عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفتگو با «جام‌جم»:

ثمره دولت‌سیزدهم افزایش سرمایه‌اجتماعی است

جعفر قادری، نماینده شیراز در گفتگو با جام‌جم با اشاره به یک‌سالگی دولت سیزدهم و تأثیر آن بر افزایش سرمایه اجتماعی و نزدیکی مردم و مسئولان در سختی‌ها و مشکلات جاری خاطرنشان کرد: دولتمردان در دوره جدید با اهتمام بیشتری نسبت به حل مسائل جامعه تلاش می‌کنند و در این راستا می‌توان به سفر‌های استانی اشاره کرد که یکی از ثمراث آن آشنایی هر‌چه بیشتر مدیران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و در کنار آن مسائل و مشکلات شهرستان‌ها و استان‌هاست.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۷۷
طبعا این حضور نزدیک باعث می‌شود که ذهنیت تازه‌ای نسبت به فضای کلی کشور شکل بگیرد. وی با اشاره به فراهم کردن تسهیلات از سوی دولت برای استان‌ها تصریح کرد: گرچه ممکن است در حوزه تأمین اعتبارات در برخی حوزه‌ها مشکلاتی وجود داشته باشد، اما صدور برخی مجوز‌ها و اقدامات صورت گرفته برای رفع معضلات در نقاط مختلف کشور بسیار ارزشمند بوده و باعث افزایش امیدواری و اعتماد عمومی مردم نسبت به دولت سیزدهم شده است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات اضافه کرد: در حال حاضر مردم احساس می‌کنند که رفته‌رفته شکاف میان آن‌ها و دولتمردان در حال کم‌شدن است و وقتی آن‌ها می‌بینند که رئیس‌جمهور در بین آن‌ها حضور پیدا می‌کند و به واحد‌های مختلف صنعتی مسأله‌دار سرمی‌زند و از سوی دیگر در جریان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف قرار می‌گیرد این احساس را پیدا می‌کنند که دولت نسبت به جزئیات اشراف دارد و تا حد توان برای کم‌کردن بار مشکلات مردم تلاش می‌کند.

قادری سفر‌های استانی را عامل موثری در بالا بردن کیفیت ارائه لوایح از سوی دولت به مجلس دانست و گفت: دولت با توجه به ذهنیتی که نسبت به وضعیت کلی کشور در قالب سفر استانی پیداکرده است می‌تواند با ارائه لوایح مناسب و با در نظر گرفتن تمام جوانب زمینه تفاهم بیشتر قوای مجریه و مقننه را فراهم کند.
نماینده شیراز حضور میدانی و مؤثر دولتمردان در بسیاری از حوادث تلخ و اتفاقات غیرمترقبه را از دیگر جلوه‌های همراهی دولت با مردم اعلام و تصریح کرد: منصفانه اگر بخواهیم نگاه کنیم باید به کارنامه دولت در مواجه به بحران‌های طبیعی نمره قبولی داد. در زمان وقوع سیل، زلزله و برخی از رخداد‌های ناگوار مثل حادثه غمبار متروپل آبادان شاهد حضور مؤثر دولتمردان در میدان بودیم. طبیعی است این رویکرد مدیران هم باعث تسریع در روند کمک‌رسانی به مردم می‌شود و هم باعث آرامش و تسکین خاطر برای جامعه.

قادری توجه به سیاست متوازن در عرصه سیاسی خارجی را امتیازی برای دولت سیزدهم دانست و گفت: این‌که دستگاه دیپلماسی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روابط با غرب و حل موضوع برجام نگذاشته یک گام مثبت محسوب می‌شود. در عین حال دولت نسبت به بسط روابط با کشور‌های همسایه، آمریکای لاتین، کشور‌های آفریقایی و آسیایی اهتمام دارد و علاوه بر این فراتر از موضوع برجام نسبت به تعامل با کشور‌های غربی هم بی‌توجه نیست.

وی افزود: دولت سیزدهم کشور را در شرایطی قرار داده که نگاه‌های مردم کمتر متوجه حل مشکل مذاکرات هسته‌ای است. البته ثمره چنین برداشت و ارزیابی‌هایی از شرایط کلی جمهوری اسلامی ایران این است که دولت‌های غربی دیگر به جایگاهی که پیش از این برای خود متصور بودند قائل نیستند.

تثبیت این وضعیت برای کشور بسیار ارزشمند است و باعث شده ما کمتر دچار نوسانات ارزی شویم و دولت با تکیه بر این شرایط این توان را پیداکرده که دست به اصلاحات اقتصادی جدی در کشور بزند. کاری که البته دولت‌های گذشته حاضر نبودن تن به انجام آن بدهند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه حضور ایران در پیمان‌های منطقه‌ای مثل شانگهای، اکو، بریکس و... را برای رشد اقتصادی کشور بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: در طول یک‌سال گذشته شاهد حضور پرتعداد و متقابل مقامات داخلی و خارجی در دیدار‌ها و نشست‌ها دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی بودیم.

قادری تاکید کرد: قرارداد‌های بلندمدت ایران با چین، روسیه، عراق، ترکیه و ونزوئلا می‌تواند شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرد که موضوع تحریم و فشار‌های غرب و آمریکا تأثیر کمتری بر اقتصاد کشور و زندگی مردم داشته باشد.
نماینده شیراز وجود آرامش سیاسی در جامعه را ناشی از تفاهم و همدلی قوای سه‌گانه دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی تعامل خوبی بین قوای سه‌گانه شکل‌گرفته و اهتمام جدی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم وجود دارد و همگی به این تفاهم رسیدند که برای پیشرفت کشور راهی به‌جز همراهی و همگرایی و تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور وجود ندارد و بر همگان ثابت‌شده که راه تعالی امید داشتن به برجام و نگاه به غرب نیست.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها