با وجود وعده‌های وزارت راه وشهرسازی برای کنترل قیمت اتوبوس و هواپیما، همه چیز به حال خود رها شده است

زائران‌ حسینی، گرفتار بی‌تدبیری وزارت‌ راه!

پس از پایان دوان کرونا و امکان حضور زائران حسینی در مراسم اربعین، پیش‌بینی می‌شود حداقل ۵میلیون نفر از ایرانی‌ها در این راهپیمایی عظمیم حاضر شوند که همین موضوع، حساسیت‌ها را برای ارائه خدمات بهتر به زائران بیشتر کرده‌است به‌ویژه درحوزه حمل و نقل. برخی زائران ازطریق مرز‌های زمینی وارد عراق شده و برخی دیگر ازمسیر هوایی. وزارت راه و شهرسازی هم به عنوان اصلی‌ترین متولی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، قول‌هایی را به مردم داد که البته نه تنها تاکنون محقق نشده، بلکه به صورت معکوس پیاده شده است.
کد خبر: ۱۳۷۸۳۱۵
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

یکی از وعده‌های وزارت راه و شهرسازی موضوع کنترل بهای بلیت اتوبوس‌های بین شهری بود. بر همین اساس رستم قاسمی در پنجمین جلسه کمیته حمل و نقل ستاد اربعین از افزایش ۷۵درصدی قیمت بلیت تهران در بازه ۱۵تا ۳۰شهریور به مقصد پایانه‌های مرزی خبر داد و دلیل این افزایش را خالی برگشتن اتوبوس‌ها از ایلام به سمت تهران عنوان کرد و این نرخ را نسبت به افزایش سال ۹۸ که ۱۰۰ درصد بود، مناسب ارزیابی کرد. با وجود اعلام وزیر راه در خصوص افزایش ۷۵درصدی در بازار، با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شویم. بر اساس بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم، قیمت بلیت تهران به ایلام در ترمینال غرب به ۶۰۰هزار تومان نیز رسیده‌است و بازار فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین به‌صورت پیش‌فروش یا سرویس‌های دربستی داغ شده است.

یکی از زائران با بیان این‌که با وجود مراجعه به تعاونی‌های اتوبوسرانی، بلیت برای ایلام با سختی فراوان پیدا می‌شود، گفت: در زمان مراجعه به مراکز فروش بلیت اتوبوس با یک جواب مواجه می‌شویم که بلیت نداریم، حتی بسیاری از این تعاونی‌ها با گذاشتن یک نوشته بر روی مسیر خود خبر از تمام شدن بلیت می‌دهند، در کنار این کمبود، اما بلیت در بازار آزاد به وفور پیدا می‌شود. قیمت بلیت در این بازار به ۶۰۰هزار تومان نیز می‌رسد. علاوه بر این بازار سیاه، یکی از مسافران در گفتگو با جام‌جم با بیان این‌که بلیت برای استان ایلام به سختی پیدا می‌شود، اما برای عزیمت به سمت کربلا باید پس از رسیدن به این استان، باید بار دیگر سوار اتوبوس یا سواری‌های شخصی شد تا به سمت پایانه مرزی مهران حرکت کرد. این موضوع هزینه سفر زائران را افزایش داده است.

تایید گرانفروشی

داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان‌راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تایید گرانفروشی در پایانه‌های مسافرتی می‌گوید: «بر اساس گزارش‌هایی که به سازمان راهداری رسیده، یک سری افراد سودجو و واسطه‌گر از تقاضای بالا برای سفر‌های اربعین سوءاستفاده کرده و با مالک و راننده اتوبوس قرارداد‌های خارج از چارچوب قیمت‌های بلیت‌های اربعین منعقد می‌کنند؛ بنابراین زائران اربعین حسینی برای عزیمت به مرز‌های خروجی فقط در داخل پایانه‌های مسافربری به شرکت‌های حمل‌ونقل مراجعه کنند.»
وی در ادامه با بیان این‌که برای انتقال زائران سرویس‌های فوق‌العاده اتوبوس در نظر گرفته شده، از مردم خواست در صورتی‌که نتوانستند بلیت اتوبوس تهیه کنند روز بعد برای این کار اقدام کنند.

جبران هزینه شرکت‌ها اولویت دارد

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی ایران، از تشکیل قرارگاه نظارت بر پرواز‌های عتبات خبر داده بود وگفت: «تلاش ما کاهش قیمت پرواز به عتبات است، اما هزینه فرودگاهی در نجف همچنان بالا و حدود ۵/۲ میلیون تومان است. ما به دنبال این هستیم قیمت متعادلی را برای پرواز‌های نجف طراحی کنیم. زائران باید دقت کنند از سایت‌ها یا آژانس‌های متفرقه بلیت تهیه نکنند. خرید بلیت به‌صورت مستقیم از ایرلاین‌ها توصیه ما به متقاضیان پرواز‌های عتبات است.»

وی درباره تعیین قیمت بلیت عنوان کرد: «قیمت پرواز‌های رفت و برگشت به نجف برای فروش ایرلاین‌ها شش میلیون تومان تعیین شده‌است، اما چون برخی روز‌ها پرواز در رفت یا برگشت تقاضای کمی دارد یا پر می‌رود و خالی برمی‌گردد، باید برای جبران هزینه شرکت‌ها برنامه دقیقی اجرا کنیم. البته در روز‌هایی که تقاضا در هر دو سر پرواز وجود دارد، قیمت بلیت رفت و برگشت شش میلیون تومان خواهد بود.»

گویا استفاده از کلیدواژه «برگشت خالی» به دستاویزی برای شرکت‌های هواپیمایی تبدیل شده تا نرخ خدمات خود را افزایش دهند و از خیل عظیم زائران کسب درآمد کنند. ضعف نظارت بر ایرلاین‌ها و شرکت‌های مسافربری کاملا مشهود بوده و نیاز است دستگاه‌های نظارتی اقداماتی برای مدیریت بهتر این مراسم داشته باشند.

وی با بیان این‌که سال ۱۳۹۸ افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌ها صددرصد بود، تاکید کرد: «حداکثر قیمت بلیت هواپیما در مسیر رفت و برگشت از تهران به نجف ۶میلیون تومان خواهد بود و سایر مسافت‌ها بسته به فاصله تغییر می‌کند.»

بلیت پرواز هم گران شد

اما گرانی و رها بودن قیمت‌ها فقط مختص به بخش زمینی نیست. شرکت‌های هواپیمایی نیز قیمت بلیت خود را افزایش دادند، طوری که قیمت بلیت پرواز به فرودگاه نجف از ۹۰۰هزار تومان در هفته اخیر به سه تا چهارمیلیون تومان رسیده است. با این حال رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی این افزایش قیمت را نیز مناسب ارزیابی کرد و گفت: حداکثر قیمت بلیت هواپیما در مسیر رفت و برگشت از تهران به نجف شش میلیون تومان خواهدبود و دیگر مسافت‌ها با توجه به فاصله تغییر می‌کند. این افزایش قیمت در سایه حمایت‌های بی‌دریغ وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواپیمایی کشور صورت می‌گیرد و تجربه‌های گذشته نیز موید این موضوع است که ایرلاین‌ها دست بالایی برای قیمت‌گذاری دارند و معمولا با اعمال فشار می‌تواند قیمت‌گذاری را به سمتی سوق دهد که بیشترین منافع آن به سمت آن‌ها روانه شود. این در حالی است که هم اکنون قیمت بلیت تهران - نجف در تاریخ ۱۶شهریور- ۱۰روز قبل از اربعین- هفت میلیون تومان است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها