شوق جهانی برای پهپاد ایرانی
بیش از ۳۵کشور جهان خواهان دریافت پهپادهای ایرانی هستند

شوق جهانی برای پهپاد ایرانی

کد خبر: ۱۳۷۷۹۶۰
نویسنده امین صبحی - روزنامه‌نگار
ارتش جمهوری اسلامی ایران طی روز‌های اخیر با برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ یکبار دیگر جلوه‌هایی از قدرت نوظهور پهپادی خود را به نمایش گذاشت؛ جلوه‌هایی که به عقیده کارشناسان تنها بخشی از قدرت انباشته شده پهپادی در سطح نیرو‌های چهارگانه ارتش است.

طی ماه‌های اخیر رونمایی از پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش که پایگاهی زیرزمینی است و پس از آن رونمایی از ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش نوید دهنده به ثمر رسیدن حرکت جهادی این سازمان نظامی در تقویت قدرت پهپادی بود؛ اقداماتی که با برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش در سال جاری که برای نخستین بار در کشور بود تداوم یافته است. نخستین بار را برای رزمایش پهپادی ارتش از این جهت می‌توان عنوان کرد که تا پیش از این رزمایشی با چنین وسعتی از منطقه عملیات برگزار نشده بود؛ از دیگر ویژگی‌های این رزمایش این است که به صورت دو سویه که در حقیقت مانند یک صحنه واقعی رزم است برگزار شد.
البته پیش‌تر و در دی‌ماه ۱۳۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران تمرین رزم پهپادی برگزار کرده بود، اما برگزاری یک رزمایش با استاندارد‌های تعریف شده در این حوزه برای نخستین‌بار صورت گرفت. در این رزمایش نیرو‌های چهارگانه ارتش هرکدام به فراخور نوع ماموریتی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود، به ایفای نقش نیروی نارنجی (تهاجم‌کننده) و نیروی آبی (دفاع کننده) پرداختند که از این حیث اجرای چنین عملیاتی در حوزه پهپادی برای نخستین‌بار صورت گرفت. از دیگر اقدامات نو و جدید رزمایش پهپادی ارتش می‌توان به رهگیری هوایی توسط پهپاد کرار اشاره کرد که در نوع خود ابتکاری جهانی به شمار می‌رود چراکه استفاده از پهپاد در عملیات رهگیری هوایی و اسکرمبل در دنیا بی‌سابقه است، اقدامی که منجر به کاهش هزینه‌ها در مقایسه با اجرای عملیات توسط هواپیما‌های باسرنشین و همچنین کاهش ریسک خطرات مربوط به نیروی انسانی می‌شود. استفاده گسترده از پهپاد‌های انتحاری آرش و امید و دقت این پرنده‌ها در اصابت به اهداف از دیگر نکات بارز این رزمایش است که انتشار تصاویر لحظه اصابت و دقت خیره‌کننده آن در محافل نظامی و رسانه‌ای بسیار مورد توجه قرار گرفت. امروز پهپاد‌های انتحاری آرش را می‌توان پرتیراژترین و در حقیقت ستون فقرات قدرت پهپادی ارتش عنوان کرد که در نیرو‌های چهارگانه ارتش مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است. ناگفته پیداست که با بررسی روند طی شده در سال جاری، توان‌افزایی ارتش در حوزه پهپادی کماکان تداوم خواهد داشت. نگاهی به جنگ‌های اخیر در جهان و بررسی آن‌ها به خوبی اهمیت موضوع تجهیزات بدون سرنشین به ویژه پرنده‌های بدون سرنشین را عیان کرده، اهمیتی که در جمهوری اسلامی ایران نیز به درستی درک شده و امروز حجم زیادی از تجهیزات بدون سرنشین در زمین و دریا و هوا در اختیار نیرو‌های مسلح قرار دارد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها