چند سالی است تعداد برنامه‌های تلویزیونی که سعی دارد در قالب رقابت، توانایی شرکت‌کنندگان را در رشته‌های گوناگون بسنجد، بیش از پیش شده است. یکی از برنامه‌هایی که این روزها برای تلویزیون در حال تولید است، با نگاهی تازه دست روی رشته‌ای گذاشته که تا امروز کسی کمتر سراغش رفته؛ «همآهنگ» نام این برنامه است که احتمالا از اسم آن متوجه خواهید شد، به فضای همخوانی و سرود اشاره دارد.
کد خبر: ۱۳۷۱۸۸۶
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، به گفته دست‌اندرکاران همآهنگ، این برنامه تلویزیونی با رویکردی جدید درباره سرود و موسیقی در ایران و با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات سرود در حال تولید برای پخش از تلویزیون است. سیدمحمدصادق حسینی، تهیه‌کنندگی همآهنگ را به‌عهده دارد و طراحی و کارگردانی آن هم با مهدیار عقابی است. اگر از علاقه‌مندان به حوزه سرود هستید یا در سنین نوجوانی و جوانی به سر می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم نوشتار پیش رو که در آن جزئیات بیشتری درباره شیوه، فرآیند برگزاری، شناسایی برگزیدگان و... را آورده‌ایم، بخوانید.

شاید کمتر کسی تاکنون در فضای ایجاد رقابت و شناخت و پرورش نیرو‌های حرفه‌ای در حوزه سرودخوانی پا گذاشته باشد. رشته‌ای که همگی از مدرسه با آن آشنا هستیم و در تلویزیون هم به مناسبت‌های مختلف اجرا‌هایی را دیده‌ایم. همآهنگ به این عرصه ورود پیدا کرده و در فاز اول در قالب کارناوال ملی قرار است به اقصی نقاط ایران سفر و اجرای گروه‌های سرود را ارزیابی کند.

این سفر‌ها برای محدود نشدن شناخت گروه‌های متنوع از سراسر کشور و دوری از محدودیت به پایتخت است که گاهی برخی برنامه‌ها برای هر چه ساده‌تر شدن کارشان در دام آن می‌افتند.

شناسایی بیش از ۸۰۰ گروه

اگر تمایل داشته باشید در قالب یک گروه در این برنامه شرکت کنید، احتمالا برایتان سوال پیش می‌آید که این برنامه قرار است به چه صورتی اجرا شود، گروه سنی و روند شناسایی شرکت‌کنندگان، پخش و داوری آن به چه شکل پیش خواهد رفت؟ همآهنگ در حوزه نوجوان و جوان، علاوه بر بررسی اجرا‌های گروه‌های فعلی سرود، برنامه ملی استعدادیابی در حوزه سرود و دریچه‌ای جدید به سرود و موسیقی در کشور است که طرح و پژوهش آن از زمستان سال ۱۳۹۹ و پیش تولید رسمی آن از زمستان ۱۴۰۰ آغاز شده است.

پیگیری‌هایی که عوامل برنامه همآهنگ برای تولید این برنامه و شناسایی شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به این رشته داشتند، نشان می‌دهد طرفداران سرود در کشور کم نیستند. بر این اساس، در چند ماه گذشته بیش از ۸۰۰ گروه سرود در کشور شناسایی و پس از دریافت آثار ارزیابی شدند که درنهایت گروه‌های برگزیده در سراسر کشور برای مرحله انتخابی گزینش شدند تا در قالب کارناوال کشوری در چند استان به رقابت بپردازند. پس از این مرحله، گروه‌های برتر برای حضور در قسمت‌های استودیوی اصلی برنامه انتخاب خواهند شد.
 
باید منتظر ماند دید این بخش‌ها که قرار است روی آنتن یکی از شبکه‌های تلویزیونی برود تا چه اندازه در جذب مخاطبان موفق عمل خواهد کرد و برای علاقه‌مندان به این رشته و کسانی که به صورت حرفه‌ای و با دانش و تجربه در این عرصه فعالیت می‌کنند، حرف تازه دارد، همچنین تا چه حد می‌تواند دیگر مخاطبان را هم پای برنامه بنشاند و با این رشته آشنا کند؟

ارتقای کیفی تولیدات سرود

برای گزینش هر چه بهتر و اظهارنظر‌های کارشناسی در این خصوص، قطعا باید از حضور داوران و کارشناسانی بهره برد که آموزش دیده و صاحب‌نظر این حوزه هستند. در این برنامه، گروه‌های برتر مرحله مقدماتی، مجوز حضور در برنامه اصلی که با حضور استادان نام‌آشنای حوزه شعر، موسیقی، خوانندگی، نمایش و اجرای خلاق در استودیو همآهنگ برگزار می‌شود را خواهند گرفت و در مرحله اصلی به شکلی متفاوت به رقابت خواهند پرداخت که جزئیات بیشتر آن را به‌زودی برایتان اعلام می‌کنیم.

آن‌طور که دست‌اندرکاران این برنامه به خبرنگار جام‌جم گفتند، هم دنبال ارتقای سطح کیفی تولیدات سرود هستند، هم ارتقای گروه‌ها و هم پیدا کردن آدم‌های جدید. به همین خاطر می‌شود گفت تاکید این برنامه صرفا بر استعدادیابی نیست. هم گروه‌های حرفه‌ای در آن دیده می‌شوند و هم گروه‌هایی که در طول برنامه مسیر رشدشان به تصویر کشیده می‌شود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و با طراحی و کارگردانی مهدیار عقابی، محصول موسسه مأواست و همان‌طور که اشاره شد از چندی پیش تولید آن آغاز شده است و به‌زودی تصویربرداری و ضبط قسمت‌های کارناوال ملی در استان‌ها آغاز خواهد شد. بر اساس طراحی این برنامه، ابتدا گروه‌ها در قالب کارناوال ملی، ارزیابی و برای اجرا‌های جدید در استودیوی همآهنگ انتخاب می‌شوند.

داوری + انتخاب مردمی

داوری این‌گونه برنامه‌ها، بخش مهمی از آن است که عیار کیفیت را تا حد زیادی تضمین می‌کند. در این برنامه، یک گروه داوری در مرحله کارناوال و یک گروه داوری نیز در مرحله نهایی در استودیو همآهنگ اجرای گروه‌های برگزیده را ارزیابی می‌کنند. همچنین در این برنامه، آرای مردمی و مخاطبان نیز پیش‌بینی شده است و در فضای جدید و طی چند مرحله، مخاطبان روند پیشرفت و اجرای گروه‌های سرود را دنبال خواهند کرد.

حوزه فعالیت؟
همآهنگ، بررسی اجرا‌های گروه‌های فعلی سرود و برنامه ملی استعدادیابی در حوزه سرود و موسیقی کشور در حوزه نوجوان و جوان.
هدف برنامه؟
ارتقای سطح کیفی تولیدات سرود و گروه‌های اجراکننده این رشته ضمن پیداکردن افراد جدید و مستعد.
روند داوری؟
داوری در مرحله کارناوال ملی، داوری در مرحله نهایی در استودیو و به کارگیری آرای مردمی مخاطبان برنامه.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها