مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی ب

۵۴۸ کارگاه آموزش ازدواج در آذربایجان شرقی برگزار شد

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در سال گذشته ۵۴۸ کارگاه آموزشی ازدواج توسط اداره کل وزرش و جوانان استان برگزار شد، گفت: ۲۲ هزار و ۸۴۲ نفر در این کارگاه ها شرکت کردند.
کد خبر: ۱۳۷۱۴۳۷
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، حبیب ستوده نژاد در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ازدواج  اظهار داشت: در استان آذربایجان شرقی ۲۵ مرکز در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می کنند که امسال به غیر از موضوعات ازدواج آسان و پایدار به مساله فرزندآوری هم ورود می‌کنیم.

ستوده نژاد با طرح این پیشنهاد که در حوزه جوانان مشاوره پیش از ازدواج در قالب قانون اجباری شود، افزود: این موضوع در استان به صورت پایلوت اجرا می شود و اگر نتایج مطلوب باشد، احتمال تصویب این پیشنهاد وجود دارد.

کارشناس مسئول جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ بیشترین میزان ولادت مربوط به سیستان و بلوچستان با نرخ ۲۸.۱ درصد و کمترین فرزندآوری مربوط به استان گیلان با نرخ ۸.۴ بود، گفت: آذربایجان‌شرقی با نرخ ۱۲.۱ در رتبه بیست و دوم و پایین تر از متوسط کشوری قرار دارد.

محمدی گفت: بیشنیه ولادت در سال ۱۴۰۰ استان آذربایجان شرقی مربوط به چاراویماق با نرخ ۱۸.۱ و کمینه فرزندآوری مربوط به اسکو با نرخ ۷.۱  می باشد.

وی ادامه داد: در مبحث ازدواج ملکان با نرخ ۱۲.۴ بیشترین ازدواج و اسکو با نرخ چهار کمترین نرخ ازدواج را داشته و برای ملکان با نرخ ۳.۳ بیشترین و کلیبر با نرخ ۰.۹ کمترین طلاق ثبت شده است.

کارشناس جمعیتی ثبت احوال استان در خصوص روند فرزندآوری در استان گفت: در روند ثبت ولادت از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ بیشترین نرخ مربوط به سال ۹۳ با ۷۲ هزار فقره  ولادت بوده که این عدد در سال گذشته به ۴۹ هزار کاهش یافته است.

محمدی اظهار داشت: نرخ رشد طبیعی استان در سال ۱۴۰۰ با مقایسه کشوری به ۰.۴۲ درصد رسیده است که در سه سال اخیر روند کاهشی داشته و اگر با این روند ادامه پیدا کند در سال ۱۴۰۵ با نرخ رشد منفی مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در خصوص ولادت ثبت شده برحسب گروه‌های سنی مادران ۸/۸ درصد زیر ۲۰ سال، ۴۴.۶ درصد ۲۰ تا ۲۹ ، ۴۲ درصد ۳۰ تا ۳۹ سال  و ۴.۶ درصد در مادران ۴۰تا ۴۹ سال بوده است، میانگین سن مادران هم در سال گذشته  ۲۹.۲  بود که در مقایسه با سال ۹۰ که میانگین ۲۷.۴ سال بود، افزایش داشته است.

وی در سال ۱۴۰۰ در اسامی پسران‌ به ترتیب نام‌های علی، امیرعلی، آیهان، ابوالفضل وعلیسان و در اسامی دختران به ترتیب نام‌های زهرا، فاطمه، نفس،  آیلین و سلین را محبوب خواند.  

کارشناس ثبت احوال استان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در رتبه ۱۳ کشوری در ازدواج و طلاق هستیم،گفت: میانگین سن ازدواج مردان ۳۰.۳ سال و خانم ها  ۲۴.۲ است.

وی با بیان اینکه بیشترین ازدواج برای استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و کمترین ازدواج برای استان های سمنان و تهران ثبت شده است، گفت: روند ازدواج طی ۱۰ سال اخیر رو به کاهش است.
محمدی افزود: در روند طلاق بیشترین طلاق برای استان های البرز و خراسان رضوی و کمترین طلاق برای استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

کارشناس جمعیتی ثبت احوال استان با بیان اینکه بیشترین سن طلاق بین سن ۳۰ تا ۴۰ سال خانم ها و آقایان است، افزود: ۸۳ درصد طلاق ها وقتی آقا از خانم بزرگتر بوده، ۸.۲ درصد هم سن بودند و ۸.۸ درصد وقتی خانم از آقا بزرگتر بوده روی داده است.

محمدی با اشاره به اینکه در بهار ۱۴۰۱ نرخ ولادت استان منفی ۹.۶  درصد بوده است، گفت: ازدواج ۱۹.۶ درصد کاهش و طلاق  ۳.۱ درصد افزایش داشته است.

تسهیلات ۸۶ درصد متقاضیان وام زدوام در آذربایجان شرقی پرداخت شد

نماینده شورای هماهنگی بانک‌ها اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد معرفی شدگان از سامانه بانک مرکزی ۵۸ هزار و ۳۸۷  فقره بود که از طریق ۲۴ بانک عامل در استان به ۴۹ هزار و ۹۳۱ متقاضی وام ازدواج پرداخت شده است که تقریبا ۸۶ درصد است .

محمدیان ادامه داد: در سه ماهه اول امسال هم ۳۳ هزار و ۷۱۹  فقره تقاضای تسهیلات ازدواج ثبت شده است که به ۳۱ درصد معرفی شدگان یعنی ۱۰ هزار و ۳۷۵ متقاضی وام پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه تسهیلات وام ازدواج طی سالهای اخیر نسبت به گذشته افزایش یافته است، گفت: مقدار وام ۳۰ میلیونی سال ۹۸ به ۱۲۰ میلیون در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

امیر تقی‌زاده، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان هم با اشاره به برنامه‌های هفته ازدواج اظهار داشت:در این هفته برنامه‌هایی نظیر کارگاه ازدواج به هنگام و آگاهانه، تجلیل از خیرین، ترویج و تسهیل ازدواج ، آموزش مهارتهای زندگی و مشاوره رایگان پیش از ازدواج برگزار خواهد شد.
دهم تا شانزدهم تیرماه هفته ازدواج نام گذاری شده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها