گفتگو‌های وین بر سر دوراهی تصمیم ایالات متحده

وضعیت تهران- واشنگتن در مذاکرات به کجا رسید؟

تحرکات دیپلماسی، گزارش اخیر آژانس، وضعیت مذاکرات وین، بی‌عملی ادامه‌دار آمریکا، مذاکرات با سعودی و بازی سیاسی کانادا علیه فوتبال، مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نشست خبری روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه به آن‌ها پاسخ داده شد، اما شاید مهم‌ترین محور صحبت‌های خطیب‌زاده حول مذاکرات و اخبار مهمی بود که در این باره بیان کرد.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۰۵

به گزارش جام جم آنلاین، خطیب‌زاده در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره پیام تحرکات دیپلماتیک اخیر در تهران گفت: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی با تمرکز خاصی در چند ماه گذشته پیگیری شده و ثمرات این تحرکات در سفر سران و روسای کشور‌ها دیده و چیده می‌شود. در سفر آقای رئیسی به عمان، حوزه‌ای از همکاری‌ها ورق خورد که سال‌ها معطل مانده بود. ۱۲سند در سفر و یک سند که قبلا آماده شده بود، مجموعا ۱۳سند امضا شد. در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، انرژی و مراودات تجاری و مسائل سرمایه‌گذاری توافقات بسیار خوبی شد.

وی ادامه داد: در حوزه مراودات اقتصادی، بسیاری از پروژه‌ها به اسناد لازم‌الاجرا تبدیل شد و امیدواریم به سمت ارتقای روابط گام برداریم. سلطان عمان، میزبانی شایسته‌ای از رئیس‌جمهور کشورمان داشت. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دیروز در پی برنامه‌ریزی‌های فشرده، سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان را داشتیم و سفر و ملاقات‌ها عالی بود و ۱۷سند در حوزه‌های مختلف امضا شد.

کانون توجهی که سیاست خارجی دولت بر منطقه قرار داده، در این سفر‌ها به منصه‌ظهور رسیده و اراده ایران بر ادامه این مسیر است. وی اعلام کرد امیرعبداللهیان طی روز‌های آتی چند دور سفر خواهد داشت که زمینه را برای سفر‌های دیگر سران آماده کند. اما بخش مهم سخنان او، آنجا بود که گفت، آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار تهران را نداده و درباره اظهارات رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر این‌که شانس رسیدن به توافق در حد پایین است و اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی و این‌که آیا این‌ها به معنای به بن‌بست رسیدن توافق است، گفت: در حوزه مذاکرات وین، کنش ما کاملا روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر، ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است.

اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله و تصمیم سیاسی بگیرد و اعلام کند، بن‌بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: الان مکث در گفتگو‌ها به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر این‌که جو بایدن تصمیم خود را درباره حفظ نام سپاه در FTO گرفته و سپاه را در این فهرست نگه می‌دارد، بیان کرد: اساسا آنچه بین ایران و ایالات متحده در حال مذاکره است، موضوعاتی است که با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن تمام اجزای فشار حداکثری ایالات متحده مرتبط است.

پاسخ تهران به گزارش‌سازی آژانس

اما موضوع دیگر، گزارش آژانس بود که خطیب‌زاده تاکید کرد این گزارش منصفانه نیست و افزود: این گزارش، بازتاب‌دهنده واقعیت گفتگو‌های ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد، به‌صورت مکتوب، ایران پاسخ‌هایی به آژانس داشت و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد تا پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد. این گزارش، همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفتگو‌های ایران و آژانس به صورت شتاب‌زده اعلام کرد. وی ادامه داد: این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در این جمع‌بندی وجود دارد. گزارش، منصفانه و متوازن نیست. بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

عامل ترور شهید صیاد خدایی پاسخ دردناک می‌گیرد

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره حضور گزارشگر سازمان ملل در ایران و انتظار ایران از گزارش منصفانه در این باره و ترور شهید صیاد خدایی هم گفت: خانم دوهان، جمع‌بندی گزارش خود را بیان کرد و یافته‌هایش را به صورت آزادانه به دست آورد. ما می‌دانیم چه کسی شهید صیاد خدایی را ترور کرده و از مسیر‌هایی که باید پیام‌هایش را گرفته و حتما پاسخ خود را به صورت دردناک دریافت خواهد کرد.

کانادا نشان داد میزبان خوبی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام فدراسیون فوتبال کانادا در لغو بازی تیم‌های ایران و کانادا بیان کرد: کانادا نشان داد برای این بازی و بازی‌های دیگر، میزبان خوبی نیست و اقدام کانادا، شایسته بازنگری است.

ادعا‌های چندفرهنگی و جدا بودن سیاست از ورزش توسط دولت کانادا و فدراسیون فوتبال این کشور گوش فلک را کر کرده بود، ولی این نقطه‌ای بود که به همه نشان دهد تا چه حد این کشورها، تمامی امورشان سیاست زده است و تا چه اندازه نخست‌وزیر یک کشور در موضوع یک بازی ورزشی چنین اظهارنظر می‌کند.

تمام اتفاقات آتی با طرف کانادایی است، چون در وزارت خارجه، این شناخت وجود داشت و ما از ابتدا از تصمیم فدراسیون فوتبال خبر نداشتیم. وقتی متوجه شدیم، بعید نمی‌دانستیم این کشور‌های سیاست زده، چنین برخوردی کنند.

زمان دور ششم مذاکرات با سعودی مشخص نشده

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و عربستان و اظهارات امیرعبداللهیان برای انجام گفتگو‌ها در سطح وزارت خارجه یا وزرای خارجه در کشور ثالث هم گفت: زمان دور ششم گفتگو‌ها با سعودی معلوم نشده و باید ببینیم توافقات در چه سمت و سویی حرکت می‌کند. در حوزه حج، توافقات عملی شده و امیدواریم حجاج ایرانی، حج آرامی داشته باشند و وزارت خارجه همراه نهاد‌های ذی‌ربط، تمام تلاش خود را کرده که با همکاری بخش‌های مختلف عربستان بتوانیم با این‌که ضیق وقت بوده، حج آرامی را برای حجاج خود فراهم کنیم.
 
باید ببینیم در حوزه‌های دیگر توافق، چگونه پیش می‌رویم و بعد درباره آن صحبت می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس گفت: آژانس باید حداکثر دقت را می‌کرد که از مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده، خارج نشود. متاسفانه عناصری مثل رژیم جعلی اشغالگر قدس همواره تلاش کردند هرگاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم، شاهد رفتار‌ها و مداخلات آن‌ها و سوءاستفاده و جاسوسی از آژانس و خرابکاری و دست بردن در اسناد بودیم. وی در توصیه‌ای به آژانس افزود: آژانس دقت کند مسیری را که به‌سختی آمده‌ایم به‌راحتی تخریب نکند.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها