زیستی نو در عصری نو

کد خبر: ۱۳۶۱۷۲۲

اول- آیا رسانه‌های مکتوب در ایران به پایان راه رسیده‌اند؟ پاسخ به این پرسش حداقل نیازمند چند مقاله علمی و تحقیق دانشگاهی است، اما در یک نگاه کلی و با نگاهی به شمارگان روزنامه‌های معتبر دنیا می‌توان به جواب تقریبی این سؤال رسید. شمارگان میلیونی روزنامه‌های دنیا، گویای زیست همگام رسانه‌های مکتوب با رسانه‌های مجازی است، اما چرا با توجه به این موضوع در ایران با وضعیتی متفاوت مواجهیم. خارج از بحث اقتصاد رسانه که در جای خود موضوع بسیار مهم و استراتژیکی بوده و قابل اغماض و چشم پوشی نیست، لازم است توجه به محتوا، نحوه ارائه آن و توافق و همسازی رسانه‌های مکتوب با شرایط و اقتضائات جدید رسانه را در عصر حاضر در نظر داشته باشیم. بی‌تردید باید اذعان کرد موضوع محتوا و منطبق شدن با شرایط جدید، خود کمک کننده به اقتصاد رسانه بوده و نیازمند اهمیت یافتن بیش از پیش است. منطبق شدن رسانه مکتوب با شرایط جدید درک این موضوع است که در عصر گذر از وب۳، رسانه‌های مکتوب و سنتی ما چقدر توانسته‌اند خود را با این شرایط وفق دهند؟ چه میزان و در چه سطح، بسته بندی تولید محتوای رسانه‌های مکتوب تغییر کرده است؟ آیا مجموعه‌های مطبوعاتی توانسته‌اند چرخه کامل رصد، تحلیل محتوا، طراحی عملیات، تولید محتوا، انتشار و بازخوردگیری را به‌صورت کامل اجرا کنند؟ آیا این درک و فهم در میان تصمیم‌سازان و تدبیرگران رسانه‌های مکتوب به‌وجود آمده که مابین محتوا، همگام و همسازی آن با اقتضائات عصر مبتنی بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با افزایش شمارگان و جلب و جذب مخاطب، ارتباطی مستقیم وجود دارد؟ شاید بتوان بخشی از راز شمارگان میلیونی برخی رسانه‌های مکتوب را در جهان در نکاتی دانست که به آنها اشاره شد، اما کوتاه و گویا باید گفت تا زمانی که رسانه‌های مکتوب ما در تطبیق، همسازی و همگامی خود با رسانه‌های عصر جدید و رسانه‌هایی که کارکردشان در عصر اطلاعات کاملا متفاوت شده، هماهنگ نباشند و اقتضائات آن را درک نکنند باید شاهد افت بیش از پیش آن‌ها و در نهایت کاهش شمارگان مطبوعات باشیم. بی‌گمان، رسانه مکتوب درصورت درک شرایط جدید زنده خواهد ماند و به پایان راه نخواهد رسید. روزنامه جام‌جم، اما به این واقعیت بیش از پیش توجه داشته و سخت به آن می‌اندیشد و تلاش دارد تا با تغییرات بیشتر و درک اقتضائات جدید در راستای تبدیل به یک هاب رسانه‌ای در عصر نوی خود، گام‌های مؤثری بردارد.
دوم - تقویت جریان رسانه‌ای انقلاب اسلامی در چارچوب کارکرد‌های جدید رسانه یکی از اهداف اصلی و مهم روزنامه جام‌جم است. تبدیل رسانه به محلی برای تعاطی افکار جریان انقلاب، یکی از اهداف مهمی است که پیگیری آن می‌تواند باعث رشد رسانه از جهات مختلف شود. در این نگاه هر رسانه خود، یک قرارگاه برای انقلاب اسلامی است. روزنامه جام‌جم با تمام توان، خود را قرارگاهی برای انقلاب اسلامی می‌داند، چراکه تا این نگاه اصلاح نشود که هر رسانه خود را وامدار انقلاب اسلامی بداند و خود را قرارگاهی برای آن نداند قطعا با تشکیل ده‌ها قرارگاه رسانه‌ای هیچ کاری برای پیشبرد انقلاب اسلامی انجام نخواهد شد کما این‌که تا کنون نیز هر مجموعه‌ای که به صورت آتش به اختیار خود را قرارگاه انقلاب اسلامی دانسته، آورده‌های فراوانی برای انقلاب داشته است. جام‌جم نیز با این نگاه ان‌شاءا... قرارگاهی برای برداشتن باری از شانه‌های نظام خواهد بود.
 
مهدی گیوه‌کی - مدیرمسئول روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها