مدیر مجمع خیرین استان گیلان اشاره کرد: در میان تمام زنان نقش‌آفرین در واقعه عاشورا می‌توانیم اشاره‌ای به حضرت سکینه، دختر امام‌حسین(ع) داشته باشیم. این بانوی گرانقدر که اسم‌شان امینه یا آمنه بود و لقب‌شان سکینه در واقعه عاشورا  براساس نقل‌ها ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ ساله و دارای جمال ظاهری و باطنی بودند. ایشان خواهر حضرت علی‌اصغر هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد رشت ادامه داد: با بررسی ویژگی‌های حضرت سکینه(س) می‌توانیم دریابیم که چرا امام حسین(ع) به ایشان علاقه ویژه‌ای داشتند. از بارزترین ویژگی‌های ایشان می‌توان به سیر معنوی‌ای که داشتند اشاره کرد. امام حسین(ع) درباره ایشان می‌فرمایند: او غالبا غرق جلال و جمال الهی است.
تحریری نیک‌صفت افزود: حضرت سکینه(س) با پسر‌عموی خود عبدا... اکبر بن الحسن(ع) ازدواج کردند و همسر ایشان هم در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند. حضرت سکینه(س) زمانی که پدر بزرگوارشان راهی میدان نبرد می‌شدند بسیار بی‌تاب و گریان بودند. امام حسین(ع) ایشان را در آغوش گرفتند و فرمودند: «وقتی مرا کشتند تو شایسته‌ترینی که بر مزارم بنشینی و برایم گریه کنی ای بهترین زنان.» این جمله امام حسین(ع) ضمن بیان جایگاه ویژه حضرت سکینه(س) به ارزش گریستن بر امام حسین(ع) نیز اشاره دارد.
رئیس اسبق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: حضرت سکینه(س) آن‌قدر سیر معنوی را در سنین کم پیموده بودند که در همان سن ۱۰ یا ۱۵ سالگی به مقام مکاشفه رسیدند. بعد از شهادت پدر بزرگوارشان آن‌قدر بر پیکر ایشان گریستند که از ضرب سیلی دشمنان بیهوش شدند و هنگامی که بهوش آمدند در حالت مکاشفه امام حسین(ع) را ملاقات کردند که سرودند: ای شیعیان من هر‌گاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید و هر‌گاه از غریب و شهیدی شنیدید برای من نوحه کنید.
تحریری نیک‌صفت همچنین افزود: از ویژگی‌های دیگر حضرت سکینه(س) می‌توان به روایتگری ایشان از واقعه عاشورا و پاسخ‌های صحیح و بجای ایشان در مقابل سخنان شبهه‌افکنانه یزید اشاره کرد. همچنین پشتوانه غنی معرفتی ایشان، دغدغه‌مندی نسبت به مسأله حجاب حتی در اسارت و توانمندی بی‌نظیرشان در سرودن اشعاری درباره وقایع عاشورا از ویژگی‌های ایشان است. همچنین در پایان این نشست، سه نفر از اعضای کانون ادبی راوی به بیان مطالبی پرداختند.
مدنی به معرفی دو کتاب با عنوان «بانوی اندلس» از سید‌محمدصادق مصباح‌موسوی و «بانوان محدث شیعه» از سید‌طیبه موسوی بیان کرد، نگاهی به پیشینه تاریخی زنان از عصر جاهلیت تا عصر رسالت و زمامداری اهل‌بیت حاکی از آن است که زنان موقعیت اجتماعی و نفوذ در اجتماع را وامدار انقلاب پیامبر هستند. انقلابی که زن و مرد را در دو کفه ترازو قرار داد.
 شبرنگ با معرفی عایشه عبدالرحمن معروف به بنت الشاطی، نویسنده و پژوهشگر مصری به بررسی اجمالی آثار وی همچون کتاب «زینب بانوی قهرمان کربلا» و همچنین مطرح شدن مباحثی حول محور ایده‌های تاریخی و لزوم کاربرد آن در روایت داستانی پرداخت.
سلیمانی به بررسی نقش حضرت زینب(س) و مادر حضرت قاسم(ع) از جنبه مادرانی که برای شهادت فرزندان‌شان راهکار به آنها نشان می‌دادند و بر شهادت‌شان اشتیاق داشتندپرداخت.
کانون ادبی راوی در آذر ماه ۱۳۹۹ با حضور جمعی از بانوان مستعد و توانمند گیلانی در عرصه نویسندگی کار خود را آغاز کرد و تا‌کنون چاپ کتاب، برگزیده شدن در جشنواره‌های گوناگون کشوری، انتشار داستان‌های کوتاه در مجلات معتبر سراسری و برگزاری نشست‌های نقد کتاب بخشی از فعالیت‌های آن است.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها