در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛

نشست علمی «جایگاه خاطره نگاری و روایت گری در تاریخ دفاع مقدس»

در این نشست ضمن پاسخ به سوالات حضار در باب آُسیب ها و فرصت های حوزه روایت گری و تاریخ نگاری بر لزوم گویا سازی روایت ها و خاطره ها به وسیله روش های علمی تاکید شد.
کد خبر: ۱۳۶۸۳۱۸

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پایداری (روز دزفول) و در ادامه سلسله نشست های علمی-تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح امروز دوشنبه 9 خردادماه 1401، نشست علمی «جایگاه خاطره نگاری و روایت گری در تاریخ دفاع مقدس» در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست تخصصی حجت الاسلام سعید فخرزاده مشاور ریاست حوزه هنری و رئیس دفتر ثبت و تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی، دکتر محمدرضا جمالی معاونت آموزش و پژوهش، دکتر محمود عرب اسماعیلی مدیر پژوهش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از روایت گران موزه و کارشناسان شهرداری تهران حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام فخرزاده ضمن پاسخ به سوالات حضار در باب آُسیب ها و فرصت های حوزه روایت گری و تاریخ نگاری با بیان ارتباط نزدیک بین حوزه های علوم اجتماعی و تاریخ نگاری گفت: اکثر تحولاتی که در حوزه تاریخ نگاری بوجود می آید بر اساس تقاضایی است که در حوزه علوم اجتماعی جریان دارد.

وی گفت: وسعت نگاه پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی بسیار فراتر از گذشته شده است و برای شناخت پدیده های امروزی نیاز دارند تا ماهیت تاریخی این پدیده ها را بشناسند و این ضرورت سوالات زیادی را برای آن ها بوجود آورده است.

رئیس دفتر ثبت و تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم از درون حادثه که همان نیت و نگاه انسان نسبت به آن پدیده است به موضوعات ورود کنیم قطعا بایستی روش تاریخ نگاری را عوض کنیم و به جای اتکای صرف به اسناد، به سراغ روایت های خاطرات برویم.

فخر زاده در ادامه به آسیب های خاطره نگاری اشاره کرد و گفت: مخدوش شدن حافظه افراد، نوع نگاه و زاویه دید افراد، جعل و غلو کردن در روایت از جمله این آسیب هاست و لذا برای مصون ماندن از آن بایستی با روش های علمی این روایات را گردآوری کنیم که این روش های علمی به تاریخ نگار کمک می کند تا روایت هایی که از زبان راوی گرفته می شود گویا سازی شود.

مشاور ریاست حوزه هنری در پایان با اشاره به تلاش دشمنان نظام در جهت تحریف وقایع و حوادث خاطرنشان کرد: بر همه فعالان عرصه تاریخ نگاری و روایت گری واجب است تا با تبیین صحیح روایت ها و گویاسازی روادید، نسل جوان و آیندگان را نسبت به حقیقت تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آگاه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها