تلاش علاقه‌مندان به نجوم در پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک

جست‌وجوی سیارک یکی از برنامه‌های علوم شهروندیCitizen Scientist پرمخاطب در سراسر دنیاست.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۱۶
نویسنده کیوان سلیمانی‌ فر - دبیر برگزاری پویش‌های ایرانی جست‌وجوی سیارک

هرسال تعداد بسیاری از علاقه‌مندان از نقاط مختلف دنیا در این برنامه به‌صورت داوطلبانه و با عنوان شهروند دانشمند (Citizen Scientist) به مشارکت و بررسی مجموعه تصاویر ارسالی از سمت موسسه همکاری جست‌وجوی بین‌المللی نجومی(IASC) می‌پردازند. هدف این برنامه بررسی، رصد و گزارش سیارک‌های کمربند اصلی و اجرام نزدیک به زمین است تا با مشارکت شهروندان، داده‌های موجود با سرعت بالایی مورد بررسی و کاوش قرار گیرد.

پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های علوم شهروندی در ایران است که هر‌سال در نیمه اول سال با همکاری مجله نجوم و موسسه همکاری جست‌وجوی بین‌المللی نجومی (IASC) در کشور برگزار می‌شود. تیر و مرداد سال‌جاری، برای ۱۳۰ ظرفیت گرفته‌شده جهت پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک، ۴۵۹ نفر از ۱۸ استان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۶درصد بانوان و ۴۶درصد آقایان مشارکت داشتند. افراد داوطلب متشکل از ۳۷درصد دانش‌آموز ۳۴درصد دانشجو، ۲۳درصد شاغل و ۷درصد باقیمانده بازنشسته خانه‌دار و... بودند.

در چهاردهمین و پانزدهمین پویش ایرانی جست‌وجوی سیارک شهروند ‌دانشمندان ایرانی با استفاده از نرم‌افزار استرومتریکا (Astrometrica) به تحلیل، بررسی و گزارش مجموعه‌تصاویر ارسالی از موسسه همکاری جست‌‌وجوی بین‌المللی نجومی پرداختند که به‌صورت متوالی با تلسکوپ بزرگ پن‌استار و در بعضی مواقع تلسکوپ‌های بزرگ دیگر از آسمان تهیه و گرفته شده است.

درصورت تایید نهایی جرم گزارش شده و پس از گذشت مراحل و زمانی مشخص، شهروند دانشمندان ایرانی نام پیشنهادی خود را روی آن جرم خواهند گذاشت و به نوعی آن سیارک را به نام خود خواهند زد.

علاوه بر مشارکت خوب تیم‌های ایرانی در این برنامه علوم شهروندی می‌توان به دیگر دستاوردهای تیم‌های ایرانی در این سال‌ها اشاره کرد: تیم‌های آفاق راهبر آذربایجان، مدرسه علامه‌طباطبایی و سیارک صلح هرکدام در پویش‌های خاصی در میان ۱۰تیم‌ منتخب از سراسر دنیا بودند که از سوی موسسه همکاری جست‌وجوی بین‌المللی نجومی انتخاب می‌شوند و به فعالیت پرداخته‌اند. به‌طورکلی درخصوص این دو پویش برگزارشده، ۷۰درصد تیم‌های ثبت‌نام‌کننده در این پویش فعالیت و مشارکت بالا، ۱۷درصد فعالیت متوسط رو به بالا داشته‌اند و درمقابل آنها ۱۳درصد از تیم‌های ثبت‌نام‌کننده هیچ فعالیتی نداشتند که متاسفانه چنین فرصت‌سوزی‌هایی امکان مشارکت را از سایر علاقه‌مندان و فعالان این حوزه می‌گیرد. این دو پویش فرصت مناسبی برای انجام کار گروهی و کسب یک تجربه مشارکتی و علمی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق نشانی الکترونیکAll.Iran.Asc@gmail.com با این پویش در تماس باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها