غالب قریب به اتفاق تولید کنندگان لباس مهمترین دغدغه شان پس از تولید، عرضه آن لباس است. حالا یا می بایست تولیداتشان را به صورت جزئی (خرده فروشی) عرضه نمایند یا به صورت کلی (عمده فروشی). که متاسفانه بیشتر تولید کنندگان در فروش محصولات خود ناکام می مانند. اما چرا؟
غالب قریب به اتفاق تولید کنندگان لباس مهمترین دغدغه شان پس از تولید، عرضه آن لباس است. حالا یا می بایست تولیداتشان را به صورت جزئی (خرده فروشی) عرضه نمایند یا به صورت کلی (عمده فروشی). که متاسفانه بیشتر تولید کنندگان در فروش محصولات خود ناکام می مانند. اما چرا؟
کد خبر: ۱۳۷۵۲۲۶

قصد داریم پنج باور غلط که تولیدکنندگان لباس بر آن معتقد هستند را بررسی نماییم و ثابت کنیم که هیچ مبنایی ندارند.

۱. تولید مدل خاص برای فروش بیشتر

تولیدکنندگان لباس ممکن است بر این باور باشند که برای فروش بهتر محصولات خود، می بایست حتما مدل خاصی از لباس را تولید کنند تا جنس روی دستشان نماند. چه زمانی می توانیم بگوییم که این تفکر در فروش درست است؟ تنها زمانی می توان این نظر را تایید کرد که محصول برای قشر خاصی باشد. مثلا تولید مانتو برای زنان مسن حتما می بایست ویژگی های متفاوتی از مانتو مختص دختران جوان داشته باشد. هم رنگش، هم پارچه اش و هم مدلش. اما اگر قشر وسیعی از جامعه را مد نظر خود قرار دهیم و بازار را صرفا روستا، شهر و یا استان خودمان در نظر نگیریم، می بایست بگوییم که این دیدگاه اشتباه است، چرا که بازار و سلیقه ها آنقدر وسیع هستند که هیچ نیازی به منحصر کردن تولید خود به مدل، رنگ و پارچه خاصی ندارید. کافی است بتوانید در سطح کشور تبلیغ داشته باشید و یا نمایندگان فروشی داشته باشید که بتواند محصولاتتان را به مخاطب هدفتان برساند.

۲. تنوع بالا در تولید

شما می دانید که برای تولید لباس نیاز به طرح برای هر محصول، پارچه، نخ همخوان با پارچه، و کالیته رنگ است. شاید گمان کنید برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید نیاز دارید که مدل های بی شماری را عرضه نمایید. مثلا اگر مانتو تولید می کنید حتما می بایست هفته ای ۱۰ مدل و هر مدل در ۵ رنگ را عرضه نمایید. این تفکر نیز کاملا اشتباه است. برای فروش محصولات خود نیازی ندارید تنوع بسیار بالایی در طرح داشته باشید و هیچ نیازی نیست که کالیته رنگیتان ۱۲ رنگ باشد. شما می توانید فقط و فقط یک مدل تولید کنید و فقط و فقط یک رنگ و خط تولیدتان هفت روز هفته و بیس و چهار ساعت شبانه روز کار کند و فروشتان متوقف نشود. بله، مشتریان شما در سراسر کشور گسترده هستند و شما کافی است بهترین مدل و بهترین کیفیت را عرضه کنید، فروشش را هم به متخصص بسپارید، فروشتان متوقف نخواهد شد.

۳. فروش چکی لباس

سرمایه در گردش برای یک کسب وکار، همانند خون در رگ های انسان است. همانطور که انسان بدون جریان مداوم خون نمی تواند زندگی کند و حیاتش ادامه دار نخواهد بود،‌ هر کسب و کاری هم بدون سرمایه در گردش مناسب موفقیتی حاصل نخواهد کرد و شکست خواهد خورد. سومین باور غلطی که بسیاری از تولید ها بر آن معتقد هستند همین مساله است که اگر بخواهم سرپا بمانم، می بایست چکی کار کنم و کسی در بازار نقد کار نمی کند. با فروش چکی محصولات،‌ چطور می خواهید سرمایه در گردش مناسب و مستمر داشته باشید؟ اگر چک مشتری برگشت خورد چه؟ آیا وقت آن را دارید که علیه صاحب چک طرح دعوی نمایید؟ دریافت پول پس از چهار ماه دوندگی ارزشش را دارد؟ ارزش پولتان همان میزان است؟ 

این طرز تفکر نزد کسانی است که مشتری دست به نقد ندارند، شما می بایست به دنبال مشتریانی باشید که دست به نقد هستند و گردش مالی شما را تامین می کنند.

ممکن است بخواهید محصولات خودتان را در سایت های معتبری همچون دیجی کالا به فروش برسانید. این سایت ها نیز همین مشکل را برای شما رقم می زنند. درست است که چکی در کار نیست، ولی به محض شروع فروش در سایتی مثل دیجی کالا، اولین پرداخت شما پس از شصت روز خواهد بود. پس از آن نیز پرداخت ها هر ماه یک بار. آیا با این شرایط می توانید به موقع مواد اولیه خود را تامین کنید و از بازار عقب نمانید؟ اگر سرمایه اولیه مناسبی دارید، پاسخ مثبت خواهد بود، و اگر جواب منفی است،‌ باید بگوییم که کسب و کار شما در خطر جدی قرار دارد. فروش می بایست به صورت نقدی و بدون مرز انجام شود.

۴. چانه زنی برای فروش

شاید بارها شده که اجناس تولیدی تان را به دوش گرفته اید، خیابان را قدم زده و مغازه به مغازه به دنبال مشتری گشتید. اینطور نیست؟ چند مغازه از کارهایتان استقبال کرده است؟ چند نفر همان ابتدا به شما گفتند که تمایل به خرید ندارند و از بدو ورود شما را به سمت درب خروج راهنمایی کردند؟ چند مغازه دار به شما گفته:‌چکی می دی؟ من فقط ۳ ماهه ازت جنس بر می دارم؟ یا در بهترین حالت به شما گفتند جنست رو توی مغازه می ذاریم اگه فروش رفت باهات تسویه می کنیم؟

شما در موضع ضعف هستید و برای فروش محصولاتتان می بایست تسلیم خواسته این مغازه داران شوید. شواهد نشان می دهد که فروش به این صورت به ندرت تبدیل به پول می شود. اما راهکار چیست؟ چطور می توانم محصولاتم را به راحتی بفروش برسانم؟ تصور کنید بتوانید محصولاتتان را در یک فروشگاه لباس عمده به وسعت ایران پهناور عرضه نمایید که دیگر دغدغه فروش را نداشته باشید و دریافتتان نقدی و آنی باشد. چه چیزی بهتر از این؟ هر کسب و کاری می بایست در تخصص خودش مشغول باشد تا بتواند به راحتی توسعه پیدا کند. جور دیگری فکر می کنید؟ 

اساسا شغل چگونه بوجود می آید؟ مگر نه این است که هر متخصصی برای رفع نیاز مخاطبین خود قدم بر می دارد؟ و به ازای رفع این نیاز کسب درآمد می کند؟ خانواده ها در قدیم نانشان را در خانه پخت می کردند! اما حالا چه؟ خانواده ای را می بینید که فرصت پخت نان در خانه را داشته باشد؟ 

5. مراجعه به بازار تهران

اگر شهرستانی هستید و یا در روستایی در مرز ایران کارگاه دارید، اولین فکری که به ذهنتان خطور می کند این است که برای فروش محصولاتتان حتما می بایست به تهران مراجعه کنید. اینطور نیست؟ اما چرا تهران؟ آخر می گویند نبض بازار ایران تهران است و بس. انگار پول کشور در تهران خوابیده. به یقین این طرز تفکر اشتباه است. در حال حاضر و با امکانات موجود می توانید صرفا با یک گوشی محصولاتتان را به مصرف کننده عرضه کنید و نیازی به مراجعه به تهران را ندارید.

اما چطور می توانم از طریق یک گوشی هوشمند محصولاتم را عرضه کنم؟

ما سایت ها و اپلیکیشن های ذیل را به شما معرفی می کنیم:

instagram

digikala

digistyle

banimode

basalam

بین سایت هایی که معرفی کردیم تنها اینستاگرام و با سلام هستند که می توانید آنی پول دریافت کنید، همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، ما بقی فروشگاه ها در خوشبینانه ترین حالت ماهانه یک بار با شما تسویه حساب می نمایند، ولی در صورت داشتن شرایط، فروشتان تضمین شده است. علاوه بر تمامی گزینه هایی که مطرح کردیم شما می بایست مطالعاتی در بحث فروش داشته باشید تا با تکنیک های مختلف فروش در دنیای امروز آشنا شوید و از قافله عقب نمانید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها