نشست خبری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» دیروز با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدا و عباس رجب‌سلمانی، دبیر این جشنواره، مدیران کمیته‌های جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۶۵۴۸۷

به گزارش خبرنگار جا‌م جم، علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی در ابتدای نشست خبری بیان کرد: از خصلت‌های رادیو که بارها شنیدید، این است که رسانه‌ای گرم، چابک، پرسرعت و منحصربه فرد است که تولید و پخش آن ارزان تمام می‌شود و به راحتی قوه تخیل را برمی‌انگیزاند و بسیار قابل انعطاف است.

وی ادامه داد: در حوزه برنامه‌سازی مستند در رادیو نیاز احساس می‌شد. به چند دلیل این اعتقاد شخصی بنده است. ممکن است نقد داشته باشید که برایم قابل احترام است. این حرکت به یقین در حوزه مستند سیما هم اثر خواهدگذاشت. معاون صدا افزود: ابتدای کار در قالب مستند باید تحقیق، زحمت و پژوهش باشد. لازم است ساعت‌ها زحمت کشیده شود تا در ۱۵ دقیقه یک برنامه به مخاطب ارائه دهیم. به همین دلیل زحمت یک مقدار پرداختن به آن کم شده‌است.

زمانی سازمان صداوسیما خلا شبکه مستند را شناسایی کرد و بلافاصله اقدام به تأسیس این شبکه کرد اما در حوزه رادیو این امر مورد غفلت واقع شده‌است. این‌که می‌گوییم این غفلت وجود داشته‌است، به دلیل ذوق و احساس نیست بلکه بر اساس آرشیو است. آنقدر که باید به مستندهای دندان‌گیر و تاثیرگذار توجه نشده‌است. این در صورتی است که حوزه نمایش در رادیو مورد غفلت نیست. بهترین بازیگران و سناریست‌ها از رادیو برخاستند. این مجموعه اتفاقات، ما را برآن داشت نسبت به احیای این قالب تلاش کنیم.

بخشی‌زاده در بخش دیگری گفت: هدف اصلی ما احیای ساختار مستند و ارتقا جایگاه مستند در معاونت صداست. چند هدف فرعی هم مثل همه جشنواره‌ها دنبال می‌کنیم. شناسایی و معرفی استعدادهای این حوزه در دستور کار ما است. رقابت بین برنامه‌سازان، به رخ کشیدن افزایش جذابیت ساختار مستند، به روزرسانی دانش مستندسازان را هم در دستور کار داریم. گاهی جشنواره‌ها با بنگاه شادمانی اشتباه گرفته می‌شود اما ما در نظر داریم حوزه آموزش و کارگاه آموزشی را بیشتر مورد توجه داشته باشیم. گسترش و جذب مخاطبانی که به هر دلیل از دست داده بودیم، هم از اهداف جشنواره است.

بخشی‌زاده همچنین از روی آنتن رفتن رادیو فصلی مستند در ایام این جشنواره خبر داد و گفت: باید به سمت یک شبکه مستند یا حداقل یک کانال مستند در رادیو گام برداریم. محورهای مدنظر برگزارکنندگان این جشنواره پژوهش محوری، وجوه کمی و کیفی، هدف‌گذاری و انتخاب مناسب است.

وی همچنین عنوان کرد: باشگاه تخصصی مستندسازی در رادیو شکل خواهدگرفت. تقویت بخش مردمی در دوره‌های بعدی جشنواره هم در دستور کار ماست. وی افزود: به طیف وسیعی از مسائل و مشکلات مردم در قالب مستند می‌توانیم بپردازیم. ضمنا ظرفیت باشگاه رادیو به عنوان حوزه مکملی خیلی کمک‌حال ما می‌تواند باشد. در حوزه نیروی انسانی در رادیو نیل به موفقیت بالاست و برای همین همیشه این رسانه مادر و مولد در رساندن نیرو به دیگر بخش‌های رسانه بوده‌است.

معاون صدا همچنین از بودجه گفت و عنوان کرد: ستاد سازمان صدا وسیما با ما برای سروسامان گرفتن این بخش خیلی همراه است و اعلام کرده به میزانی که در این حوزه تولید داشته باشیم، بودجه می‌دهد. پس ما دلیلی بر کم کاری نداریم اما متاسفانه هنوز باکس مشخصی در جدول پخش شبکه‌ها برای پخش این آثار مشخص نشده‌است تا مخاطب ما برای تماشای آثار نظمی را احساس کند. معاون صدا در بخش دیگری از سخنانش به فرسوده بودن تجهیزات رادیو به عنوان یک مانع اشاره کرد که لزوم بهینه‌سازی آن برای حفظ کیفیت آثار احساس می‌شود.

بخشی زاده در پایان گفت: برنامه پنج ساله‌ای نوشته شده که چطور با یک شیب ملایم، همت ساخت برنامه مستند در رادیو را احیا کنیم. عباس رجب‌سلمانی، دبیر نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در این نشست بیان کرد: از آبان ۱۴۰۰ این جشنواره با ایده معاون صدا آغاز شد. امیدواریم جشنواره به هدف خود که احیای ساختار مستند و ارتقا جایگاه مستند در معاونت صداست، جامه عمل بپوشاند.

او ادامه داد: بخش اصلی یا حرفه‌ای، بخش مردمی و مستندنگاری سه بخش این جشنواره هستند که داوری در دو بخش انجام شده‌است. این جشنواره ۲ خرداد امسال افتتاح می‌شود و ۴ خرداد (روز مقاومت) در تهران به پایان می‌رسد.

​​​​​​​نوشین مجلسی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها