برخی رشته‌های تخصصی پزشکی مانند جراحی قلب و کودکان خریدار ندارند

چرخش پزشکی به سمت رشته‌های پولساز

قرار است تا چند سال آینده دوباره پای پزشکان هندی و پاکستانی به کشور باز شود، چراکه استقبال از برخی رشته‌های پزشکی در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرده است. رشته‌هایی مانند جراحی قلب، کودکان، عفونی و جراحی داخلی. در تازه‌ترین اتفاق 11 استاد بورد تخصصی جراحی کودکان برای آزمون ورودی این رشته تخصصی 100 سوال طراحی کردند، اما فقط یک متقاضی برای شرکت در آزمون این رشته ثبت نام کرده بود.‌
قرار است تا چند سال آینده دوباره پای پزشکان هندی و پاکستانی به کشور باز شود، چراکه استقبال از برخی رشته‌های پزشکی در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرده است. رشته‌هایی مانند جراحی قلب، کودکان، عفونی و جراحی داخلی. در تازه‌ترین اتفاق 11 استاد بورد تخصصی جراحی کودکان برای آزمون ورودی این رشته تخصصی 100 سوال طراحی کردند، اما فقط یک متقاضی برای شرکت در آزمون این رشته ثبت نام کرده بود.‌
کد خبر: ۱۳۷۷۸۰۱

 به گزارش جام جم آنلاین، استقبال نکردن از برخی رشته‌های تخصصی پزشکی ‌سبب شده که در چند سال گذشته کارشناسان نسبت به تبعات کمبود پزشک متخصص در برخی رشته‌ها هشدار بدهند.

محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز نسبت به بی‌رغبتی پزشکان جوان به برخی‌رشته‌های تخصصی هشدار می‌دهد و می‌گوید: چالش‌هایی که در برخی رشته‌ها وجود دارد، سبب شده پزشکان جوان انگیزه‌ای برای تحصیل در این رشته‌ها نداشته باشند‌.

به گفته او این مساله می‌تواند سبب پس‌رفت در برخی جراحی‌های پزشکی شود و شرایط به شکلی تغییر کند که ناچار شویم از پزشکان جراح خارجی کمک بگیریم یا بیماران را برای درمان به خارج از کشور بفرستیم.‌

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند که تا حدود 10 سال آینده کشور با کمبود متخصصانی مانند جراحی قلب، کودکان، عفونی، جراحی عمومی و بسیاری از رشته‌های داخلی رو به رو خواهد شد.

به همین دلیل باید برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی برخی سیاست‌ها را تغییر داد.

‌آن طور که خسرونیا توضیح می‌دهد استقبال از این رشته‌ها از سوی پزشکان کاهش پیدا کرده زیرا  در چند سال گذشته ‌سیاست و تصمیم‌‌های اشتباهی در این حوزه گرفته شده است به همین دلیل نتوانسته‌ایم نیاز و خواسته‌های پزشکان را برطرف کنیم.‌‌

پای پول در میان است

چرخش پزشکان به سمت رشته‌های پولساز

سرنخ استقبال نکردن از برخی رشته‌های پزشکی را که دنبال کنید به مسائل اقتصادی و شرایط نامناسب شهرهای کوچک می‌رسید.

رئیس انجمن متخصصان داخلی عنوان می‌کند: پزشکی که برای  گرفتن فوق تخصص اقدام می‌کند زمانی که از تحصیل فارغ می‌شود، حدود 45 سال خواهد داشت در چنین شرایطی او باید فعالیتش را در شهرهای کوچک ادامه دهد. اما در شهرهای کوچک امکانات لازم برای فعالیت‌ برخی پزشکان متخصص وجود ندارد. برای نمونه انجام جراحی قلب در گرو دسترسی به اتاق عمل مناسب، تیمی از متخصصان و امکانات دیگری مانند آزمایشگاه است.

به این ترتیب می‌توان گفت در نبود چنین امکاناتی حضور  برخی متخصصان در مناطق محروم‌ راهگشا نخواهد بود.

علاوه بر این کم نیستند افرادی که این روزها هنگام انتخاب رشته بیشتر به فکر درآمد و آینده شغلی خود هستند. به همین دلیل ‌ رشته‌هایی را انتخاب می‌کنند‌ که در مدت زمان کوتاه‌تری نیازهای مالی آنها را تامین کند.

آن‌طور که خسرونیا می‌گوید چنین شرایطی سبب شده‌ استقبال از رشته‌‌هایی مانند جراحی زیبای افزایش پیدا کند و تخصص‌هایی مانند کودکان و جراحی قلب بی‌طرفدار شود.

کاهش پزشک متخصص در رشته‌هایی مانند کودکان، عفونی و جراحی قلب سبب ایجاد مشکلات زیادی برای کشور خواهد شد.

 کارشناسان در این خصوص هشدار می‌دهند که هیچ بعید نیست که تا چند سال آینده کشور نیازمند دعوت از پزشکان خارجی شود. برای نمونه بسیاری از متولدان دهه شصت هنوز پزشکان هندی را به یاد دارند که به دلیل کمبود پزشک در مراکز درمانی کشور فعالیت می‌کردند.

افزایش هزینه درمان

کارشناسان تاکید می‌کنند کمبود پزشک متخصص سبب خواهد شد که بسیاری از بیماران برای درمان ناچار به کشورهای منطقه سفر کنند و به این شکل هزینه بیشتری به آنها تحمیل خواهد شد.  

رییس انجمن متخصصان داخلی درباره دیگر تبعات کمبود پزشک متخصص می‌گوید: وقتی تعداد افراد متقاضی تحصیل در برخی رشته‌ها کاهش پیدا کند رقابت نیز بین افراد از بین می‌رود.

آن طور که او توضیح می‌دهد به این شکل میزان شایستگی و سواد فرد به درستی سنجیده نمی‌شود و در چنین شرایطی ممکن است شخصی استاد دانشگاه یا رئیس دانشگاه‌ شود که صلاحیت لازم را نداشته باشد.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند برای بهبود شرایط باید به عدالت بین رشته‌ای بیشتر توجه کرد، زیرا میزان درآمد پزشکان در تخصص‌های مختلف تفاوت زیادی با یکدیگر دارد و این مساله سبب می‌شود استقبال از برخی رشته‌ها افزایش پیدا کند. برای نمونه می‌توان به جراحی زیبایی اشاره کرد که میزان استقبال از آن قابل توجه است.

 با توجه به گفته‌های کارشناسان باید تاکید کرد که بی‌توجهی به کاهش استقبال ‌ از برخی تخصص‌های پزشکی در آینده نزدیک نظام سلامت کشور را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد. به همین دلیل مدیران این حوزه باید با رفع مشکلات و در نظر گرفتن مشوق‌های مناسب شرایطی ایجاد کنند تا استقبال از رشته‌هایی مانند جراحی قلب، کوکان، عفونی و جراحی داخلی افزایش پیدا کند.

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها